حیوانات خانگی مثل گربه می‌توانند به یک دوست صمیمی و حتی یکی از اعضای خانواده ما تبدیل شوند، اما دوستی با حیوانات خالی از دردسر نیست! امروزه آلرژی به گربه یکی از مشکلات شایع تبدیل شده است، معمولاً افراد مبتلا به این نوع آلرژی بعد از نوازش یا بازی با گربه، دچار آبریزش بینی و چشم می‌شوند، یا بعد از نوازش کردن یا بازی با گربه شروع به عطسه و خس‌خس کردن می‌کنند، این افراد احتمالاً به حیوان خانگی مثل گربه حساسیت دارند.

آلرژی پوستی به گربه باعث می‌شود، تا فرد مرتباً به دچار علائم آلرژی شود، حتی اگر حیوان خانگی وجود نداشته باشد. در ادامه به بررسی علائم و نشانه ها و روشهای درمان آلرژی به گربه می پردازیم :

آلرژی به گربه چیست؟

طی تحقیقات به عمل آمده حدود 10% از افراد دچار علائم آلرژی به گربه می‌شوند، زیرا این آلرژی، رایج‌ترین نوع آلرژی در بین حیوانات خانگی است و تقریبا 2 برابر رایج تر از آلرژی به سگ است. این آلرژی در اثر آلرژن هایی که بدن گربه ها تولید می‌کند، ایجاد می‌شود. معمولاً افرادی به این آلرژن ها واکنش نشان می دهند که سیستم ایمنی ضعیف تری در مقایسه با دیگران دارند.

لازم به ذکر است که تماس مداوم با گربه ها باعث می‌شود، فرد ی که حساسیت داشته نیز در طی زمان دچار حساسیت شود. همچنین گربه های خیابانی 2 برابر بیشتر روی پوست خود، کپک و مواد حساسیت زا داشته و احتمال بیشتری برای ایجاد حساسیت دارند.

علائم آلرژی به حیوانات خانگی

علائم آلرژی به گربه

علائم آلرژی گربه از خفیف تا شدید بسته به میزان حساسیت فرد و سطح قرار گرفتن در معرض آلرژن ها متغیر است. این متغیرها همچنین ممکن است بر سرعت بروز علائم پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها تأثیر بگذارند. افراد بسیار حساس

ممکن است، در عرض چند دقیقه پس از لمس گربه دچار علائم حساسیت شوند، و علائمی مثل مشکلات تنفسی یا بثورات پوستی را تجربه کنند.  از علائم و نشانه های آلرژی به گربه می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• عطسه کردن
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • درد صورت (ناشی از گرفتگی بینی)
  • سرفه، تنگی قفسه سینه، تنگی نفس و خس خس سینه
  • اشک، قرمزی یا خارش چشم
  • بثورات پوستی یا  کهیر
  • برخی از افراد نیز ممکن است پس از چنگ زدن و خراشیده شدن توسط گربه دچار بثورات یا کهیر شوند.

درمان آلرژی به گربه

بهترین راه درمان قطعی حساسیت به گربه این است که از قرار گرفتن در معرض این حیوان خانگی اجتناب نمایید، یعنی  از بودن در اطراف سگ و گربه خودداری کنید. از دیگر روشهای درمان این آلرژی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• استفاده از اسپری های بینی،
  • مصرف داروی آنتی هیستامین ها و گشادکننده های برونش می توانند به تسکین علائم کمک کنند.
  • گربه را نوازش نکنید، بغل نکنید یا نبوسید.( اگر این کار را می‌کنید، دست های خود را با آب و صابون بشویید.)
  • پاک کننده های هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) که به طور مداوم در اتاق خواب یا اتاق نشیمن کار می کنند، می توانند سطوح آلرژن را در طول زمان کاهش دهند.
  • استفاده منظم از یک جاروبرقی با راندمان بالا یا یک جاروبرقی مرکزی می تواند سطوح آلرژن را کاهش دهد.
  • حمام کردن گربه (حداقل یک بار در هفته) می تواند آلرژن گربه در هوا را کاهش دهد.
  • گربه ها را به رختخواب خود را ندهید.
  • از فیلترهای HEPA استفاده کنید،این فیلتر ها آلاینده های موجود در هوا و شوره حیوانات خانگی را فیلتر می کنند.
  • حداقل یک بار در روز خانه را جارو بکشید.
  • گربه ها باید جای اختصاصی برای استراحت، خواب، خوراک و ادرار داشته باشند، این مسئله را به آنها آموزش دهید.

درمان آلرژی به گربه بسته به علائم متفاوت است. متخصص آلرژی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش درمان آلرژی گربه کمک کند. علائم بینی، اغلب با اسپری های بینی استروئیدی، آنتی هیستامین های خوراکی یا سایر داروهای خوراکی درمان می شوند. علائم چشمی اغلب با قطره های چشمی آنتی هیستامین درمان می شود.علائم تنفسی یا آسم را می‌توان با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا گشادکننده های برونش درمان کرد تا از علائم تنفسی پیشگیری یا تسکین یابد.

واکسن آلرژی  (ایمونوتراپی) یک درمان موثر آلرژی با ایجاد تحمل در طول زمان از طریق تزریق تدریجی دوزهای افزایش یافته یک آلرژن است.

بیشتر بخوانید : روشهای درمان آلرژی

تست آلرژی به گربه

جهت تشخیص دقیق علت این مورد پزشک، انجام آزمایشات و تست های مختلفی را تجویز می‌کند. دو راه رایج برای تشخیص این نوع آلرژی، آزمایش پوست و آزمایش خون است. همچنین برای آزمایش پوست نیز به دو روش موضعی و داخل پوست استفاده می‌شود.

زمان مراجعه به متخصص آلرژی پوستی به گربه

بیشتر بخوانید : علائم آلرژی تنفسی چیست؟

اگر بعد از نوازش یا بازی با گربه، دچار آبریزش چشم و بینی می‌شوید، لازم است با پزشک متخصص آلرژی در این مورد مشورت نمایید.

علت آلرژی به گربه

گربه ها چندین آلرژن مختلف را تولید می کنند (آلرژن ها پروتئین هایی هستند که می توانند باعث آلرژی شوند.) این آلرژن ها روی پوست و در بزاق گربه ها یافت می شوند.

همه گربه ها آلرژن تولید می کنند و مطالعات نشان نداده اند که گربه ها می توانند ضد حساسیت باشند (به این معنی که آنها آلرژی ایجاد نمی کنند). خانه هایی با بیش از یک گربه دارای سطوح بالاتری از آلرژن های گربه هستند. همچنین ویژگی هایی مانند طول موی گربه، جنسیت آن و مدت زمانی که گربه در داخل خانه سپری می کند با سطح آلرژن گربه مرتبط نیست.

گرد و غبار و  گرده  موجود روی بدن گربه نیز می تواند علائم آلرژی ایجاد کند. در این موارد، آلرژی به گرد و غبار یا گرده است، نه به گربه.

از میان تمام گرده‌ها، کپک‌ها، و شوره حیوانات، کنه‌های گرد و غباری که مطالعه کرده‌ایم، شوره گربه کاملاً کوچک‌ترین شوره است. و معنی آن این است که آلرژن حداقل 30 دقیقه پس از ایجاد اختلال در اتاق در هوا باقی می ماند، بنابراین احتمال اینکه  بیمار آلرژیک در معرض آن آلرژن قرار گیرد، بسیار زیاد است.

تشخیص آلرژی گربه

آیا مشکوک به آلرژی به گربه هستید؟ متخصص  آلرژی می تواند به تشخیص و درمان شما کمک کند. تست خراش پوستی رایج ترین راه برای تشخیص آلرژی گربه است. برای این آزمایش، مقدار کمی از عصاره آلرژن گربه روی پوست شما قرار می گیرد. سپس پوست شما با یک کاوشگر کوچک و استریل سوراخ می شود و به مایع اجازه می دهد تا زیر سطح پوست نفوذ کند. سپس از نظر تورم و قرمزی یا سایر علائم یک واکنش که نشانه آلرژی است، تحت نظر خواهید بود. نتایج معمولاً در عرض 15 تا 20 دقیقه آشکار می شوند.

حتی اگر مطمئن هستید که علائم شما توسط یک گربه ایجاد شده است، بهتر است آزمایش شوید، زیرا علائم ممکن است در واقع ناشی از قرار گرفتن در معرض محیطی دیگر باشد.

منبع :