شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

درمان بیولوژیک آلرژی یکی از تکنیک های نوین برای کنترل و یا درمان آلرژی و حساسیت هاست که در فروکش کردن علائم ایجاد شده نقش موثری دارد. این روش که به عنوان تجربه ای نوین ارائه شده است با تاثیر گذاری روی سیستم ایمنی بدن پاسخ دهی آن به انواع حساسیت ها را دچار تغییرات مثبتی می کند. درمان بیولوژیک آلرژی به عنوان یک روش نوین در درمان آلرژی اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. درمان بیولوژیک با استفاده از داروهای بیولوژیک انجام می شود، این داروها به صورت تزریقی یا خوراکی تجویز می‌شوند و به صورت مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند.
بیولوژیک‌ها شامل داروهایی هستند که از پروتئین‌هایی که در فرآیند التهاب و آلرژی نقش دارند، استخراج می‌شوند. این داروها برای کنترل التهاب و آلرژی در بدن استفاده می‌شوند. این داروها معمولاً در موارد شدید آلرژی مانند آسم، آلرژی به غذا و آلرژی به سموم حشرات تجویز می‌شوند.
به طور کلی، بیولوژیک‌های آلرژی پس از تشخیص صحیح و تعیین نوع آلرژی توسط پزشک متخصص، توسط یک تیم درمانی تجویز می‌شوند. همچنین، قبل از شروع درمان باید بررسی‌های منظمی صورت گیرد تا عوارض جانبی احتمالی کنترل شوند.

درمان بیولوژیک آلرژی


داروهای بیولوژیک چیست؟


داروهای بیولوژیک یا داروهای بیوفارماکولوژیک که برای درمان حساسیت مورد استفاده قرار می گیرند، داروهای تاثیر گذار روی سیستم ایمنی هستند و از ترکیبات زیستی مانند پروتئین‌ها، آنتی بادی ها، سلول‌های زنده و ژن‌ها تشکیل شده‌اند. این داروها عمدتاً به منظور درمان بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی ، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های ژنتیکی استفاده می‌شوند اما برای درمان آلرژی نیز کاربرد بسیار موثری دارند.
مکانیزم تولید داروهای بیولوژیک متفاوت است معمولا برای تولید داروهای شیمیایی سنتی از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود، داروهای بیولوژیک توسط سلول‌ها و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شوند و سیستم تولید آن مکانیزم دیگری دارد. در مقابل داروهای شیمیایی این دسته داروهای بیولوژیک دارای عوارض کمتری هستند و البته اگر به صورت دقیق تجویز شوند تاثیر گذاری بیشتری دارند.

ایمونوگلوبولین E (IgE) یک آنتی بادی انسانی است که عامل ایجاد کننده بیماری در مشکلات آلرژی و حساسیت هاست. معمولا داورهای بیولوژیک بعد از بررسی سطوح افزایش یافته IgE در حال گردش در بیماران مبتلا به آسم یا آلرژی تعیین می شود. در بیماران مبتلا به آسم ایمونوگلوبولین ها می توانند، در صورت استنشاق یک آلرژن، موجب تنگی راههای هوایی شوند.
بلوکه کردن IgE می تواند درمانی موثر برای آسم باشد؛ و اومالیزوماب نام یک داروی آنتی IgE است که قادر است عملکردIgE ها را بر روی راه های هوایی مهار نماید.
کارآیی درمانی اومالیزوماب در بیمارانی مشهودتر است که به آسم آلرژیک دائمی شدید ابتلا داشته و فقط به کورتیکواستروئید های دوز بالا پاسخ میدهند که در آنها آنتی IgE کاهش دوز مصرفی کورتیکواستروئید را ممکن می سازد.
این دارو هر دو تا چهار هفته یکبار به زیرجلد تزریق می شود.
باید توجه داشت که این داروها بسیار گران هستند و تصمیم گیری در مورد مصرف آنها در شرایط عدم پاسخ سایر راههای درمانی در بیماران می باشد.


درمان بیولوژیک آسم


درمان بیولوژیک آسم نیز وجود دارد، شامل تجویز و استفاده از داروهایی بیولوژیک برای درمان التهاب مجاری تنفسی و کاهش علائم آسم خواهد بود. این داروها عمدتاً شامل آنتی بادی ها و داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها و لوکوترین محرک ها هستند که نقش بسیار خوبی برای کنترل علائم و نشانه های بیماری دارند.
یکی از داروهای بیولوژیک که برای درمان آسم استفاده می‌شود، داروی اومالیزوماب (omalizumab) است که یک آنتی بادی مونوکلونال است. این دارو با مهار عملکرد آنتی بادی‌های IgE که با عوامل آلرژیک واکنش می‌دهند، به کاهش علائم آسم کمک می‌کند.
درمان بیولوژیک آسم معمولاً برای بیمارانی که با مصرف داروهای شیمیایی سنتی بهبود نمی‌یابند یا عوارض جانبی شدیدی از آن‌ها دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بیمارانی که تحت درمان داروهای شیمیایی سنتی بهبود یافته‌اند، اما باز هم علائم و نشانه‌های آسم را دارند، درمان بیولوژیک می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

پاسخ

7 + چهارده =

تماس سریع