تنگی نفس، به زمانی اطلاق می شود که فرد حین انجام فعالیت نفس کم می آورد، که می تواند خفیف و یا شدید باشد. تنگی نفس، مشکل شایعی است و می تواند نشانه ای باشد از مشکلات قلبی و یا ریوی. البته ممکن است بعد از انجام تمرینات سنگین و فشرده، فرد دچار تنگی نفس شود.

علائم و نشانه های تنگی نفس

علائمی که فرد با آن مواجه می شود، عبارتند از:
– تنگی نفس بعد از کار سخت
– احساس خفگی
– تنفس دشوار
– احساس گرفتگی در قفسه سینه
– تنفس عمیق
– تپش قلب
– سرفه
– تنفس با صدا
بروز ناگهانی تنگی نفس و یا شدید بودن علائم می تواند نشانه ای باشد از ابتلا به بیماری خاص.

درمان تنگی نفس

علت بروز تنگی نفس

تنگی تنفس در واقع حالتی است که فرد به راحتی نمی تواند دم و باز دم انجم دهد و این جریان هوا به سختی و خلل ایجاد می شود. در تنگی نفس هوای کافی به ریه وارد نمی شود و سلامت فرد دچار تهدید می شود.این حالت مخصوصلا در زمانی که فعالیت بدنی مانند راه رفتن ، بلند کردن اجسام ، تحرک های سطحی و یا انجام امور روزمره را دارید بیشتر می شود و آن را دچار اختلال می نماید. اینکه شما برای انجام هر کاری دچار مشکلات تنفسی شوید به مرور باعث می شود که سلامت بدنتان نیز دچار آسیب شود. در ادامه ممکن است فرد مشکلاتی مانند سرفه و یا تب را نیز به دنبال داشته باشد که در این صورت شما حتما باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه نمایید. به خصوص در مواردی که علاوه بر تنگی نفس احساس فشار و درد قفسه سینه به سراغتان می آید باید به اورژانس مراجعه و این حالت را از بین ببرید یا کنترل کنید.

فرد سالم در هر دقیقه ۲۰ بار دم و بازدم انجام می­‌دهد، یعنی روزانه تقریبا ۳۰ هزار بار اما در افرادی که دچار تنگی نفس هستند این آمار بسیار کند و کم می شود. گاهی ممکن است درصورت ورزش سنگین یا سرماخوردگی ساده در این الگو اختلال ایجاد شود اما تقریبا هرگز احساس تنگی نفس نمی­‌کنید.

تنگی نفس، الزاما ناشی از بیماری خاصی نیست. ممکن است این حالت بعد از تمرین سخت و یا در تغییرات دمایی نیز دیده شود. اما با این حال، یک مشکل سلامتی در نظر گرفته می شود.
آسم، مشکلات قلبی، بیماری مزمن انسداد راههای هوایی ریه، بیماری ریوی و پنومونی از جمله علل تنگی نفس می باشد. تنگی نفس ناگهانی که تنگی نفس حاد در نظر گرفته می شود، می تواند به دلیل:
– آسم
– هیجان و اضطراب
– پنومونی
– واکنش های آلرژیک
– آنمی و کم خونی
– تماس با کربن مونوکسید
– افت فشار خون
باشد.
اما در صورتی که فرد به مدت چند ماه دچار تنگی نفس باشد، مزمن در نظر گرفته می شود و می تواند به دلیل ابتلا به آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، مشکلات قلبی و یا چاقی باشد.
محرک های محیطی مانند مواد شیمایی، ذرات گرد و غبار و دود سیگار می توانند باعث تنگی نفس شوند. افراد مبتلا به آسم، در صورتی که در تماس با محرک ها باشند، دچار تنگی نفس می شوند.
تنگی نفس با هایپوکسمی (کاهش سطح اکسیژن خون) همراه می باشد. در چنین شرایطی، سطح هوشیاری فرد پایین می آید و شاهد بروز علائم شدیدی خواهیم بود. این حالت می تواند نشانه ای از شروع و یا تشدید شرایط خاص پزشکی باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

– شروع ناگهانی تنگی نفس
– کاهش عملکرد بدنی
– احساس درد در قفسه سینه
– تهوع
از جمله علائمی هستند که باید سریعا بررسی شوند.

نفس تنگی

علائم تنگی نفس چیست ؟

فردی که دچار تنگی نفس می شود برای انجام فعالیت های ساده دچار مشکلات تنفسی می گردد. میزان تنفس ایشان در دم و بازدم کند شده و کاهش می یابد و در قفسه سینه احساس فشار و درد می کند. این فشار به اندازه ای است که فرد دچار تعریق و یا تب می شود . سختی در تنفس برای افراد مبتلا به تنگی نفس به اندازه ای است که حتی در حالت نشسته یا دراز کش نیز ممکن است دچار مشکل باشند. سرفه های خشک و مکرر که تنفس را سخت تر می کند از علائم دیگر آن است.

در صورت بروز علائم و نشانه های زیر، نیاز به پیگیری اقدامات درمانی می باشد:

– تغییر در میزان تنفس
– محدود شدن انجام برخی حرکات آن هم به این دلیل که فرد نفس کم می آورد
– تنفس سخت، زمانی که فرد در حالت دراز کش می باشد
– تورم پاها و قوزک پا
– تب، لرز و سرفه
– تنفس همراه با صدا

wheezing

تشخیص تنگی نفس

در تشخیص تنگی نفس، معاینات فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی نیاز می باشد. در تشخیص تنگی نفس، بررسی موارد زیر اهمیت دارد:
– زمان بروز حمله
– مدت زمان تنگی نفس
– تعداد دفعاتی که فرد دچار تنگی نفس می شود
– میزان شدت علائم
تست های تصویر برداری مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، نشان می دهند که آیا تنگی نفس به دلیل مشکلات قلبی و ریوی است یا خیر.
تست الکتروکاردیوگرام نیز از جمله تست هایی است که هر گونه مشکل در قلب و فعالیت های الکتریکی قلب را نشان می دهد.
تست اسپیرومتری نیز تستی است که به منظور بررسی ریه ها و ظرفیت تنفس تجویز می شود.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس، با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. در صورتی که فرد حین انجام کارهای سخت، دچار تنگی نفس شود، توصیه می شود دست از کار بکشد و استراحت کند. در موارد شدیدتر و در صورت ابتلا به آسم و یا بیماری ریوی، اکسیژن رسانی نیاز می باشد.
در افراد مبتلا به اختلالات مزمن مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، هدف از درمان، تنفس راحت بیمار و به تاخیر انداختن روند پیشرفت بیماری می باشد.
در صورتی که عفونت با باکتری مانند پنومونی، علت بروز تنگی نفس باشد، مصرف آنتی بیوتیک در نظر گرفته خواهد شد.
در برخی موارد، مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی، می تواند مفید باشد.
درصورتی که تست های آزمایشگاهی، کاهش سطح اکسیژن خون را نشان دهند، اکسیژن درمانی توصیه می شود. با این حال، نیازی به این شیوه درمانی برای تمامی افراد مبتلا به تنگی نفس نمی باشد.

ممکن است کمی برایتان دشوار باشد که این بیماری همیشه همراتان است و شما را تهدید می کند اما با مراقبت از خود و روش های صحیح پیشگیری می توانید کنترل خوبی روی تنگی نفس داشته باشید از این طریق است که می توانید آسیب های ناشی از آن را نیز کنترل کنید.

آیا راهی برای پیشگیری از تنگی نفس وجود دارد؟

اینکه شما سعی در کنترل و پیشگری تنگی نفس داشته باشید خوب است اما بهتر است که علت بروز آن مشخص شود تا بتوانید با پیشگیری از آن ، سعی در جلوگیری از تنگی نفس داشته باشید. اگر در اثر آلرژی دچار تنگی نفس می­‌شوید، عامل حساسی زا را از خود دور کنید و در محیط هایی آلرژی زا قرار نگیرید. از این طریق می توانید کنترل خوبی روی این بیماری داشته باشید.

از مهم ترین مواردی که باعث تشدید و ایجاد تنگی نفس می شود مصرف سیگار و قلیان است .اگر علت تنگی نفس  سیگار کشیدن باشد، ترک آن به پیشگیری از تنگی نفس کمک می­‌کند. اما پرهیز از سایر عوامل بروز تنگی نفس آسان نیست. برای این دسته افراد توصیه می شود که حتی در محیط هایی که افراد سیگاری و قلیانی وجود دارد حضور نیابند.

افرادی که دچار تنگی نفس می شوند، با رعایت یک سری موارد، می توانند از تشدید علائم پیشگیری کنند. اقداماتی از قبیل:
– کنار گذاشتن سیگار و دخانیات
– دوری از محرک های محیطی مانند مواد شیمیایی و دود سیگار
– کم کردن وزن، که باعث می شود فشار کمتری به قلب و ریه ها وارد شود و انجام کارها راحت تر خواهد شد.

نتیجه گیری

در صورتی که نسبت به درمان و بهبود اختلالاتی مانند پنومونی و یا آسم، اقدام شود، شاهد بهبود مشکلات تنفسی و رفع تنگی نفس خواهیم بود. با این حال، در صورتی که بیماری های مزمن مانند آسم شدید و یا مشکلات قلبی علت بروز تنگی نفس باشند، درمان کمی محدودتر خواهد بود.
افراد مبتلا به تنگی نفس باید تحت درمان باشند و تمامی اقدامات درمانی گفته شده از سوی پزشک را رعایت کنند.

منبع:
Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/314963.php