شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

آمار نشان می دهد که تمامی افراد بزرگسال روزانه از مواد آرایشی و محصولات مراقبت پوست استفاده می کنند. جای تعجب ندارد که این مواد بتوانند واکنش های پوستی و یا حساسیت را به همراه داشته باشند. این واکنش می تواند بلافاصله بعد از استفاده از مواد آرایشی ایجاد گردد.
محصولات آرایشی و بهداشتی از شامپو گرفته تا لوازم آرایش می توانند منجر به بروز حساسیت در افراد مختلف شوند. مشکلات می تواند به صورت راش(قرمزی پوست) و یا واکنش های آلرژیک شدید خود را نشان دهد. گاهی ممکن است این واکنش و حساسیت چندین سال بعد از استفاده از یک محصول ظاهر شود.

حساسیت به لوازم آرایش

حساسیت به لوازم آرایشی می‌تواند یک مشکل مزمن و آزاردهنده برای افراد باشد. این حساسیت، به علت تماس پوست با مواد موجود در لوازم آرایشی ایجاد می‌شود. از جمله عوامل موجود در لوازم آرایشی که می‌توانند نوعی از حساسیت را به وجود بیاورند می‌توان به مواد شیمیایی، رنگ‌های مصنوعی، عطرها و حتی نگهدارنده‌ها اشاره کرد.عواملی که باعث ایجاد حساسیت به لوازم آرایشی می‌شوند عبارتند از: ترکیبات شیمیایی قوی موجود در لوازم آرایشی، شستشو صحیح پوست و عدم رعایت نکات بهداشتی در استفاده از لوازم آرایشی.

آیا حساسیت به لوازم آرایشی قابل درمان است؟

بله، غالباً حساسیت به لوازم آرایشی قابل درمان است. اما قبل از درمان، اهمیت داشتن تشخیص صحیح این حساسیت مورد توجه است. برخی از علائمی که به وجود حساسیت به لوازم آرایشی اشاره دارند عبارتند از: قرمزی، خارش و سوزش پوست، پوسته‌پوست شدن و ترشحات پوستی غیرطبیعی.

انواع حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی

حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی، به دو صورت می تواند ظاهر شود:
– درماتیت تماسی تحریکی: زمانی اتفاق می افتد که استفاده از محصول،بدلیل تحریک زیاد به پوست شما آسیب بزند. در چنین شرایطی، شاهد سوزش و خارش پوست خواهیم بود. در صورتی که خارش ادامه پیدا کند، امکان تشکیل تاول نیز بیشتر خواهد بود.
– درماتیت تماسی آلرژیک: این نوع حساسیت و واکنش زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی درگیر شود و با علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و کهیر همراه خواهد بود. احتمال بروز واکنش آلرژیک در هر ناحیه ای از بدن وجود دارد، ولی صورت، لب ها، چشم ها و گردن حساسیت بیشتری دارند.

گاهی تشخیص این نوع حساسیت ها از هم سخت است و ممکن است هر دو به طور همزمان در فرد دیده شوند.
صابون ها، مواد شوینده، مرطوب کننده ها، لوازم آرایش برای چشم ها، شامپوها، رژ لب های بیست و چهار ساعته و جلا دهنده های ناخن که حاوی متاکریلات هستند، از جمله محصولاتی هستند که بیشترین میزان حساسیت را به همراه دارند.
رنگ مو نیز می تواند منجر به بروز حساسیت شوند، به خصوص آن هایی که حاوی آمونیاک هستند و برای روشن کردن مو، مورد استفاده قرار می گیرند.
محصولات آرایشی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند نیز می توانند مشکلاتی را برای برخی افراد ایجاد کنند.
کرم های ضد پیری نیز می توانند در برخی موارد با درماتیت تماسی تحریکی همراه باشند.
برخی از افراد به کرم های ضد آفتاب، حساسیت نشان می دهند. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به این محصولات حساسیت دارید، حتما با پزشک در خصوص نحوه محافظت و مراقبت از پوست تان در برابر نور خورشید، مشورت کنید.

روش های تشخیص حساسیت به لوازم آرایش

برای تشخیص حساسیت به لوازم آرایشی، می‌توان به کمک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد. پزشک با استفاده از تست پوستی می‌تواند علت حساسیت را مشخص کند. برای درمان حساسیت به لوازم آرایشی هم می‌توان از روش‌های طبیعی مانند استفاده از ماسک‌های پوستی طبیعی یا روش‌های دارویی مانند استفاده از آنتی‌هیستامین استفاده کرد.

درمان واکنش های پوستی به محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از مهم ترین اقدامات، کنار گذاشتن محصولات آرایشی و بهداشتی است که منجر به بروز حساسیت و علائم می شوند. برخی کرم های هیدروکورتیزونی می توانند عوارضی را برای افرادی که پوست حساسی دارند، به همراه داشته باشند. به همین خاطر، توصیه می شود قبل از مصرف،حتما با متخصص آلرژی مشورت صورت گیرد.

جهت پیشگیری از بروز حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از حساسیت به لوازم آرایشی، می‌توان اقداماتی انجام داد. از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از لوازم آرایشی با مواد طبیعی، کاهش استفاده از لوازم آرایشی بر روی پوست و از دست زدن به چشمان و لب‌ها اشاره کرد.

– به دنبال محصولات آرایشی و بهداشتی باشید که کمترین میزان مواد تشکیل دهنده را دارند که همین مورد باعث می شود احتمال بروز واکنش های آلرژیک به حداقل برسد.
– قبل از استفاده از محصولات جدید می توانید تست پوستی انجام دهید. به گونه ای که مقدار کمی از محصول را بر روی پوست بالای بازو قرار داده و 48 تا 72 ساعت بعد، پوست را بررسی کنید. در صورت مشاهده قرمزی، تورم، خارش و یا احساس سوزش در ناحیه، شما به محصول مورد نظر حساسیت دارید و نباید از آن استفاده کنید.
– توصیه می شود از خوشبو کننده ها روی لباس استفاده کنید، نه پوست صورت تان. این کار باعث می شود احتمال بروز حساسیت کاهش یابد.
حساسیتی که بلافاصله بعد از استفاده از محصول ایجاد می شود، معمولا بعد از چند روز برطرف خواهد شد. توجه داشته باشید نکته مهم این است که دیگر نباید از محصول مورد نظر استفاده شود.

جهت استفاده ایمن از لوازم آرایشی می‌توان نکاتی را رعایت کرد، از جمله:

  • استفاده از لوازم آرایشی مناسب برای نوع پوست خود
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی انقضا‌گذشته
  • تمیز کردن لوازم آرایشی به طور منظم
  • استفاده از آنتی‌باکتریال‌ها

در کل، حساسیت به لوازم آرایشی باعث آزار و اذیت می‌شود. اما با رعایت اقداماتی می‌توان از این حساسیت جلوگیری کرد و در صورت بروز حساسیت، درمان مناسبی را اعمال کرد.

Source: https://www.webmd.com/allergies/cosmetics

پاسخ

تماس سریع