درمان تنگی نفس

تنگی نفس، به زمانی اطلاق می شود که فرد حین انجام فعالیت نفس کم می آورد، که می تواند خفیف و یا شدید باشد. تنگی نفس، مشکل شایعی است و می تواند نشانه ای باشد از مشکلات قلبی و یا ریوی. البته ممکن است بعد از انجام تمرینات سنگین و فشرده، فرد دچار تنگی نفس شود.

علائم و نشانه های تنگی نفس

علائمی که فرد با آن مواجه می شود، عبارتند از:
– تنگی نفس بعد از کار سخت
– احساس خفگی
– تنفس دشوار
– احساس گرفتگی در قفسه سینه
– تنفس عمیق
– تپش قلب
– سرفه
– تنفس با صدا
بروز ناگهانی تنگی نفس و یا شدید بودن علائم می تواند نشانه ای باشد از ابتلا به بیماری خاص.

علت بروز تنگی نفس

تنگی نفس، الزاما ناشی از بیماری خاصی نیست. ممکن است این حالت بعد از تمرین سخت و یا در تغییرات دمایی نیز دیده شود. اما با این حال، یک مشکل سلامتی در نظر گرفته می شود.
آسم، مشکلات قلبی، بیماری مزمن انسداد راههای هوایی ریه، بیماری ریوی و پنومونی از جمله علل تنگی نفس می باشد. تنگی نفس ناگهانی که تنگی نفس حاد در نظر گرفته می شود، می تواند به دلیل:
– آسم
– هیجان و اضطراب
– پنومونی
– واکنش های آلرژیک
– آنمی و کم خونی
– تماس با کربن مونوکسید
– افت فشار خون
باشد.
اما در صورتی که فرد به مدت چند ماه دچار تنگی نفس باشد، مزمن در نظر گرفته می شود و می تواند به دلیل ابتلا به آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، مشکلات قلبی و یا چاقی باشد.
محرک های محیطی مانند مواد شیمایی، ذرات گرد و غبار و دود سیگار می توانند باعث تنگی نفس شوند. افراد مبتلا به آسم، در صورتی که در تماس با محرک ها باشند، دچار تنگی نفس می شوند.
تنگی نفس با هایپوکسمی (کاهش سطح اکسیژن خون) همراه می باشد. در چنین شرایطی، سطح هوشیاری فرد پایین می آید و شاهد بروز علائم شدیدی خواهیم بود. این حالت می تواند نشانه ای از شروع و یا تشدید شرایط خاص پزشکی باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

– شروع ناگهانی تنگی نفس
– کاهش عملکرد بدنی
– احساس درد در قفسه سینه
– تهوع
از جمله علائمی هستند که باید سریعا بررسی شوند.

در صورت بروز علائم و نشانه های زیر، نیاز به پیگیری اقدامات درمانی می باشد:

– تغییر در میزان تنفس
– محدود شدن انجام برخی حرکات آن هم به این دلیل که فرد نفس کم می آورد
– تنفس سخت، زمانی که فرد در حالت دراز کش می باشد
– تورم پاها و قوزک پا
– تب، لرز و سرفه
– تنفس همراه با صدا

تشخیص تنگی نفس

در تشخیص تنگی نفس، معاینات فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی نیاز می باشد. در تشخیص تنگی نفس، بررسی موارد زیر اهمیت دارد:
– زمان بروز حمله
– مدت زمان تنگی نفس
– تعداد دفعاتی که فرد دچار تنگی نفس می شود
– میزان شدت علائم
تست های تصویر برداری مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، نشان می دهند که آیا تنگی نفس به دلیل مشکلات قلبی و ریوی است یا خیر.
تست الکتروکاردیوگرام نیز از جمله تست هایی است که هر گونه مشکل در قلب و فعالیت های الکتریکی قلب را نشان می دهد.
تست اسپیرومتری نیز تستی است که به منظور بررسی ریه ها و ظرفیت تنفس تجویز می شود.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس، با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. در صورتی که فرد حین انجام کارهای سخت، دچار تنگی نفس شود، توصیه می شود دست از کار بکشد و استراحت کند. در موارد شدیدتر و در صورت ابتلا به آسم و یا بیماری ریوی، اکسیژن رسانی نیاز می باشد.
در افراد مبتلا به اختلالات مزمن مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، هدف از درمان، تنفس راحت بیمار و به تاخیر انداختن روند پیشرفت بیماری می باشد.
در صورتی که عفونت با باکتری مانند پنومونی، علت بروز تنگی نفس باشد، مصرف آنتی بیوتیک در نظر گرفته خواهد شد.
در برخی موارد، مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی، می تواند مفید باشد.
درصورتی که تست های آزمایشگاهی، کاهش سطح اکسیژن خون را نشان دهند، اکسیژن درمانی توصیه می شود. با این حال، نیازی به این شیوه درمانی برای تمامی افراد مبتلا به تنگی نفس نمی باشد.

آیا راهی برای پیشگیری از تنگی نفس وجود دارد؟

افرادی که دچار تنگی نفس می شوند، با رعایت یک سری موارد، می توانند از تشدید علائم پیشگیری کنند. اقداماتی از قبیل:
– کنار گذاشتن سیگار و دخانیات
– دوری از محرک های محیطی مانند مواد شیمیایی و دود سیگار
– کم کردن وزن، که باعث می شود فشار کمتری به قلب و ریه ها وارد شود و انجام کارها راحت تر خواهد شد.

نتیجه گیری

در صورتی که نسبت به درمان و بهبود اختلالاتی مانند پنومونی و یا آسم، اقدام شود، شاهد بهبود مشکلات تنفسی و رفع تنگی نفس خواهیم بود. با این حال، در صورتی که بیماری های مزمن مانند آسم شدید و یا مشکلات قلبی علت بروز تنگی نفس باشند، درمان کمی محدودتر خواهد بود.
افراد مبتلا به تنگی نفس باید تحت درمان باشند و تمامی اقدامات درمانی گفته شده از سوی پزشک را رعایت کنند.

منبع:
Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/314963.php