عوارض و خطرات دگزامتازون

دگزامتازون، از جمله داروهای تجویزی است که در فرم قرص، محلول خوراکی، قطره چشمی و یا قطره گوش در دسترس می باشد. از قرص دگزامتازون در درمان شرایطی که منجر به بروز التهاب در بدن می شوند، شرایط مرتبط با فعالیت سیستم ایمنی و یا کمبود هورمونی استفاده می شود. شرایطی از قبیل:
– التهاب
– واکنش های آلرژیک
– آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری های روماتیسمی
– بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس
– بیماری های روده ای مانند کولیت اولسراتیو
– مالتیپل اسکلروزیس و یا میاستنی گراویس
– قبل از شیمی درمانی و به منظور کاهش التهاب و عوارض جانبی مصرف داروها
– برخی لوسمی ها و لنفوم ها

دگزامتازون​​دگزامتازون چه عوارض جانبی را به همراه دارد؟

برخی عوارض جانبی مصرف دگزامتازون عبارت است از:
– تهوع
– استفراغ
– ناراحتی معده
– ورم
– سردرد
– سرگیجه
– تغییرات خلق و خو مانند افسردگی، تغییرات شخصیتی
– مشکلات خواب
– اضطراب
– بالا رفتن فشار خون
– بالا رفتن قند خون
این عوارض معمولا خفیف بوده و بعد از گذشت چند روز تا چند هفته برطرف خواهند شد. در صورت ادامه دار شدن علائم گفته شده، باید به پزشک مراجعه کرد.
برخی عوارض شدیدتر و جدی تر مصرف دگزامتازون عبارتند از:
– خستگی غیر عادی
– سرگیجه غیر عادی
– معده درد و حالت تهوع
– مشاهده خون در مدفوع و یا تیره تر شدن مدفوع
– مشاهده خون در ادرار
– خونریزی و کبودی غیر طبیعی
– علائمی از عفونت از قبیل تب، دردهای عضلانی، درد مفصل
– تغییرات خلق و خو و یا افسردگی
– واکنش های آلرژیک شدید و مشکلات تنفسی
– عفونت های شدید
– مشکلات و ناراحتی های قلبی با علائمی مانند: تنگی تفس، خستگی، متورم شدن پاها، تند شدن ضربان قلب
– پوکی استخوان

دگزامتازون می تواند با دیگر داروها تداخلاتی را داشته باشد؟

دگزامتازون می تواند با قرص ها، مکمل ها و ویتامین ها تداخل دارویی داشته باشد. تداخل زمانی رخ می دهد که ماده ای نحوه اثر داروی دیگر را تغییر دهد. به منظور پیشگیری از بروز چنین موردی، توصیه می شود مصرف هر گونه دارو، ویتامین و مکمل به پزشک گزارش داده شود.
– آنتی بیوتیک ها
– داروهای ضد قارچ
– داروهای رقیق کننده خون
– داروهای کلسترول
– داروهای دیابت
– داروهای ادرار آور
– داروهای صرع
– داروهای قلب
– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
از جمله داروهایی هستند که با دگزامتازون تداخل پیدا می کنند.

عوارض مصرف خودسرانه دگزامتازوننحوه مصرف دگزامتازون

این دارو از سوی پزشک تجویز می شود و می تواند به صورت خوراکی مصرف می شود. دارو را با یک لیوان آب مصرف کنید.
اگر مصرف روزانه دارو برای شما در نظر گرفته شده است، حتما دارو را قبل از ساعت نه مصرف کنید.
دوز و مدت زمان مصرف دگزامتازون با توجه به شرایط پزشکی و میزان واکنش به درمان در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که این داور باید طبق دستور پزشک مصرف شود. به تدریج از میزان دوز دارو کاسته می شود تا احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل برسد.
از قطع خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید، چرا که احتمال تشدید برخی شرایط با قطع ناگهانی دارو بیشتر خواهد شد. به علاوه این که، ممکن است با علائمی از قبیل تهوع، سرگیجه، ضعف و یا دردهای عضلانی نیز روبرو شوید.
در صورت عدم بهبود و یا تشدید شرایط، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

مصرف دگزامتازون می تواند باعث بالا رفتن سطح قند خون و تشدید دیابت شود. حتما در صورت مشاهده علائمی از قبیل افزایش میزان تشنگی و یا تکرر ادرار، پزشک را در جریان قرار دهید. افراد مبتلا به دیابت، باید به طور منظم سطح قند خون خود را کنترل کنند. ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در داروهای دیابت و یا رژیم غذایی باشد.
به ندرت شاهد بروز واکنش های آلرژیک در پی مصرف دگزامتازون هستیم. با این حال، توصیه می شود در صورت مشاهده علائمی از واکنش های آلرژیک از قبیل: راش های پوستی و خارش به خصوص در صورت، زبان و گلو، سرگیجه های شدید و یا مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که این دارو برای مدت زمان طولانی مصرف شود، حتما باید نسبت به انجام تست های آزمایشگاهی و پزشکی مانند: سطح مواد معدنی خون، قند خون، شمارش گلبول های خون، تست تراکم استخوان، فشار خون و معاینات چشمی اقدام شود.
مصرف طولانی مدت دگزامتازون می تواند منجر به بروز مشکلات استخوانی و پوکی استخوان شود. تغییر در سبک زندگی مانند: ورزش کردن، مصرف میزان کافی کلسیم و ویتامین D، کنار گذاشتن استعمال دخانیات و محدود کردن مصرف مشروبات الکلی می تواند در پیشگیری از بروز این قبیل عوارض جانبی موثر باشد.
اگر مصرف روزانه دارو از سوی پزشک تجویز شده باشد، دارو باید به طور منظم و هر روز مصرف شود و در صورت فراموش کردن یک دوز، بلافاصله مصرف شود. اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید. هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید.
دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت و دسترس کودکان نگه دارید. از مصرف داروهای تاریخ گذشته باید خودداری شود.

هشدارهایی در خصوص مصرف دگزامتازون

بروز انواع آلرژی

دگزامتازون می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک شدید شود و با علائمی مانند مشکلات تنفسی و یا تورم زبان و حلق همراه باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی، باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در صورتی که قبلا نسبت به این دارو، حساسیت داشته اید، باید از مصرف مجدد خودداری کنید.

مصرف دگزامتازون در افراد دارای شرایط خاص

افراد مبتلا به عفونت:  دگزامتازون می تواند باعث تشدید عفونت های قارچی سیستمیک شود. منظور از سیستمیک، درگیری کل بدن می باشد. در صورتی که فردی تحت درمان عفونت قارچی سیستمیک است، باید از مصرف این دارو خودداری کند.
برای افراد با گرفتگی قلبی:  دگزامتازون باعث بالا رفتن سطح سدیم، ورم و از دست دادن پتاسیم و در نهایت، تشدید مشکلات قلبی می شود. قبل از مصرف این دارو، حتما با پزشک مشورت کنید.
برای افراد با فشار خون بالا: دگزامتازون باعث بالا رفتن سطح سدیم، ادم و هم چنین بالا رفتن فشار خون می شود.
برای افراد دارای زخم معده: دگزامتازون احتمال بروز خونریزی و زخم معده را افزایش می دهد. افراد مبتلا به زخم معده، باید در خصوص مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند.
برای افراد مبتلا به پوکی استخوان: دگزامتازون، روند تشکیل استخوان ها را کاهش می دهد. در نتیجه احتمال پوکی استخوان و نازک تر شدن استخوان ها، به خصوص در خانم ها بعد از یائسگی بیشتر خواهد شد.
برای افراد دارای پرکاری تیروئید: این دارو سریع تر از حالت طبیعی از بدن خارج می شود. به همین خاطر، دوز مصرفی باید توسط پزشک تجویز شود.
برای افراد مبتلا به مشکلات چشمی: مصرف طولانی مدت دگزامتازون می تواند منجر به بروز آب مروارید، گلوکوم و یا افزایش فشار چشم شود.
برای افراد با سابقه حمله قلبی: مصرف دگزامتازون در این افراد می تواند با آسیب بیشتر عضله قلب همراه باشد. به همین خاطر، قبل از مصرف دارو باید سابقه حمله قلبی به پزشک گزارش داده شود.
برای افراد مبتلا به دیابت: دگزامتازون می تواند باعث بالا رفتن سطح قند خون شود. به همین خاطر، نیاز است تغییراتی در دوز مصرفی داروهای دیابت ایجاد شود.
خانم های باردار و یا خانم هایی که قصد بارداری دارند، باید در خصوص مصرف دگزامتازون با پزشک مشورت کنند.
مصرف دگزامتازون در خانم های شیرده توصیه نمی شود.