آمفیزم ریوی شاید برای کسانی که مدت هاست دخانیات مصرف می کنند و یا در محیط های آلوده کار می کنندف بیماری آشنایی باشد. بیماری آمفیزم ریوی از جمله بیماری های گسترده و بلند مدت ریوی است که در گذر زمان و در صورت قرار داشتن در محیط خطرساز باعث بروز بیماری در فرد می شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، ابتدا لازم است درباره آن اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه این مقاله به توضیح کامل آمفیزم ریوی خواهیم پرداخت.

آمفیزم ریوی چیست؟

بیماری های ریوی عموما به دو نوع کوتاه یا میان مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. آمفیزم ریوی از بیماری های بلند مدت انسداد مزمن ریوی است که در صورت ماندگاری در ریه، امکان بهبودی کامل ندارد.

در روند ابتلا به آمفیزم، ریه ها درگیر می شوند و تنگی نفس در بیمار اتفاق می افتد. در واقع ریه ها ملتهب شده و تورم در کیسه های هوا افزایش می یابد. این التهاب به نوعی گرفتگی ایجاد می کند و هوا در ریه منتقل نمی شود.

نکته ای که باعث می شود این بیماری درمان پذیر نباشد این است که التهاب و مانند توپ هایی در ریه باقی می ماند و به همین دلیل است که اجازه جا به جا شدن را به ریه نمی دهد. در صورت کنترل نکردن بیماری آمفیزم، تنفس مشکل شده و خطر مرگ بالا می رود.

علائم آمفیزم ریوی چیست؟

نکته ای که باید درنظر بگیرید این است که اگر مدت زمان زیادی به استعمال دخانیات به خصوص سیگار مشغول هستید و یا در محیط هایی کار می کنید که محرک های تنفسی مانند دود و خاک در طولانی مدت آنجا ماندگار است، بایستی این علائم را جدی بگیرید. نشانه های آمفیزم ریوی عبارتند از :

سرفه های شدید و مکرر همراه با خلط

احساس سختی در تنفس

خستگی ناشی از نرسیدن اکسیژن به ارگان ها

باد کردگی ریه ها و بزرگ شدن قفسه سینه

آسیب پذیری شدید ریوی

عوارض آمفیزم ریوی

نکته مهم درباره نشانه ها این است که آمفیزم بیمار در چه سطحی قرار دارد. سه درجه ساده، متوسط و شدید برای آمفیزم وجود دارد که باعث می شود نشانه های بیماری برای فرد تغییر کند. در صورتی که آمفیزم در مرحله متوسط باشد و تنها بخش هایی از ریه درگیر التهاب و تورم شده باشد، نشانه های دیگری مانند درد دائمی قفسه سینه و خس خس سینه اضافه می شود.

همچنین در صورتی که آمفیزم کل ریه را درگیر کرده باشد و بیماری در مرحله شدید باشد، نشانه های کاهش اشتها، اختلالات جنسی، اختلالات خواب، بد خلقی و مشکلات عصبی، عفونت مکرر و سردرد صبحگاهی در فرد به وجود می آید.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی انسداد ریه

چرا آمفیزم ریوی در افراد سیگاری بیشتر است؟

تقریبا می توان گفت که عامل اصلی آمفیزم در ریه، سیگار و دود سیگار است. دلیل آن در این است که سیگار و دخانیات باعث افزایش التهاب در بدن می شوند و ریه ها به این التهاب حساس تر نیز هستند. علاوه بر خود سیگار، دود سیگار نیز باعث التهاب در ریه ها می شود و به همین دلیل افرادی که تنها دود سیگار به آنها می رسد نیز در معرض بیماری قرار می گیرند.

بعضی افراد تصور می کنند که تنها دود سیگار زمینه ساز آمفیزم ریوی می شود اما اینطور نیست بلکه هر گونه دخانیات مانند قلیان، ماریجوانا و غیره زمینه ساز بیماری آمفیزم ریوی می باشند.

همانطور که پیش تر گفته شد، کسانی که در معرض مواد شیمیایی و گرد و خاک مداوم هستند هم از کاندیداهای آمفیزم ریوی می باشند. البته در چنین موقعیتی، با انجام روش های پیشگیری و پاکسازی مداوم ریه ها، می توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

چگونه آمفیزم ریوی را شناسایی کنیم؟

این بیماری با سرطان ریه شباهت هایی دارد و در نتیجه تشخیص آن تنها با معاینه سخت است. به همین جهت بهتر است که از آزمایشات زیر برای تشخیص آمفیزم ریوی استفاده کرد. از جمله این آزمایشات به موارد زیر اشاره می کنیم:

• آزمایشات ریوی
  • تست های خون
  • آزمایشات تصویربرداری و اشعه ایکس

با انجام این آزمایشات می توان میزان درگیری ریه با آمفیزم ریوی را شناسایی کرد.

کنترل آمفزیم ریوی

همانطور که اشاره کردیم این بیماری در طی مدت زمان طولانی بر ریه می نشیند. روش های کنترلی باعث می شود که رشد بیماری کاهش یابد. از مهم ترین کارها برای کنترل، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کنار گذاشتن دخانیات: هر گونه از دخانیات باعث التهاب ریه و آمفیزم می شود. توصیه اکید می شود که دخانیات به خصوص سیگار، قلیان و ماریجوانا را کنار بگذارید.

استفاده از داروها: پس از معاینه و تشخیص بیماری، پزشک فوق تخصص آسم  و آلرژی شما داروهایی را تجویز می کند. داروهایی از جنس برونکودیلاتل ها، استروئیدی ها  و آنتی بیوتیک ها به درمان و کنترل آمفیزم خفیف کمک می کند.

اکسیژن رسانی به ریه ها: تزریق اکسیژن، به کار گذاری دستگاه اکسیژن و دیگر موارد از جمله روش های درمانی است. علاوه بر این موارد، ایجاد سبک زندگی سالم، دریافت اکسیژن طبیعی بیشتر، فعالیت ورزشی و غیره در صورتی که هنوز به درجات بالاتری آمفیزم مبتلا نشده باشید، بسیار مناسب است.

کنترل آمفیزم ریوی

نتیجه گیری

بیماری طولانی مدت آمفیزم ریوی باعث بروز مشکلات بسیار شدیدی در فرد می شود. با پرهیز از عوامل بیماری زا و خطرناک می توان از بیماری های ریوی خطرناک دوری کرد. در صورت مشاهده نشانه های بیماری، می توانید به فوق تخصص آسم و آلرژی و بیماری های ریوی دکتر یعقوب محبوب اسکویی مراجعه نمایید.

1 thoughts on “آمفیزم ریوی چیست؟

1. رضویان - 31 شهریور 1400 در 10:05 ق.ظ

با درود. حدود سی سال سیگار میکشیدم و دو سال است ترک کرده ام. آسپیرومتری بسیار خوب بود و روزانه بدون مشکل دو ساعت ورزش میکنم. اسکن ریه حدود یک درصد آمفیزم نشان داده. آیا خطرناک است؟
    ممنونم