سوسک ها حشراتی هستند که در بسیاری از نقاط جهان زندگی می کنند. این آفات به راحتی با محیط های مختلف سازگار می شوند و شرایط گرم را ترجیح می دهند، به همین جهت بیشتر در داخل ساختمان ها یافت می شوند. آنها عمدتاً در شب فعال هستند و از نور فرار می کنند.

آلرژی به سوسک یک محرک رایج آلرژی و آسم در تمام طول سال است. اگر به سوسک حساسیت دارید، قرار گرفتن در معرض آن  می تواند حملات آسم را در پی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به سوسک‌ها حساسیت دارند و در معرض آن هستند، بیشتر از سایر کودکان مبتلا به آسم به دلیل حملات آسم به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در ادامه به هر آنچه که باید در مورد آلرژی به سوسک  بدانید، صحبت خواهیم کرد.

برای آشنایی با راههای درمان آلرژی کلیک کنید.

آلرژی به سوسک چیست؟

بدن سوسک ها پروتئینی را تولید می‌کند، که برای بسیاری از افراد این پروتئین آلرژن است. آلرژن ماده ای است که باعث واکنش ایمنی آلرژیک می شود. اعضای بدن، بزاق و مواد زائد سوسک ها آلرژن هستند. حتی سوسک های مرده نیز می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.

علائم آلرژی به سوسک چیست؟

علائم آلرژی به سوسک

علائم شایع آلرژی سوسک عبارتند از:

• عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش، قرمزی یا آبریزش چشم
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی، دهان یا گلو
  • چکه پس از بینی (جریان مخاط از پشت بینی به داخل گلو)
  • سرفه
  • خارش پوست یا بثورات پوستی

اگر آلرژی به سوسک باعث آسم شود، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

• دشواری در تنفس
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • صدای سوت یا خس خس هنگام بازدم
  • مشکلات خواب ناشی از تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه

چگونه پزشکان آلرژی به سوسک را تشخیص می دهند؟

برای تشخیص آلرژی به سوسک، پزشک ممکن است شما را معاینه فیزیکی کند و در مورد علائم صحبت کند. اگر پزشک فکر می کند که شما به سوسک حساسیت دارید، ممکن است آزمایش پوستی یا آزمایش خون IgE خاص را پیشنهاد کند . اگر در طول سال علائم دارید، ممکن است آلرژی به سوسک داشته باشید.

چگونه می توانم از قرار گرفتن در معرض سوسک جلوگیری کنم؟

از قرار گرفتن در معرض سوسک ها و فضولات آنها خودداری کنید. آفات برای زنده ماندن به غذا، آب و سرپناه نیاز دارند. تغییراتی وجود دارد که می توانید در خانه خود ایجاد کنید تا تعداد این “مهمانان” ناخواسته را کاهش دهید:

• تمام سطل های زباله را محکم بپوشانید.
  • مواد غذایی را در ظروف دربسته نگهداری کنید. این مورد شامل مواد غذایی است که در کابینت ها و روی پیشخوان ها نگهداری می شود.
  • تمام ظروف کثیف را تمیز کنید. آنها را در سینک یا روی پیشخوان رها نکنید.
  • خرده های غذا را از روی پیشخوان ها، روی اجاق گاز، میزها و زمین پاک کنید
  • مرتباً کف منزل را جاروبرقی بکشید و تمیز کنید.
  • از گذاشتن غذای حیوانات خانگی در کاسه خودداری کنید. کاسه را به طور منظم مانند سایر ظروف کثیف تمیز کنید.
  • لوله های نشتی را در زیر سینک و زیرزمین تعمیر کنید. سوسک ها مکان های مرطوب را دوست دارند.
  • شکاف‌های دیوارها که سوسک‌ها از طریق آن وارد خانه می‌شوند را ببندید.
  • از طعمه ها و تله های سوسک استفاده کنید. از اسپری استفاده نکنید آنها می توانند آلرژی و آسم را تحریک کنند.

مشاوره تلفنی

جهت مشاوره تلفنی و پرسش سوالات خود در مورد درمان آلرژی به سوسک همین حالا تماس بگیرید.

درمان آلرژی به سوسک چیست؟

مهمترین قدم این است که تا حد امکان از سوسک ها دوری کنید. اجتناب از قرار گرفتن در معرض سوسک علائم را کاهش می دهد. با این حال، ممکن است برای کنترل علائم آلرژی نیاز به دارو داشته باشید.

• برخی از داروهای بدون نسخه و تجویزی ممکن است به کاهش علائم آلرژی به سوسک کمک کنند. با پزشک خود در مورد داروهایی که ممکن است برای شما مناسب باشند صحبت کنید.
  • آنتی هیستامین ها: این دارو ها به صورت قرص، مایع یا اسپری بینی در دسترس هستند. آنها می توانند عطسه و خارش بینی و چشم را تسکین دهند. آنها همچنین آبریزش بینی و تا حدی گرفتگی بینی را کاهش می‌دهند.
  • کورتیکواستروئیدها : کورتیکواستروئیدها بینی نوعی اسپری بینی هستند. آنها تورم بینی را کاهش می دهند و واکنش های آلرژیک را مسدود می کنند. آنها موثرترین نوع دارویی برای رینیت آلرژیک هستند زیرا می توانند همه علائم از جمله گرفتگی بینی را کاهش دهند. کورتیکواستروئیدهای بینی عوارض جانبی کمی دارند.
  • آنتاگونیست ها : آنتاگونیست گیرنده لکوترین مانع از عملکرد پیام رسان های شیمیایی مهم (به غیر از هیستامین) در واکنش های آلرژیک می شوند.
  • کرومولین سدیم : کرومولین سدیم یک اسپری بینی است که از انتشار مواد شیمیایی که باعث علائم آلرژی می شوند، از جمله هیستامین و لوکوترین ها جلوگیری می کند. این دارو عوارض کمی دارد، اما باید آن را چهار بار در روز مصرف کنید.
  • ضد احتقان ها : این دسته از داروها به صورت قرص، مایع، اسپری بینی یا قطره در دسترس هستند. آنها به کوچک شدن پوشش مجرای بینی و رفع گرفتگی کمک می کنند. فقط برای مدت کوتاهی از قطره ها و اسپری های ضد احتقان بینی استفاده کنید. داروهای ضد احتقان خوراکی می توانند عوارض جانبی مانند بی خوابی و افزایش فشار خون در برخی افراد ایجاد کنند. قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت ابتلا به آسم، پزشک داروهای ضد التهابی و گشادکننده‌های برونش را نیز تجویز می‌کند.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی به سوسک با اقدامات اجتنابی از سوسک و داروها تسکین کامل نمی یابند. در برخی موارد، متخصص آلرژی شما ممکن است ایمونوتراپی (واکسن های آلرژی) را تجویز کند. ایمونوتراپی یک درمان طولانی مدت است که می تواند به پیشگیری یا کاهش شدت واکنش های آلرژیک کمک کند. همچنین می تواند با کاهش پاسخ ایمنی بدن به آلرژن ها، سیر بیماری آلرژیک را تغییر دهد.

منبع : https://aafa.org/allergies/types-of-allergies/insect-allergy/cockroach-allergy/