واکسن آنفولانزا و راه های جلوگیری از آن

دریافت واکسن آنفولانزا اکثر افراد را از ابتلا به آنفولانزا محافظت می کند. و اگر چه واکسن آنفولانزا همیشه محافظت کامل را ارائه نمی دهد، اما میزان ایمنی بخشی آن به حدی است که ارزش دریافت را داشته باشد. واکسن های آنفولانزا با دوز بالا برای بزرگسالان 65 سال و بالاتر در دسترس خواهد بود، اما ممکن است در همه ی مراکز پزشکی در دسترس نباشد.

بیماری آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که می تواند عوارض جدی را برای افراد به ویژه در کودکان خردسال، سالمندان و افراد با شرایط پزشکی خاص ایجاد کند. دریافت واکسن آنفولانزا – اگرچه 100٪ موثر نیست اما بهترین راهکار برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام آنفولانزا و عوارض آن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) واکسیناسیون سالانه ی آنفولانزا را برای همه ی افراد بالای 6 ماه توصیه می کند.

ایجاد ایمنی پس از تزریق واکسن آنفولانزا تا دو هفته طول می‌ کشد، اما حتی اگر تا شروع فصل آنفولانزا آن را دریافت نکنید، می‌ توانید از این واکسن بهره مند شوید. معمولاً بهتر است افراد واکسن آنفولانزای خود را در ماه های اول پاییز دریافت کنند. با این حال، اگر واکسن را دیرتر نیز دریافت کنید، همچنان می توانید از خود در برابر شیوع دیررس آنفولانزا محافظت کنید.

چرا باید هر سال واکسن بزنم؟

از آنجایی که ویروس های آنفولانزا به سرعت تکامل می یابند، واکسن سال گذشته ممکن است از شما در برابر ویروس های امسال محافظت نکند. هر ساله واکسن‌های جدیدی برای بیماری آنفولانزا تولید و توزیع می‌شوند تا با انواع جدیدتر ویروس‌های آنفولانزا که به سرعت در حال تطبیق هستند، همگام شوند.

عملکرد واکسن در بدن به چه صورت است؟

وقتی واکسینه می ‌شوید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌ بادی‌ هایی تولید می‌ کند تا از شما در برابر ویروس‌ های موجود در واکسن محافظت کند. اما سطح و میزان آنتی بادی ممکن است در طول زمان کاهش یابد که این خود دلیل دیگری برای تزریق مجدد واکسن آنفولانزا به طور سالانه است.

چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) واکسیناسیون سالانه ی آنفولانزا را برای همه ی افراد 6 ماهه و بالاتر توصیه می کند. واکسیناسیون به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به آنفولانزا و عوارض آن هستند، افرادی از جمله:

• زنان حامله
  • سالمندان
  • نوجوانان
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

کودکان بین 6 ماهه تا 8 ساله زمانی که برای بار اول واکسن کرونا را دریافت می کنند، ممکن است نیاز به دریافت دو دوز از واکسن آنفولانزا داشته باشند که حداقل به فاصله 4 هفته از یکدیگر برایشان تزریق می شود. پس از بار اول، این کودکان نیز می توانند سالانه تنها یک تک دوز واکسن آنفولانزا دریافت کنند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که این واکسن به طور قابل توجهی خطر مرگ کودکان بر اثر آنفولانزا را کاهش می دهد. پیش از تزریق واکسن با پزشک فرزندتان در این رابطه مشورت کنید.

همچنین داشتن شرایط پزشکی مزمن نیز می تواند خطر عوارض آنفولانزا را افزایش دهد. از جمله ی این شرایط مزمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیماری آسم
  • سرطان یا درمان های بیماری سرطان (مانند شیمی درمانی)
  • بیماری انسدادی مزمن ریه  (COPD)
  • بیماری های قلبی
  • فیبروز سیستیک
  • بیماری دیابت
  • بیماری های مغزی یا سیستم عصبی
  • بیماری HIV/AIDS
  • بیماری های کلیوی یا کبدی
  • چاقی

هر فردی که بیماری مزمن پزشکی دارد باید واکسن آنفولانزا را دریافت کند. همچنین افرادی که در خانه های سالمندان یا سایر مراکز مراقبتی مدت زندگی می کنند نیز باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

در صورت داشتن هر کدام از شرایط زیر قبل از دریافت واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید:

• در صورتی که پیشتر نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا واکنش شدیدی داشته اید. دریافت واکسن آنفولانزا برای افرادی که واکنش شدیدی به واکسن قبلی آنفولانزا داشته اند توصیه نمی شود. با این حال، از آنجا که برخی از واکنش ها ممکن است به واکسن مربوط نباشد، لازم است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند نیز می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

واکسن آنفولانزا را به چه روش هایی می توان دریافت کرد؟

واکسن های آنفولانزا به صورت تزریقی یا اسپری ها استنشاقی از طریق بینی در دسترس هستند. استفاده از اسپری بینی این واکسن، برای افراد بین ۲ تا ۴۹ سال تایید شده است. اما دریافت واکسن آنفولانزای استنشاقی برای برخی افراد توصیه نمی شود، کسانی از جمله:

• کودکان زیر 2 سال
  • بزرگسالان 50 سال و بالاتر
  • زنان حامله
  • کودکان 2 تا 17 ساله که آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات مصرف می کنند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • کودکان 2 تا 4 ساله ای که در 12 ماه گذشته آسم یا خس خس سینه داشته اند

گروه های دیگری نیز وجود دارند که توصیه می شود در مورد استفاده از اسپری بینی واکسن آنفولانزا احتیاط کنند، مانند افرادی که دارای برخی بیماری های مزمن پزشکی هستند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا باید در مورد دریافت واکسن آنفولانزا از طریق اسپری بینی احتیاط کنید.

واکسن آنفولانزا را می توان از طریق تزریقی نیز دریافت کرد که معمولاً در عضله ی بازو تزریق می شود. اگر یک بزرگسال زیر 65 سال هستید، می‌توانید دریافت واکسن به روش داخل جلدی (داخل پوستی) را نیز انتخاب کنید، یا ممکن است ترجیح دهید واکسن خود را با استفاده از دستگاه جت انژکتور که از جریان باریک و فشار بالا از مایع استفاده می‌کند، دریافت کنید. این دستگاه به جای سوزن به پوست شما نفوذ کرده و تزریق را انجام می دهد.