شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

در زمستان گردوغبار، آلودگی هوا، پرز لباس پشم، پرز رختخواب و عطرها بیشتر حساسیت ایجاد می‌کنند.

همه افراد به ويژه افراد داراي پوست خشك از پوشيدن لباسهاي پشمي و نايلوني كه تماس مستقيم با بدن دارد در فصل زمستان بپرهيزنند تا حساسيت و اگزماي پوستي آنها عود نكند.استفاده از لوسيون هاي بدن پس از استحمام و شستشوی بدن به منظور رفع خشكي پوست موثر است و توصیه می شود که هنگام پوشیدن لباس‌های پشمی حتما حواستان باشد که در زیر آن یک زیرپوش نخی بپوشید تا مستقیما با پوست بدنتان در ارتباط نباشد.بهترین پوشش برای زمستان استفاده از لباس های نخی در زیر لباس های بافتنی و یا پشمی است که علاوه بر افزایش گرمای بدن باعث مصرف بهینه تر گاز و وسیله های گرمایشی نیز می شود.

برای پیشگیری از سرماخوردگی چگونه لباس بپوشیم

نکات کلیدی

از پیش بینی وضعیت آب و هوای روز آگاه باشید.

چند لایه لباس مناسب بپوشید.

لباس هایتان را متناسب با سطح فعالیت های خود تنظیم کنید.

بیرون از خانه در فصول سرد، زمانی که شما لباس مناسبی بپوشید بیشتر لذت می برید و همچنین سلامتی تان نیز به خطر نمی افتد. به یاد داشته باشید: آب و هوای بد وجود ندارد، فقط پوشش بد و نامناسب وجود دارد. در فصول سرد بهترین ایده این است که گرم بمانید و در یزر برف و باران خیس نشوید. گرم بودن بیش از حد بدن شما باعث تعریق زیادی می شود و بدن شما را مرطوب می کند. وقتی هوا سرد است، مرطوب بودن بدن ناراحت کننده است و می تواند زمینه را برای بیمار شدن شما فراهم کند، زیرا در صورت مرطوب بودن بدن، گرمای بدن خود را سریعتر از دست خواهید داد. در اینجا چندین نکته توسط متخصص آلرژی وجود دارد که هنگام بیرون رفتن در هوای سرد و برای جلوگیری از سرماخوردگی لازم است به آنها توجه کنید

حواستان به وضعیت آب و هوا باشد

زمانی که دمای هوا کمی بالاتر از صفر و یا زیر صفر باشد، احتمال خیس شدن شما از بارش برف یا باران نیز افزایش می یابد. این به این دلیل است که در نقطه انجماد نسبت به زمانی که دما بسیار سرد است، رطوبت بیشتری در هوا وجود دارد. وقتی هوا خیلی سرد باشد بدن در معرض رطوبت کمتری خواهد بود. تنها کافیست که یک دقیقه وقت بگذارید و پیش بینی وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. آیا امکان بارش برف یا باران وجود دارد؟میزان رطوبت و دمای هوا چقدر است؟ آیا وقتی بیرون هستید شرایط آب و هوا تغییر خواهد کرد؟

خارش پوست

از قبل مشخص کنید که قرار است در سرما چه فعالیت هایی را انجام دهید

آیا قرار است مدام فعالیت داشته باشید یا در بین فعالیت های شما وقفه نیز خواهد بود؟ و یا اینکه آیا با سرعتی ثابت و آرام حرکت می کنید. آیا در مسیر خود می ایستید و یا اینکه زیاد می نشینید؟ پاسخ به این سؤالات می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه لباس هایی بپوشید و چقدر نیاز دارید تا بتوانید پوشش خود را متناسب با فعالیت های خود تغییر و تطبیق دهید.

چند لایه لباس بپوشید

پوشیدن چند لایه لباس به شما این امکان را می دهد که نسبت به تغییر شرایط آب و هوایی و فعالیت های خود انعطاف بیشتری داشته باشید. لایه های لباس های شما، فضایی بین پوست بدن شما و هوای سرد ایجاد می کنند و این فضا بهترین عایق دما برای بدن شما است. سعی کنید لایه ‌های لباس هایی که می پوشید شل‌ باشند و با کمک به گردش خون بهتر، موجب حفظ دمای بدن شما می‌ شود.

سه لایه لباسی که باید در هوای سرد بپوشیم

لایه زیری (پایه): در مرحله ی اول، پوست باید با یک لایه لباس نازک پوشانده شود تا به دفع رطوبت از بدن کمک کند. خشک نگه داشتن پوست به شما کمک می کند تا گرم و راحت باشید. لایه ی داخلی لباس های شما باید تقریباً تمام بدن شما از جمله بازوها، پاها و بالاتنه را بپوشاند.

لایه ی میانی: این لایه نقش عایق را دارد. برای این لایه، لباس های پشمی بهترین عملکرد را دارند. لایه ی میانی را می توان از چندین لایه ی نازک تشکیل داد.

لایه ی بیرونی: این لایه در واقع باید محافظی در برابر آب و باد باشد. لباس هایی از جنس گورتکس و نایلون بهترین گزینه برای این لایه هستند. یک کت بلند تهیه کنید تا بتوانید بیشتر قسمت های بدن خود را در برابر باد و خیس شدن محافظت کنید. بهتر است کت شما دارای یقه ای بلند و کلاه باشد. با استفاده از کت های مناسب می توانید با شل کردن انتهای آستین، باز کردن زیپ زیر بغل و باز کردن زیپ جلو، هوای داخل کت را به راحتی تهویه کنید. این به خلاص شدن از شر رطوبت داخل کت کمک می کند. برای دمای بسیار سرد یا برای بچه هایی که در برف غلت زده و بازی می کنند، شلوارهای عایق و ضد آب انتخاب خوبی هستند.

سرشانه زخم شده

لایه بندی پوشاک خود را برای دست ها و پاهایتان نیز اعمال کنید

سعی کنید که دو جفت جوراب بپوشید، یک جفت جوراب پلی استر نازک روی پوست و یک جوراب ضخیم تر بر روی آن می تواند به خوبی از پاهای شما محافظت کند. پوتین یا چکمه هایتان باید راحت باشند و خیلی تنگ نباشند. سفتی و تنگی کفش، جریان خون شما را منقبض می کند و پاهای شما را سردتر می کند. همچنین چکمه هایتان باید زیره ی خوبی برای جلوگیری از سر خوردن و پایداری بر روی سطوح لغزنده یا ناهموار داشته باشند و ضد آب هم باشند. همچنین می‌ توانید یک جفت دستکش نازک همراه با دستکش‌ های ضخیم ‌تر و ضد آب خود بپوشید. آستین ها و سرآستین ها را طوری تنظیم کنید که برف وارد نشود.

شال گردن و کلاه و عینک آفتابی

سر و گردن شما منابع اصلی از دست دادن گرما هستند. استفاده از کلاه و روسری در هوای سرد ضروری است. گزینه هایی که علاوه بر سر و گردن، قسمت هایی از صورت شما را نیز پوشش می دهند بسیار مناسب تر هستند. به علاوه داشتن یک عینک آفتابی با شیشه های بزرگ و محافظ در برابر باد و نور خورشید می تواند از چشمان شما در برابر انعکاس نور، باد و سرما به خوبی محافظت کند.

لباس های خود را متناسب با فعالیت هایتان تنظیم کنید

درست قبل از شروع یک فعالیت یک لایه از لباس خود را در بیاورید. برای لحظه ای احساس سرما می کنید، اما با شروع به حرکت و فعالیت دوباره گرم می شوید. این به شما کمک می کند تا از گرم شدن بیش از حد و مرطوب شدن لباس با تعرق خود جلوگیری کنید. پس از پایان فعالیت، لباس هایی که درآورده اید را مجدد بپوشید. اگر برای مدتی طولانی بیرون ایستاده اید، سعی کنید مستقیماً روی برف یا زمین سرد نایستید. حتی یک تکه مقوا زیر پای شما به گرم نگه داشتن شما کمک می کند. همین امر در مورد نشستن نیز صدق می کند. همچنین سعی کنید از باد دوری کنید تا گرمتر بمانید.

نحوه ی نگهداری لباس ها

وقتی به داخل خانه برگشتید، برای دفعه بعد لباس خود را خشک کنید. اگر رطوبت در لباس باقی بماند، وقتی لباس را دوباره می پوشید، شما را گرم نگه نمی دارد. لباس های خود را در فضای باز آویزان کنید و شال و کلاه ها، روسری ها و دستکش هایتان را در مکانی گرم قرار دهید تا خشک شوند.

پاسخ

تماس سریع