شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

حساسیت در کودکان یکی از بیماری هایی است که به خصوص در بدو تولد ایجاد می شود، حساسیت های نوزادان تنها شامل عطسه یا سرفه و آبریزش بینی نیست و ممکن است این عارضه با علائم دیگری مانند حساسیت پوستی  همراه باشد. برخی از آلرژی ها با عارضه های پوستی همراه هستند که پوست بدن و صورت کودک را در گیر می سازد.آلرژی پوستی در کودکان جزو شایع ترین آلرژی ها است که پوست کودک را ملتهب و حساس کرده و سلامت جسمی و روحی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

کودکان علی الخصوص نوزادان تازه متولد شده می توانند موارد مختلف آلرژی و عفونت را تجربه نمایند. لذا می بایست مراقبت های ویژه ای از آنها به منظور اطمینان از عدم برخوردشان با آلرژن هایی که موجب به وجود آمدن حساسیت های پوستی می شوند، صورت پذیرد. برخی از آلرژی ها بیش از سایرین رایج می باشند و کسب اطلاعات در خصوص آنها بسیار مهم تلقی می شود.

حساسیت پوستی در نوزادان چیست؟

حساسیت پوستی در نوزادان زمانی روی می دهد که پوست کودک در معرض برخی از آلرژن ها قرار بگیرد و یا بدن وی از خود هیستامینی ترشح نماید که موجب بروز علائم آلرژی گردد. پس از آنکه نوزاد با ماده آلرژن تماس برقرار نمود، علائم آلرژی به صورت دانه های پوستی و یا کهیر نمود پیدا می کنند. حساسیت پوستی در نوزادان با پوست حساس بسیار رایج می باشد. برخی از آلرژن ها شامل پوشک هایی که به موقع تعویض نمی شوند، برخی از مواد غذایی، صابون ها و یا مواد شوینده هستند.
برخی از دانه های پوستی نوزادان بسیار متداول بوده و نیازمند درمان های جزئی می باشند. اما برخی دیگر به خودی خود از بین می روند. در ذیل به برخی از مهم ترین حساسیت های پوستی در کودکان اشاره می نماییم:

حساسیت پوستی در نوزادان
حساسیت پوستی در نوزادان

اگزما در نوزادان

سالیانه کودکان بسیاری در سراسر جهان به اگزما مبتلا می شوند، در طول سال حداقل ۱۰% از کودکان به اگزما مبتلا می شوند و آثار جانبی آن را به همراه می کشند. اگزما به خصوص در کودکانی که بیماری های پیش زمینه ای مانند آسم و آلرژی را دارند اگزما بیشتر رخ می دهد.هنوز علت اصلی ابتلای نوزادان و کودکان به اگزما مشخص نیست اما در هر صورت این بیماری با خراش های کوچک روی پوست و خشک شدن سطح پوست بدن وی همراه می باشد.

در نوزادان اگزما به‌صورت راش روی صورت یا سر ظاهر می‌شود. بعد از گذشت مدتی ممکن است به بازوها و بدن سرایت کند. در این حالت پوست اغلب خشک شده و دچار خارش و تحریک‌پذیری بالایی می‌شود. سایر علائم شامل موارد زیر می باشد:

علائم حساسیت پوستی اگزما در کودکان

  • راش قرمز
  • خراش‌های کوچکی که به پوست آسیب زده و باعث خارش می‌شوند.
  • خشک شدن پوست
  • لکه‌های ضخیمی که به‌مرور بر اثر خاراندن و مالش ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها معمولاً روی گونه‌ها، دست‌وپا، پشت گردن، کمر، سینه و شکم به وجود می‌آیند.
  • عفونت‌های پوستی در اثر خاراندن

اگزما می تواند در سه الی چهار ماهگی نوزاد شروع به پدیدار شدن بر روی پوست نماید. اگزما در اطراف پوشاک نوزادان قابل مشاهده بوده و موجب خارش های پوستی می شود.

علت اگزما در کودکان

ژنتیک شاید مهم ترین علت به وجود آمدن اگزما باشد، اما مواردی همچون آلرژی غذایی،لباس، برخی از شوینده ها، دود سیگار و گرده گل ها می تواند موجب فعال شدن این عارضه در بدن کودکان شود.در کنار آلرژی های غذایی موارد دیگری نیز در ابتلای کودکان به اگزما نقش دارد

  • خشکی هوا به خصوص در فصل زمستان
  • تعریق کودک
  • پوشیدن لباس هایی زبر و غیر نخی که تحریک کننده پوست هستند
  • برخی از صابون‌ها و مواد شوینده آلرژی زا
  • غذاهایی مانند تخم‌مرغ، آجیل، شیر گاو، گندم، سویا و غذاهای دریایی گاهی اوقات خارش را بیشتر می‌کنند.

از جمله مواردی است که اگزما را ایجاد و یا وجود آن را تحریک می کند.

علائم اگزما در کودکان

اگزما می تواند ناحیه ای باشد و یا کل بدن فرد را فرا بگیرد. خشکی، نازک شدن پوست و دانه های قرمز و خارش دار همگی می توانند از علائم اگزما باشند.

درمان اگزما در کودکان

پوست کودک خود را با شوینده های ملایم و بدون عطر و بو شستشو دهید. در برخی از موارد اگزما می بایست برای جلوگیری از عفونی شدن تحت مراقبت قرار بگیرد. لذا توصیه می شود جهت بررسی های دقیق تر به پزشک فوق تخصص مراجعه نمایید. به طور کلی درمان حساسیت پوستی کودکان از طریق دوری از آلرژن ها و استفاده پماد و کرم های مرطوب کننده است تا بتواند مقداری التهاب و سوزش پوست را از بین ببرد . همچنین در برخی از موارد که درمان های اولیه پاسخگو نباشد نیاز است تا حتما توسط بهترین متخصص آسم و آلرژی داروهای مهار کننده تجویز شود.

کهیر در کودکان

کهیر ضایعات پوستی غیر عفونی می باشند و ممکن است پس از چند ساعت از بین بروند و یا تا هفته ها باقی بمانند. همچنین کهیر می تواند از یک ناحیه شروع شده و سپس در سایر نقاط بدن پخش گردد.

علت کهیر در کودکان

کهیر زمانی پدیدار می شود که سیستم ایمنی بدن به دلیل عللی مثل مواجهه با برخی عفونت ها، نیش حشرات، برخی از مواد غذایی و یا تغییر ناگهانی دما از خود هیستامین ترشح نماید. کودک شما ممکن است کمی احساس خارش و سوزش در هنگام ظهور کهیر در بدن داشته باشد.

علائم کهیر در کودکان

زمانیکه نوزاد شما دچار قرمزی و تورم (علی الخصوص در مواجهه با آلرژن ها) به صورت دانه دانه شد، ممکن است علائمی از کهیر را تجربه نماید.

درمان کهیر در کودکان

داروهای حاوی آنتی هیستامینی که توسط پزشک تجویز می شوند، ممکن است علائم بیماری کودک شما را تا حد زیادی کاهش دهند. وی برای بررسی های دقیق تر در خصوص جزئیات تغذیه و آلرژن هایی که وی اخیرا با آنها تماس داشته است سوال می نماید.

پاسخ

تماس سریع