اصول تشخیص و درمان خروسک

خروسک با عنوان عفونت سیستم تنفس فوقانی شناخته می شود که با انسداد تنفس و سرفه همراه می باشد.
سرفه و دیگر علائم خروسک، نتیجه تورم حنجره، نای و برونش ها هستند. زمانی که سرفه، نیرویی را از طریق مجاری نازک تنفسی به هوا وارد می کند، متورم شدن حنجره منجر به تولید صدایی مشابه صدای پارس سگ خواهد شد.
خروسک عمدتا در کودکان اتفاق می افتد، اختلال جدی نیست و به راحتی در منزل قابل درمان می باشد.

آناتومی راه تنفس

علائم و نشانه های خروسک

خروسک معمولا به شکل یک سرماخوردگی ساده آغاز می شود. اگر میزان التهاب و سرفه بالا باشد، شاهد بروز علائم زیر خواهیم بود:
– سرفه با صدای بلند
– تب
– کلفت شدن صدا
– تنفس همراه با صدا
نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که علائم معمولا شب ها شدت می گیرند و به مدت سه تا پنج روز ادامه می یابند.

علل و عوامل موثر در بروز خروسک

خروسک، یک عفونت ویروسی است. ویروس می تواند از طریق قطرات تنفسی افراد آلوده موجود در هوا، وارد دستگاه تنفس کودک شود و او را مبتلا سازد. ذرات ویروس موجود در قطرات تنفسی بر روی اسباب بازی ها و سطوح باقی می مانند. اگر کودکی بعد از لمس اشیای آلوده، دست خود را به چشم ها، دهان و بینی خود بزند، آلوده خواهد شد.
کودکان شش ماه تا سه سال بیشتر در معرض ابتلا به خروسک هستند. چرا که کودکان، مجاری هوایی کوچکی دارند و در مقابل علائم خروسک و ویروس، حساس تر هستند.

تشخیص خروسک

خروسک باید توسط پزشک و به روش های زیر تشخیص داده شود:
– مشاهده و بررسی وضعیت تنفس کودک
– گوش دادن به قفسه سینه
– معاینه گلو
در برخی موارد، تصویربرداری سینه و یا سایر تست ها می توانند به تشخیص دیگر بیماری های موجود کمک کنند.

درمان خروسک

در بسیاری موارد، علائم خروسک با درمان های خانگی بهبود می یابد. آن چه که اهمیت دارد این است که آرامش کودک حفظ شود، چرا که گریه و اضطراب می تواند باعث تشدید گرفتگی مجاری هوایی شود. از جمله روش های درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف دارو

در صورتی که علائم بیش از سه تا پنج روز ادامه پیدا کنند و یا شدت بگیرند، داروهای زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:
– نوعی استروئید به نام گلوکوکورتیکوئید، به کاهش تورم و التهاب مجاری هوایی کمک می کند. اثر این دارو، چند ساعت بعد از مصرف مشخص خواهد شد. معمولا یک دوز مصرف دگزامتازون توصیه می شود، چرا که نتایج طولانی مدتی را به همراه خواهد داشت.
– اپی نفرین، که در کاهش التهاب مجاری هوایی بسیار موثر است و در صورتی که علائم شدید باشد، نوع استنشاقی آن توصیه می شود. با این که این دارو اثر سریعی دارد، اما به سرعت نیز از بین می رود. معمولا نیاز است کودک تحت مراقب ویژه باشد، تا مشخص شود که آیا نیاز به دریافت دوز دیگری می باشد یا خیر.

بستری شدن در بیمارستان

در صورتی که خروسک شدید باشد، نیاز است کودک چند روزی را در بیمارستان بستری شود تا تحت نظر باشد و درمان های موثرتری در نظر گرفته شود.

سبک زندگی و درمان های خانگی

معمولا خروسک سه تا پنج روز ادامه پیدا می کند. در این بازه زمانی، رعایت موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:
– حفظ آرامش و راحتی کودک
– استفاده از مرطوب کننده هوا، که به بهبود تنفس کودک کمک می کند. اگر هوای بیرون خنک باشد، می توانید با باز گذاشتن پنجره، از کودک بخواهید هوای خنک را تنفس کند.
– مصرف هر چه بیشتر آب و مایعات
– استراحت کردن
– عدم مصرف قرص سرماخوردگی
– پایین آوردن تب کودک. مصرف استامینوفن می تواند به پایین آمدن تب کمک کند.
ممکن است در طول روز شاهد بهبود علائم در کودک خود باشید، جای تعجب ندارد که علائم شب ها و موقع خواب، شدت بگیرند.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به خروسک وجود دارد؟

راه های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی، اقداماتی هستند که از ابتلا به خروسک نیز پیشگیری می کنند. از جمله:
– شست و شوی مرتب دست ها، که مهم ترین موردی است که باید رعایت شود.
– دور نگه داشتن کودک از افرادی که علائمی از سرماخوردگی دارند.
– تشویق کودک به سرفه کردن و عطسه کردن داخل آرنج.
Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/croup/symptoms-causes/syc-20350348