آلرژی به داروها

یکی از انواع آلرژی ها حساسیت به داروها است که  این عارضه در اثر واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن شما به یک دارو رخ می دهد. مصرف هر دارویی ممکن است در شما با واکنش های آلرژیک همراه باشد اما دسته ای داروهای گیاهی یا شیمیایی ممکن است با احتمال بیشتری فرد را مبتلا می کند.

در صورت ابتلا به  آلرژی دارویی  فرد دارای علائمی از کهیر، بثورات پوستی یا تب  خواهد بود که البته ممکن است نشانه های حساسیت بیشتر و جدی تر گردد و به سیستم ایمنی بدن و سایر اندام آسیب وارد کند که در این حالت ممکن است فرد به آنافیلاکسی مبتلا شده باشد.

آلرژی دارویی همان عارضه جانبی دارویی نیست، یک واکنش احتمالی شناخته شده که در برچسب دارو ذکر شده است. حساسیت دارویی نیز با سمیت دارویی ناشی از مصرف بیش از حد دارو متفاوت است.

علائم آلرژی های دارویی

آلرژی دارویی

آلرژی به مواد و محیط های مختلف بسیار زیاد است عده ای دچار آلرژی به آلودگی هوا و یا آلرژی به گرده گیاهان هستند ، اگر به دارویی حساسیت داشته باشید، حدودا یک ساعت پس از مصرف دارو علائم و نشانه های آن بروز می نماید که در زیر به مهم ترین و اولین نشانه های آن اشاره نموده ایم.

علائم و نشانه های آلرژی دارویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• التهابات و مشکلات پوستی
  • احساس سوزش و خارش پوست
  • ورم کردن دست و پاها
  • احساس تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • آبریزش بینی
  • سوزش و خارش بینی
  • آنافیلاکسی

شاید نام آنافیلاکسی  کمی برایتان عجیب و غریبه باشد، این بیماری در واقع نتیجه یک واکنش نادر به یک دارو در بدن است که باعث می شود شرایط عمومی و وضعیت بدن به حالت اورژانسی و تهدید کننده تبدیل شود. تشخیص به موقع این عارضه توسط بهترین متخصص آلرژی از مهم ترین مواردی است که باید لحاظ شود، بنابراین مشاهده هرگونه علائم هشدار دهنده و مراجعه به بهترین متخصص آلرژی پزشک متخصص اهمیت ویژه ای دارد. علائم و نشانه های آنافیلاکسی عبارتند از:

• تنگ شدن مجاری تنفسی و گلو و ایجاد مشکل در تنفس
  • حالت تهوع یا گرفتگی شکم
  • استفراغ یا اسهال
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • نبض ضعیف و تند
  • افت فشار خون
  • از دست دادن هوشیاری
  • سایر شرایط ناشی از حساسیت دارویی

در برخی از افراد ابتلا به آلرژی های دارویی بعد از مصرف دارو و یا مدتی پس از قطع مصرف آن بروز می نماید در واقع با یک بیان روشن تر باید بگوییم که آلرژی به داروها ممکن است یک ساعت بعد از مصرف دارو و یا حدود یک هفته بعد از مصرف آن ایجاد شوند.  به طور کلی نشانه های ابتلا به حساسیت دارویی شامل موارد زیر خواهد بود:

• مصرف دارویی که با علائمی مانند تب، درد مفاصل، بثورات پوستی، تورم و حالت تهوع همراه باشد.
  • ابتلا به کم خونی ناشی از دارو، کاهش گلبول های قرمز خون، که می تواند باعث خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و سایر علائم شود.
  • بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک (DRESS)، که منجر به راش، افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، تورم عمومی، تورم غدد لنفاوی و عود عفونت هپاتیت خفته می‌شود.
  • التهاب در کلیه ها (نفریت)، که می تواند باعث تب، خون در ادرار، تورم عمومی، گیجی و سایر علائم شود.

علل ابتلا به آلرژی دارویی

ممکن است با مصرف یک دارو بدن شما به اشتباه تصور کند که یک ویروس ، باکتری و یا ماده مضر وارد آن شده است. در این حالت سعی می کند که آنتی بادی جهت کنترل و مهار این حمله تولید کند،با این روند آنتی بادی مخصوص این دارو ایجاد می شود و این فرآیند با بهم ریختن نظم بدن و بروز علائم نامبرده همراه می شود. در بسیار از موارد تنها در اولین دوره مصرف دارو این اتفاق می افتد و در دفعات بعدی علائم ضعیف تر خواهند بود و فرد مجدد دچار آلرژی نمی شود. دلیل آن هم این است که با مصرف مجدد دارو ، آنتی‌بادی‌های خاص، دارو را نشانه می‌گیرند و سیستم ایمنی را مستقیماً به آن ماده حمله می‌کنند و دیگر دچار شبهه و اشتباه نمی گردند. مواد شیمیایی آزاد شده توسط این فعالیت باعث ایجاد علائم و نشانه های مرتبط با یک واکنش آلرژیک می شوند.

با این حال، ممکن است از اولین مواجهه خود با یک دارو آگاه نباشید. برخی شواهد نشان می دهد که مقادیر کمی از یک دارو در مواد غذایی، مانند یک آنتی بیوتیک، ممکن است برای سیستم ایمنی کافی باشد تا یک آنتی بادی در برابر آن ایجاد کند.

داروهای حساسیت زا کدامند ؟

هر دارویی ممکن است  باعث واکنش آلرژیک شود، اما برخی از آن ها با احتمال بروز حساسیت های بیشتری همراه هستند:

• انواع آنتی بیوتیک ها و به خصوص پنی سلین
  • برخی مسکن ها مانند آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) و ناپروکسن سدیم (Aleve)
  • داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • داروهای بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی

آیا تمامی واکنش های دارویی حساسیت یا آلرژی هستند؟

خیر ، ممکن است برخی از علائمی که بعد از مصرف داروها ایجاد می شود، واکنش های دارویی غیر آلرژیک باشد. این بدان معناست که واکنش به یک دارو می تواند علائم و نشانه هایی را تقریباً مشابه علائم آلرژی دارویی در بدن فرد ایجاد کند، اما واکنش دارویی با فعالیت سیستم ایمنی ایجاد نمی شود. به این حالت واکنش حساسیت غیر آلرژیک یا واکنش دارویی شبه آلرژیک گفته می شود.

داروهایی که بیشتر با این بیماری همراه هستند عبارتند از:

• آسپرین
  • رنگ های مورد استفاده در آزمایش های تصویربرداری (محیط های کنتراست رادیویی)
  • مواد افیونی برای درمان درد
  • بی حس کننده های موضعی