شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه الی پنجشنبه بجز یکشنبه ها۱۵:۰۰ الی ۲۱:۰۰
پنجشنبه ها ۱۲:۰۰ الی ۱۸:۰۰
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

چرا در فصل بهار کسل می شویم؟

احساس کسلی و خستگی در فصل بهار، برای تمامی افراد شناخته شده است. بعد از پشت سر گذاشتن زمستان، بهار و تابستان از راه می رسد و بسیار از افراد با کسالت و خستگی بیشتری روبرو می شوند. اما علت آن چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید.

کمبود ویتامین D می تواند یکی از دلایل کسلی در فصل بهار باشد

برخی افراد به خصوص آن هایی که در فصل زمستان کمبود ویتامین D دارند، بیشتر دچار کسلی در فصل بهار می شوند. به دلیل پوزیشن قرارگیری نور خورشید در زمستان، کمبود ویتامین D در این فصل بسیار شایع است.
دلیل خستگی و کسالت، هورمون ملاتونین است که در بدن و به دلیل کاهش نور در فصل های تاریک تولید می شود. در مقابل، از ترشح سروتونین که هورمون هوشیاری و خوشحالی است، کاسته می شود و ذخایر تا بهار مورد استفاده قرار می گیرد.
در صورتی که میزان نور بیشتر شود، میزان ذخایر نیز بیشتر خواهد شد. تغییرات هورمونی و هم چنین تحریک متابولیسم توسط حرارت و گرما منجر به تحلیل رفتن موقتی انرژی و در نهایت بروز خستگی و کسلی خواهد شد.
نور، نقش بسیار مهمی را در خستگی و کسالت ایفا می کند. نور طبیعی خورشید به گیرنده های خاص موجود در چشم برخورد می کند که منجر به تشکیل پیام های قوی (اندورفین) و هورمون شادی (سروتونین و دوپامین) خواهد شد.
در فضای تاریک، همان طور که در ابتدا اشاره شد، ملاتونین بیشتری تولید می شودکه روند متابولیسم را کاهش می دهد و باعث می شود شما از لحاظ فیزیکی احساس خستگی بیشتری داشته باشید. ملاتونین، نه تنها هورمون انرژی است، بلکه اثرات آنتی اکسیدانی قوی را نیز دارد.

خستگی در فصل بهار
قرارگرفتن در نور خورشید می تواند به رفع کسالت کمک کند. ورزش و فعالیت بدنی به خصوص در محیط بیرون از منزل به همراه داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند کمک کننده باشد. کاهش مصرف کربوهیدرات ها و چربی های ناسالم نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.
مصرف مناسب و کافی ویتامین ها به خصوص ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات تازه و همچنن مصرف میزان کافی آمینواسیدها برای تشکیل سروتونین باعث می شود احساس سرزندگی بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، مصرف مکمل هایی مانند منیزیوم و ویتامین D نیز توصیه می شود. به عنوان مثال، بررسی 300 بیمار نشان داد که هشتاد درصد آن ها با کمبود ویتامین D در فصل بهار مواجه بودند.
ورزش صبحگاهی نیز می تواند به رفع کسالت و خستگی کمک کند.
توصیه می شود در فصل بهار، میزان آب بدن حفظ و روزانه دو لیتر آب مصرف شود.
هشت ساعت خواب شب را داشته باشید و استراحت کنید. این مورد را در نظر داشته باشید که خوابیدن زیاد می تواند خستگی و کسلی بیشتری را به همراه داشته باشد.
مصرف قهوه و کافئین باید تا حد امکان محدود شود، چرا که کافئین و محرک ها، احساس کاذبی از قدرت و نشاط را برای مدت زمان کوتاهی ایجاد می کنند. با این حال، این اثرات می تواند باعث خواب آلودگی بیشتر و کاهش نشاط شود، چرا که بدن سعی در جبران اثرات کافئین را خواهد داشت.
از مصرف نوشیدنی های الکلی باید خودداری شود. مصرف بیش از حد الکل می تواند احساس کسالت را به همراه داشته باشد، به علاوه این که، می تواند به سیستم قلب و عروق آسیب بزند و باعث کاهش سطح اکسیژن شود.
اما در کل، احساس کسلی و بی حالی در فصل بهار خفیف است و معمولا در حدود سه هفته ادامه پیدا می کند. این حالت از هیپوتالاموس منشا می گیرد، غده ای که مسئول تنظیم دما، تشنگی، اشتها و سایر موارد است. این غده با تغییر زمان و به خصوص هوا، دستخوش تغییراتی می شود و شما احساس جدیدی را تجربه خواهید کرد.
اما اگر میزان احساس کسلی کمی بیشتر باشد و مدت بیشتری نیز طول بکشد باید به فکر علل دیگر بود که یکی از شایعترین علل، آلرژی فصلی است.
آلرژی فصلی علاوه بر کسلی می تواند با علائم دیگر شامل عطسه، آبریزش بینی نیز همراه باشد.
در موارد آلرژی فصلی کسلی موجود در فصل بهار با درمان آلرژی فصلی بهبودی پیدا می کند.​

پاسخ

Call Now Button