درمان خارش پوست

خارش پوست، احساس ناراحت کننده ای است که شما را وادار به خاراندن پوست می کند، عارضه ای که در پوست های خشک شدت بیشتری خواهد داشت. این مشکل در افراد بزرگسال بیشتر دیده می شود، چرا که هر چه سن بالا می رود، پوست خشک تر خواهد شد.
خاراندن مکرر پوست می تواند باعث ضخیم شدن پوست، خونریزی و یا عفونت شود.
در چنین شرایطی، بسیاری از افراد مراقبت های فردی مانند استفاده از مرطوب کننده و یا دوش آب گرم را به کار می گیرند. اما درمان طولانی مدت باید بر اساس علت بروز خارش در نظر گرفته شود.

علائم و نشانه های خارش پوست

گاهی ممکن است نواحی کوچکی از بدن مانند بازو و یا پاها دچار خارش شوند و گاهی کل بدن درگیر می شود. ممکن است خارش پوست هیچ گونه تغییر قابل توجهی را در پوست ایجاد نکند. خاراندن بیشتر پوست می تواند باعث خارش بیشتر پوست شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

– در صورت ادامه دار شدن خارش بیش از دو هفته و عدم بهبود با درمان های خانگی
– شدت گرفتن خارش به گونه ای که مانع از انجام فعالیت ها و یا خوابیدن شود
– درگیری کل بدن
– خارش همراه با علائمی مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تغییر در حرکات روده ای و ادرار، قرمزی شدید پوست
علت بروز خارش پوست
– شرایط پوستی: از جمله خشکی پوست، اگزما، سوختگی، اسکارها (آثار ضایعات قبلی پوست) و کهیر
– بیماری های داخلی: گاهی خارش پوست می تواند نشانه ای باشد از یک بیماری داخلی از جمله بیماری کبدی، مشکلات کلیوی، کم خونی و یا مشکلات تیروئیدی
– اختلالات عصبی:شرایطی که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارند مانند دیابت و یا مالتیپل اسکلروزیس می توانند منجر به بروز خارش شوند.
– واکنش های آلرژیک: مانند آلرژی غذایی، آلرژی پوستی،آلرژی به صابون ها و مواد شیمیایی می توانند منجر به بروز ناراحتی و خارش پوست شوند.
– بارداری: برخی خانم ها در دوران بارداری با خارش پوست روبرو می شوند.
ادامه دار شدن خارش پوست بیش از شش هفته می تواند بر کیفیت زندگی و خواب تاثیر بگذارد،به علاوه این که هر چه پوست بیشتر خارانده شود، احتمال بروز آسیب های پوستی، اسکار و در نهایت عفونت بیشتر خواهد شد.

تشخیص خارش پوست

در تشخیص علت بروز خارش، پزشک به معاینه فیزیکی و سوابق پزشکی می پردازد. اگر تشخیص داده شود که شرایط پزشکی، علت بروز خارش است، تست های زیر از سوی پزشک درخواست خواهد شد:
– آزمایش خون به منظور بررسی مواردی مانند کم خونی
– تست های تیروئید، کبد و کلیه
– اشعه ایکس از قفسه سینه:این تست می تواند بزرگ شدن غدد لنفاوی را نشان دهند، موردی که می تواند با خارش همراه باشد.

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. اگر درمان های خانگی کمکی به بهبود خارش نکنند، دارو و یا سایر روش های درمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد:
-استفاده از کرمها و پمادهای نرم کننده
– کرم ها و پمادهای کورتونی: اگر پوست دچار خارش و قرمزی شود، استعمال پماد و کرم در ناحیه درگیر درمان مناسبی خواهد بود. مرطوب نگه داشتن پوست به جذب بهتر دارو کمک خواهد کرد.
– داروهای خوراکی:مهار کننده های انتخابی سروتونین می توانند به درمان انواعی از خارش های مزمن کمک کنند.
– نور درمانی: نور درمانی به این صورت است که بیمار در معرض نور مخصوصی قرار خواهد گرفت. نیاز است این درمان در چند جلسه انجام شود تا خارش تحت کنترل در بیاید.
از دیگر اقداماتی که در منزل و به منظور کنترل و بهبود خارش می توان انجام داد، عبارت است از:
– شناسایی عوامل موثر در بروز خارش
– مرطوب نگه داشتن پوست
– استفاده از کرم ها و لوسیون ها و خنک نگه داشتن پوست
– خودداری از خاراندن پوست تا حد امکان
– دوری از استرس
– مصرف داروهای آلرژی

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/itchy-skin/symptoms-causes/syc-20355006

با تشکر از توجه شما دکتر محبوبی اسکویی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی

شماره تماس : 021-26702070
آدرس: تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر، روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60، طبقه دوم