علت خارش پوستی در بارداری و درمان آن

دوره بارداری می تواند با مواردی مانند سرگیجه، تهوع و مشکلات تنفسی همراه باشد. بسیاری از خانم ها متوجه خارش پوست خود نیز می شوند. ممکن است شما تا به حال چیزی در مورد خارش پوستی در بارداری نشنیده باشید، اما علت آن چه می‌ تواند باشد؟ آیا طبیعی است یا باید نگران بود؟
با این که تشخیص علت اصلی بروز خارش مشخص نیست، اما می‌توان عللی را برای این حالت در نظر گرفت.

علت خارش پوستی در بارداری چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که شما در دوران بارداری دچار خارش پوستی شوید. از جمله:
کشیدگی پوست: اولین بارداری ها یا بارداری های چند قلویی، می توانند با کشیدگی بیشتر پوست همراه باشند.
خشکی: تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند منجر به خشکی و خارش پوست شود.
عطرها: مواد شیمیایی موجود در عطرها می‌ توانند باعث ساییدگی پوست شوند.
هورمون ها: تغییرات هورمونی دوران بارداری می توانند بر روی خلق و‌ خو‌ و‌ یا خونرسانی تاثیر بگذارند و ‌یا منجر به بروز خارش شوند.
کلستازیس: اختلال کبدی که منجر به تجمع اسید صفراوی در خون و ‌نهایتا خارش می شود.
آن چه که اهمیت دارد این است که ناحیه خارش باید مشخص گردد. در بسیاری از موارد، خارش در ناحیه شکم و سینه ها احساس می شود، چرا که پوست این نواحی بیشتر تغییر پیدا می کند و کشیده می شود.

خارش در حد خفیف طبیعی است، اما شدت گرفتن خارش باید بررسی گردد. برخی خانم ها با خارش در ناحیه تناسلی روبرو می شوند که حتما باید درمان شود.

خارش پوستی به عنوان علامت اولیه بارداری در نظر گرفته نمی شود. در واقع، برخی انواع راش های پوستی تنها در اوخر بارداری ظاهر و با به دنیا آمدن نوزاد برطرف خواهند شد.
هر گونه شدت در خارش باید به پزشک گزارش داده شود.

آیا درمان طبیعی برای خارش پوستی در بارداری وجود دارد؟

بله راه هایی وجود دارد که می توانند به تسکین خارش در بارداری کمک کنند. درمان های طبیعی عبارت اند از:
– پوشیدن لباس های گشادی که از الیاف طبیعی تشکیل شده باشند. این قبیل لباس ها بدن شما را خنک نگه می دارند و از بروز راش های مرتبط با حرارت پیشگیری خواهند کرد.
– استفاده از مرطوب کننده ها و نرم کننده ها
– استفاده از لوسیون ها
– افزایش مصرف آب و مایعات در طول روز و حفظ هیدراته بودن بدن. نقش الکترولیت ها در بدن را فراموش نکنید.
– روشن کردن دستگاه تهویه هوا در منزل. مرطوب نگه داشتن محیط می تواند از خشکی پوست و بروز راش های پوستی جلوگیری کند.
این نکته را فراموش نکنید که در صورت عدم بهبود خارش و یا تشدید آن، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

خارش بارداریچه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز علائمی از کلستازیس (اختلال در جریان صفرا)، از جمله:
– زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها
– تیره شدن رنگ ادرار
– کاهش اشتها
– تهوع
– روشن شدن رنگ مدفوع
– افسردگی
کلستازیس، بیماری کبدی است که با تجمع اسید صفراوی در خون همراه می باشد. این اختلال می تواند در سه ماهه سوم بارداری ظاهر شود و معمولا با خارش همراه است. تشخیص این اختلال با آزمایش خون امکان پذیر است و پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار نیز خواهد پرداخت.
اگر کلستازیس علت بروز خارش در دوران بارداری باشد، داروهایی برای بیمار در نظر گرفته می شود که می توانند به تسکین خارش و پایین آمدن اسید صفراوی در خون کمک کنند.
اما در کل، خارش ناشی از این اختلال با به دنیا آمدن نوزاد برطرف خواهد شد.
در صورت بروز علائم زیر نیز باید به متخصص آلرژی مراجعه کرد:
– تاول اطراف راش
– احساس خارش بیشتر در طول شب
– توده های همراه با خارش و پوسته در بازوها، پاها و شکم
خارش پوستی در دوران بارداری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هر گونه علامت و مدت زمان خارش باید بررسی شده و نسبت به درمان آن اقدام صورت گیرد. از آن جایی که خارش می تواند نشانه ای باشد از یک مشکل جدی، حتما باید در صورت ادامه دار شدن و یا بروز دیگر علائم، به پزشک مراجعه شود.
Source: https://www.healthline.com/health/pregnancy/itching-during-pregnancy#takeaway