آلرژی به گندم (به انگلیسی Allergy to wheat) یک واکنش آلرژیک به غذاهای حاوی گندم است. واکنش های آلرژیک می تواند با خوردن گندم و همچنین در برخی موارد با استنشاق آرد گندم ایجاد شود.

اجتناب از گندم درمان اولیه برای آلرژی به گندم است، اما همیشه هم درمان این شرایط، آسان نیست. گندم در بسیاری از غذاها از جمله سس سویا، بستنی و هات داگ یافت می شود و اگر فرد مبتلا به آلرژی به طور تصادفی گندم بخورد، ممکن است برای مدیریت واکنش های آلرژیک، داروها لازم باشد.

گاهی اوقات آلرژی به گندم با بیماری سلیاک اشتباه گرفته می شود! لازم است بدانید این دو شرایط کاملاً با هم متفاوت هستند.

آلرژی به گندم زمانی رخ می دهد که بدن شما آنتی بادی هایی را علیه پروتئین های موجود در گندم تولید می کند. در بیماری سلیاک، یک پروتئین خاص در گندم به نام گلوتن باعث نوع متفاوتی از واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی می شود.

بیشتر بخوانید : برای اطلاع از روشهای درمان آلرژی کلیک کنید.

علائم آلرژی به گندم

یک کودک یا بزرگسال مبتلا به آلرژی به گندم احتمالاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذاهای حاوی گندم علائم و نشانه‌ها را بروز می‌دهد. علائم و نشانه های آلرژی به گندم عبارتند از:

• تورم، خارش یا سوزش دهان یا گلو
  • کهیر، بثورات خارش دار یا تورم پوست
  • گرفتگی بینی
  • دشواری در تنفس
  • گرفتگی عضلات، حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

در  برخی از افراد، آلرژی به گندم ممکن است باعث یک واکنش تهدید کننده زندگی به نام آنافیلاکسی شود. علاوه بر سایر علائم و نشانه های آلرژی به گندم، آنافیلاکسی ممکن است باعث موارد زیر شود:

• تورم یا سفت شدن گلو
  • درد یا سفتی قفسه سینه
  • دشواری شدید تنفس
  • مشکل در بلع
  • تغییر رنگ پوست و تبدیل شدن آن به آبی
  • سرگیجه یا غش

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در فردی علائم آنافیلاکسی را مشاهده کردید باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. آنافیلاکسی یک اورژانس پزشکی است که نیاز به مراقبت فوری دارد. اگر مشکوک هستید که خود یا فرزندتان به گندم یا غذای دیگری حساسیت دارید، به دکتر متخصص آلرژی مراجعه کنید.

علت

اگر به گندم آلرژی دارید، قرار گرفتن در معرض پروتئین گندم، سیستم ایمنی را برای واکنش آلرژیک تقویت می کند. می توانید به هر یک از چهار پروتئین گندم شامل آلبومین، گلوبولین، گلیادین و گلوتن، حساسیت داشته باشید.

منابع پروتئین گندم

برخی از منابع پروتئین گندم واضح هستند، مانند نان، اما پروتئین های گندم و به ویژه گلوتن را می توان در بسیاری از غذاهای آماده و حتی در برخی از لوازم آرایشی، محصولات حمام و خمیر بازی یافت. غذاهایی که ممکن است حاوی پروتئین گندم باشند عبارتند از:

• نان و خرده نان
  • کیک و کلوچه
  • غلات صبحانه
  • پاستا
  • دانه های کورن فلکس
  • فرنی
  • آرد سمولینا
  • کراکر
  • پروتئین گیاهی هیدرولیز شده
  • سس سویا
  • محصولات گوشتی مانند هات داگ
  • محصولات لبنی مانند بستنی
  • طعم دهنده های طبیعی
  • نشاسته ژلاتینه شده
  • نشاسته غذایی اصلاح شده
  • آدامس گیاهی

اگر به گندم حساسیت دارید، ممکن است به جو، جو چاودار نیز حساسیت داشته باشید. اگر چه به غلات دیگری غیر از گندم حساسیت ندارید، رژیم غذایی بدون گندم توصیه شده نسبت به رژیم بدون گلوتن محدودتر است.

آنافیلاکسی وابسته به گندم و ناشی از ورزش

برخی از افراد مبتلا به آلرژی به گندم تنها در صورتی که در عرض چند ساعت پس از خوردن گندم ورزش کنند، علائم را بروز می دهند. تغییرات ناشی از ورزش در بدن باعث واکنش آلرژیک می شود یا پاسخ سیستم ایمنی بدن به پروتئین گندم را بدتر می کند. این وضعیت معمولا منجر به آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی می شود.

برخی عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به آلرژی به گندم قرار دهند:

• سابقه خانوادگی :  اگر والدینتان آلرژی غذایی یا سایر آلرژی ها مانند آسم داشته باشند، در معرض خطر ابتلا به آلرژی به گندم یا سایر غذاها هستید.
  • سن : آلرژی به گندم بیشتر در نوزادان و کودکان نوپا که سیستم ایمنی و گوارشی نابالغ دارند، شایع است.

تشخیص

برای تشخیص در اولین مرحله معاینه فیزیکی، شرح حال دقیق پزشکی و برخی آزمایشات به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد. آزمایش ها یا ابزارهای تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تست پوست : برای این آزمایش قطرات کوچکی از عصاره های آلرژی زا مثل عصاره های پروتئین گندم بر روی سطح پوست ریخته می‌شود. پس از 15 دقیقه، پزشک پوست را از نظر علائم واکنش های آلرژیک بررسی می‌کند. اگر در جایی که عصاره پروتئین گندم روی پوست تان خورده است، برآمدگی قرمز و خارش دار ایجاد شد، ممکن است به گندم حساسیت داشته باشید. شایع ترین عارضه جانبی این آزمایشات پوستی خارش و قرمزی است.
  • آزمایش خون : اگر یک عارضه پوستی یا تداخلات احتمالی با برخی داروها مانع از انجام آزمایش پوستی شود، پزشک ممکن است آزمایش خونی را تجویز کند که آنتی‌بادی‌های خاص آلرژی‌زا به آلرژن‌های رایج، از جمله پروتئین‌های گندم را بررسی می‌کند.
  • سابقه غذایی : ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای مدتی یک سوابق دقیق از آنچه می خورید، چه زمانی و چه زمانی بروز می کند، نگه دارید.
  • رژیم حذفی :  پزشک ممکن است توصیه کند که برخی از غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به ویژه آنهایی که آلرژن های رایج هستند. تحت نظر پزشک، به تدریج غذاها را دوباره اضافه می‌کنید و زمانی که علائم بازگشتند، یادداشت می‌کنید.

درمان آلرژی به گندم

اجتناب از پروتئین گندم بهترین درمان برای آلرژی به گندم است. از آنجایی که پروتئین گندم در بسیاری از غذاهای آماده دیده می شود، برچسب محصولات را به دقت بخوانید. راه های درمان آلرژی به گندم به این شرح است:

برای درمان این شرایط داروهای زیر تجویز میشود:

• آنتی هیستامین ها ممکن است علائم و نشانه های آلرژی به گندم را کاهش دهند. این داروها را می توان پس از قرار گرفتن در معرض گندم برای کنترل واکنش و کمک به تسکین ناراحتی مصرف کرد. از پزشک خود در مورد مصرف این دارو بپرسید.
  • اپی نفرین یک درمان اورژانسی برای آنافیلاکسی است. اگر در معرض خطر واکنش شدید به گندم هستید، ممکن است لازم باشد همیشه دو دوز تزریقی اپی نفرین (EpiPen، Adrenaclick، و غیره) را همراه خود داشته باشید. مراقبت های پزشکی اورژانسی برای افرادی که واکنش آنافیلاکسی به گندم دارند، حتی پس از تزریق اپی نفرین ضروری است.

خودمراقبتی

برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض عوارض این بیماری، نکات زیر را رعایت کنید :

• همیشه برچسب های روی مواد غذایی را بخوانید.
  • از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده نمایید.
  • با احتیاط بیرون غذا بخورید به کارکنان رستوران در مورد آلرژی خود بگویید.

سوالات متداول آلرژی به گندم