شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

تاثیر آلودگی هوا بر ریه ها

میزان تاثیر آلودگی هوا بر ریه ها به نوع و مواد آلاینده های موجود در هوا، غلظت آلاینده ها و میزان ورود آلاینده ها به ریه ها بستگی دارد.
افرادی که در محیط هایی کار می کنند که سطح آلودگی بالاست، مانند کار در جاده های پر رفت و آمد، ممکن است علائمی از قبیل گرفتگی مجاری تنفسی و یا سرفه را تجربه کنند.
افرادی که مبتلا به مشکلات ریوی هستند، بالا بودن سطح آلاینده های هوا می تواند باعث بروز علائم شدیدتری مانند حملات آسم و یا بیماری مزمن انسداد ریه شود. ممکن است افراد مبتلا به آسم، زمانی که غلظت آلاینده ها بالا باشد، مجبور شوند از اسپری استفاده کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر ریه ها
تاثیر آلودگی هوا بر ریه ها

آیا آلودگی هوا می تواند منجر به بروز مشکلات ریوی شود؟

بله، تحقیقات نشان می دهند تماس طولانی مدت با آلودگی هوا می تواند باعث بروز مشکلات ریوی شود. شواهدی دال بر این موضوع وجود دارد که آلودگی هوا می تواند زمینه ساز سرطان ریه شود و این امکان نیز وجود دارد که بودن در معرض آلودگی برای مدت زمان طولانی، با ابتلا به آسم در ارتباط است.
تحقیقات هم چنین نشان می دهند، اگر کودکان برای مدت زمانی طولانی در هوای آلوده قرار بگیرند، روند رشد ریه های شان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چه افرادی بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند؟

افراد واکنش های مختلفی را نسبت به آلودگی نشان می دهند و برخی بیشتر تحت تاثیر آلودگی قرار می گیرند.
آلودگی هوا برای افرادی که از مشکلات ریوی رنج می برند، عوارض بیشتری را به همراه خواهد داشت، عوارضی از قبیل آسم و یا بیماری مزمن انسداد ریه. افراد مسن، کودکان و نوزادان با استنشاق هوای آلوده، بیشتر در معرض علائم خواهند بود.
افراد سالمی که در محیط بیرون کار می کنند نیز در معرض علائم و عوارض ناشی از آلودگی هوا خواهند بود، به خصوص زمانی که سطح آلاینده ها بالا باشد. این افراد ممکن است دچار تنگی نفس و یا سرفه شوند.

برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا چه باید کرد؟

در روزهای آلوده، بهترین کار این است که از رفتن به مکان های شلوغ و خیابان تا حد امکان خودداری شود. این موضوع مهمی است برای کودکان و افراد مبتلا به مشکلات ریوی.
زمانی که میزان آلودگی کم است، نباید نگرانی در خصوص بیرون رفتن از منزل داشته باشید. کودکان می توانند مدرسه بروند و یا بازی کنند. اما در همین روزها، توصیه می شود از بودن های طولای مدت در محیط هایی که میزان آلودگی بیشتر است خودداری شود، به خصوص افراد مبتلا به بیماریهای ریوی.
با افزایش آلودگی هوا، افراد مبتلا به مشکلات ریوی بیشتر در معرض بیماری و دنبال کردن اقدامات درمانی خواهند بود. زمانی که آلودگی هوا شدید است، رعایت موارد زیر توصیه می شود:
– محدود کردن و یا خودداری از انجام فعالیت هایی مانند ورزش. ورزش کرن برای افراد مبتلا به مشکلات ریوی می تواند مفید باشد، اما توصیه می شود، ورزش در این روزها در منزل و یا باشگاه انجام شود.
– دوری از بودن در محل های آلوده مانند جاده های اصلی
– رفتن به محل کار قبل از ساعات اوج آلودگی
– اطمینان از همراه داشتن اسپری (در صورت استفاده)
– استفاده مداوم از اسپری، در صورت ابتلا به آسم
اگر احساس کردید حالت و شرایط شما بدتر شده است و یا هنگام راه رفتن سرفه می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
در صورت مواجه با علائمی مانند سوزش چشم و یا گلو درد، حتما از حجم فعالیت های بیرون از منزل خود کم کنید.

آیا باید از ماسک استفاده کرد؟

توصیه چندانی به استفاده از ماسک نمی شود. ماسک های فیلتر دار می توانند دی اکسید نیتروژن را تصفیه کنند اما مانع از عبور ذرات بسیار ریز نمی شوند، ذراتی که بیشترین آسیب را به سلامتی ما می زنند.
هم چنین، بسیاری از افراد هنگام استفاده از ماسک احساس راحتی نمی کنند و برخی از افراد مبتلا به مشکلات ریوی، هنگام زدن ماسک به سختی نفس می کشند.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

چگونه می توان به حل مشکل آلودگی کمک کرد؟

– در کل، هر فردی می تواند به کمتر شدن مشکل آلودگی هوا کمک کند، مانند پیاده روی و یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی.
– در صورت خرید خودرو، حتما معاینات فنی را انجام دهید. اگر خودروی دیزل دارید، از خالی بودن فیلتر آن اطمینان حاصل نمایید.
– در صورتی که نگران میزان آلودگی منطقه خود هستید، می توانید با ستاد مدیریت بحران منطقه تماس بگیرید.

منبع:
Source: https://www.blf.org.uk/support-for-you/air-pollution/effects

پاسخ

تماس سریع