آلرژی یا حساسیت به آجیل ها یکی از اصلی ترین حساسیت ها به شمار می رود. آجیل ها که شامل پسته، بادام، گردو، فندق و غیره هستند . ممکن است در کودکان و بززگسالان ایجاد حساسیت کرده و آنها را با مشکلاتی همراه سازد. حساسیت به آجیل درختی می تواند بسیار خفیف باشد و با علائمی مانند خارش بدن خارش گلو و آبریزش بینی همراه شود، اما در برخی از افراد این حساسیت جدی تر و خطرناک تر بوده و با علائم بسیار هشدار دهنده ای برو می کند، که کنترل آن تنها از طریق متخصص آلرژی مقدور خواهد بود. ممکن است تنها به یک نوع آجیل حساسیت داشته باشید و یا به تمامی انواع آن حساسیت نشان دهید. اما باید بدانید که تشخیص علت و درمان آن در وهله اول حائز اهمیت است با مراجعه به متخصص آلرژی می تواند علت و راهکار های کنترل و درمان آن را در نظر بگیرید.

حساسیت به آجیل

آلرژی به آجیل چیست؟

آلرژی به آجیل نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های موجود در آجیل است. این نوع آلرژی می‌تواند به برخی انواع آجیل یا همه آنها، شامل بادام زمینی و آجیل‌های درختی مانند بادام، گردو، فندق، پسته، و بادام هندی باشد. علائم آلرژی به آجیل می‌تواند از خفیف تا شدید و حتی خطرناک متفاوت باشد و معمولاً بلافاصله پس از مصرف آجیل یا تماس با آن ظاهر می‌شود.

نشانه های حساسیت به آجیل

علائم و نشانه های حساسیت به آجیل و مغزها در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است این حساسیت در چند دقیقه ایجاد و حدود نیم ساعت طول بکشد این علائم عبارتند:

• دردهای شکمی مثل دل درد و یا ناراحتی معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خارش پوست، چشم، دست، پا، گلو، دهان، و یا سایر نقاط بدن
  • داشتن تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • خس خس کردن سینه
  • آبریزش بینی و گرفتگی آن
  • شوک آنافیلاکسی

بیشتر بخوانید : آلرژی به مواد غذایی

حساسیت به آجیل در کودکان

همان طور که اشاره شد حساسیت به آجیل ها در کودکان وجود دارد شایع ترین علائم حساسیت آجیل در کودکان شامل موارد زیر است در صورت مشاهده هر یک از علائم به متخصص آلرژی مراجعه نمایید:

• ایجاد مشکل در فرآیند بلع نوزاد
  • تنگی نفس و یا احتقان ناحیه بینی کودک
  • گرفتگی و درد های شکمی کودک
  • خارش پوست، گلو و چشم‌ها و نقاط دیگر

چه آجیل های آلرژی زا هستند؟

در میان تمامی آجیل ها برخی از آنها آلرژی زا تر هستند، مثلاً پسته گردو بادام و بادام زمینی جزو آجیل هایی هستند که در صورت مصرف ممکن است فرد را با علائمی از حساسیت همراه نماید آلرژی به بادام زمینی که با خارش و تورم پوست همراه از جزو شایع‌ترین نوع حساسیت به مغز ها می باشد.

بادام زمینی جزو شایع ترین غذاهای آلرژی زا است، که ممکن است به صورت آجیل، کره و یا در ترکیب با خوراکی های دیگر مصرف شود. فردی که به بادام زمینی حساسیت دارد، دچار ضعف سیستم ایمنی در برابر این ماده غذایی است و بدن او با ایجاد علائم گوناگون موقعیت خطر را نشان می دهد.

• بادام (Almonds)
  • گردو (Walnuts)
  • فندق (Hazelnuts)
  • بادام هندی (Cashews)
  • پسته (Pistachios)
  • گردوی آمریکایی (Pecans)
  • ماکادمیا (Macadamia nuts)
  • بادام برزیلی (Brazil nuts)

درمان آلرژی به آجیل

درمان آلرژی به آجیل عمدتاً بر پایه اجتناب از مصرف آجیل و مدیریت علائم واکنش‌های آلرژیک است. در زیر به روش‌های مختلف برای درمان و مدیریت آلرژی به آجیل اشاره می‌شود:

اجتناب از مصرف آجیل

• پرهیز از مصرف مستقیم: از مصرف آجیل‌های آلرژی‌زا مانند بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و غیره خودداری کنید.
  • بررسی برچسب‌های مواد غذایی: همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا مطمئن شوید که محصول حاوی آجیل یا آثار آن نیست.

درمان‌های دارویی

• آنتی‌هیستامین‌ها: برای کنترل علائم خفیف تا متوسط مانند خارش، کهیر و مشکلات گوارشی می‌توان از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کرد.
  • آدرنالین (اپی‌نفرین): برای درمان واکنش‌های شدید آلرژیک (آنافیلاکسی)، افراد مبتلا باید همیشه داروی تزریقی اپی‌نفرین (اپی‌پن) را به همراه داشته باشند. این دارو به سرعت واکنش‌های آلرژیک شدید را کنترل می‌کند و می‌تواند جان فرد را نجات دهد.

مشاوره پزشکی

• مراجعه به متخصص آلرژی: برای تأیید تشخیص و دریافت برنامه درمانی مناسب به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.
  • آموزش و آگاهی:  یادگیری نحوه مدیریت آلرژی، استفاده از اپی‌پن و شناخت علائم آنافیلاکسی برای فرد مبتلا و خانواده‌اش بسیار مهم است.

درمان‌های پیشرفته

• ایمونوتراپی: در برخی موارد، پزشکان ممکن است ایمونوتراپی را برای کاهش حساسیت به آلرژن‌ها توصیه کنند. این روش تحت نظارت پزشک متخصص انجام می‌شود و شامل تجویز دوزهای کمی از آلرژن به‌صورت تزریقی یا خوراکی برای افزایش تحمل بدن نسبت به آلرژن است.

تشخیص آلرژی به آجیل

تشخیص آلرژی به آجیل شامل مجموعه‌ای از روش‌های مختلف است که توسط پزشک متخصص آلرژی (آلرژیست) انجام می‌شود. در ادامه به روش‌های معمول تشخیص آلرژی به آجیل اشاره می‌شود:

• بررسی تاریخچه پزشکی : پزشک با بررسی کامل تاریخچه پزشکی شما و خانواده‌تان شروع می‌کند. پزشک از شما درباره زمان شروع علائم، نوع علائم، مدت زمان آن‌ها و شدت آن‌ها سوال می‌کند. همچنین پزشک سابقه آلرژی در خانواده را مورد بررسی قرار میدهد.
  • آزمایش‌های پوستی : در این آزمایش، پزشک مقدار کمی از آلرژن‌های مشکوک (مثل پروتئین‌های موجود در آجیل) را به سطح پوست شما می‌زند و سپس سطح پوست را خراش می‌دهد. اگر در محل خراش قرمزی، تورم یا خارش ایجاد شود، احتمال آلرژی وجود دارد.
  • آزمایش‌های خونی : این آزمایش میزان آنتی‌بادی‌های IgE در خون را که به آجیل‌ها واکنش نشان می‌دهند، اندازه‌گیری می‌کند. اگر سطح این آنتی‌بادی‌ها بالا باشد، نشان‌دهنده آلرژی است.
  • رژیم حذف و چالش غذایی : در این روش، پزشک شما را تشویق می‌کند تا به مدت چند هفته از مصرف آجیل‌ها خودداری کنید و سپس علائم شما را بررسی می‌کند.