حساسیت فصل پاییز مانند فصول دیگر وجود دارد و افراد با ورود به ماه های اولیه پاییز دچار حساسیت های مختلف می شوند. هوای پاییز سرد و خشک است و شایع ترین حساسیت هایی که ایجاد می کند روی پوست است که با خشکی و یا خارش همراه می شود. همینطور برخی افراد دچار عطسه و یا سرفه های خشک می شوند که در طولانی مدت و به صورت مزمن می تواند آسیب زننده و آزار دهنده باشد. اگر به تازگی دچار تغییراتی در تنفس شده اید و علت آن را نمی دانید به احتمال زیاد دچار حساسیت پاییزی شده اید. بررسی این مشکل توسط متخصص آسم و آلرژی انجام می شود و شما میتوانید با مراجعه به ایشان علت را جویا و روش های درمان را در نظر بگیرید. با ما همراه باشید تاعلائم و نشانه های حساسیت در فصل پاییز را مورد بررسی قرار دهیم :

حساسیت پاییزی

اگر حساسیت های فصل پاییز درمان نشود ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد و یا به صورت مزمن و همیشگی باقی بماند. برخی آثار بیماری مانند سینوزیت و یا آسم در اثر عدم توجه و درمان آلرژی ها است. حساس شدن بدن به فصل پاییز می تواند دارای نشانه ها و علائم مختلفی باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم. فرد مبتلا به این بیماری معمولا دچار قرمزی و خارش پوست می شود و به شدت در نواحی مختلف بدن دچار خشکی شدید پوست می شود. در این مرحله پوست بدن بسیار تحریک شونده و دچار اگزما نیز می گردد. همچنین ممکن است خشکی هوا باعث خشکی گلو و خارش دهان نیز بگردد. اگر در قسمت هایی از شکم جوش می زنید و یا دچار اسهال شده اید هم ممکن است از عوارص حساسیت پاییز باشد همچنین حساسیت فصلی در کودکان نیز دیده می شود و علائم مشابهی دارد.یکی از شایع ترین مشکلاتی که در فصل پاییز ایجاد می شود ابتلا به کهیر های پوستی است. به طور کلی ، یک فرد ممکن است دچار آسیب های زیر شود :

• خارش بینی و چشم
  •  آبریزش چشم
  •  آبریزش بینی
  •  سرفه کردن
  • خشکی پوست و اگزما
  • خارش دهان و پشت گلو
  • جوش زدن در قسمت شکم
  • کهیرهای پوستی
  • پوست بیش از حد خشک
  • خارش
  • اگزما

ممکن است علائم و نشانه های حساسیت را با سرماخوردگی اشتباه بگیرید اما در این صورت اگر بهبودی حاصل نشد حتما به متخصص آسم و آلرژی مراجعه نمایید تا بررسی های لازم در این خصوص انجام شود.

راهکارهایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی

• به دلیل خشکی زیاد هوا و عدم رطوبت کافی برای بدن، بهتر است که از دستگاه بخور استفاده کنید و فضای خانه را مرطوب نگه دارید.این کار تحریکات پوستی را کم تر کرده و باعث می شود که احساس بهتری به محیط داشته باشید. همینطور از اگزما و یا کهیر هم جلوگیری می شود.
  • خشکی پوست خود را کنترل کنید، در این فصول بیشتر از کرم و مرطوب کننده های حاوی آبرسان استفاده کندی، از کرم های مرطوب کننده و لوسیون‌های مناسب استفاده کنید تا چربی پوست تعدیل شده و خشک نشود. همینطور از گرفتن دوش با آب بسیار گرم بپرهیزید، آب با درجات گرمی بالا خشکی پوست بدن و سر را بیشتر کرده و باعث می شود که بعد از استحمام پوست آسیب پذیر تری داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید که مصرف مواد غذایی مفید که بتواند انرژی ، ویتامین و رطوبت خوبی به بدن شما وارد کند بسیار مناسب است از این رو ،غذاهای سالم ومیوه و سبزیجات تازه و سالم مصرف کنید.
  • همانطور که بیان شد مهم ترین عامل برای ایجاد این حساسیت خشکی است ، برای جلوگیری از خشکی بیش از اندازه بدن آب فراوان بنوشید.
  • در محیط‌های آلوده به دود سیگار قرار نگیرید و از مواد آلرژن دوری کنید.

درمان حساسیت پاییزی

تشخیص آلرژی شما از طریق آزمایشات و یا علائم بالینی که دارید انجام می شود ، در این صورت پزشک بهترین روش های درمان را برایتان در نظر می گیرد. برای درمان حساسیت های فصل پاییز باید تحت نظر متخصص آلرژی باشید تا با مصرف آنتی هیستامین و ضد حساسیت ها بتوانید کنترل بهتری روی آن داشته باشید. آنتی هیستامین می‌تواند از سرفه، عطسه و خارش پیشگیری کند اما نوع آن و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می شود.

اسپری‌های استروئیدی مخصوص بینی می‌توانند التهاب بینی را کاهش دهند.

تعداد زیادی از داروهای ضد حساسیت دیگر نیز وجود دارند که برای حساسیت‌های فصلی استفاده می‌شود اما بهتر است که تمام آن ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.