علت کهیر

کهیر با توده های متورم و قرمز رنگ پریده که به طور ناگهانی بر روی پوست ظاهر می شوند، مشخص می گردد. علت کهیر می تواند نتیجه واکنش بدن به برخی آلرژن ها باشد.
کهیر معمولا با خارش و سوزش ناحیه همراه است و می تواند در هر ناحیه ای از بدن از جمله صورت، لب ها، زبان، گلو و یا گوش ها ظاهر شود.
برخی کهیرها بعد از چند ساعت و برخی دیگر بعد از چند روز محو خواهند شد.

علت کهیر

تفاوت آنژیوادم و کهیر

آنژیوادم نیز مشابه کهیر است با این تفاوت که ورم در زیر پوست ایجاد می شود نه سطح آن. مشخصه آن تورم عمیق اطراف چشم ها و لب ها و در برخی موارد ناحیه تناسلی، دست ها و پاها می باشد.
آنژیوادم مدت زمان بیشتری باقی می ماند،اما تورم ناشی از آن بعد از 24 ساعت برطرف خواهد شد.
به ندرت پیش می آید که آنژیوادم در گلو و یا زبان ظاهر شود و منجر به بروز مشکلات تنفسی گردد.

علت بروز کهیر

هیستامین، ماده شیمیایی است که از برخی سلول های خاص همراه رگ های خونی پوست آزاد می شود که باعث بروز کهیر می شود.
واکنش های آلرژیک، مواد شیمیایی موجود در برخی مواد غذایی، نیش حشرات، تماس با نور خورشید و یا مصرف دارو‌ می توانند باعث آزاد شدن هیستامین شوند. گاهی تشخیص علت دقیق بروز کهیر، امکان پذیر نخواهد بود.

انواع مختلف کهیر

انواع مختلفی کهیر وجود دارد که به بررسی علت بروز هر یک خواهیم پرداخت:
• کهیر حاد: این‌ نوع کهیر کمتر از شش هفته ادامه می یابد. مواد غذایی، داروها و یا عفونت از‌ جمله علل بروز هستند. نیش حشرات و‌ یا بیماری داخلی نیز می‌توانند دخیل باشند.
شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ و‌ شیر از جمله مواد غذایی هستند که می ‌توانند منجر به بروز کهیر حاد شوند و البته غذاهای دیگر نیز می توانند باعث شوند.
آسپیرین و داروهای ضد التهابی مانند ژلوفن و ‌یا داروهای فشار خون نیز از‌جمله داروها هستند.
• کهیر مزمن: این نوع کهیر بیش از شش هفته ادامه می یابد. معمولا تشخیص علت بروز این نوع کهیر از کهیر حاد سخت تر می باشد. بیماری تیروئیدی، هپاتیت، عفونت،بیماریهای روماتیسمی،بیماریهای ایمنی ودر موارد نادر سرطان می توانند از جمله علل بروز کهیر مزمن باشند.
• کهیر فیزیکی: کهیرهایی که توسط محرک های فیزیکی پوست مانند سرما، گرما، فشار، نور خورشید و یا تعریق و بلافاصله بعد از تماس پوست با محرک ایجاد می شوند. در بیشتر موارد، این نوع کهیر یک ساعت بعد برطرف خواهد شد.

کهیر چگونه تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص، پزشک با مطرح کردن سوالاتی، به علت بروز کهیر پی خواهد برد. از آن جایی که تست واحدی برای تشخیص کهیر وجود ندارد، تشخیص از طریق بررسی علائم و سوابق پزشکی امکان پذیر خواهد بود.

درمان کهیر

یکی از بهترین روش های درمان کهیر، شناسایی و رفع محرک می باشد که البته کار آسانی نیست. آنتی هیستامین ها از جمله داروهایی هستند که به تسکین علائم کمک می کنند.
کهیر مزمن با آنتی هیستامین ها و یا سایر داروها بهبود می یابد. در صورت عدم بهبود با آنتی هیستامین ها، داروهای دیگر از سوی پزشک تجویز خواهند شد.
از جمله اقداماتی که می توانند به تسکین علائمی مانند تورم کمک کنند، عبارتند از:
– استفاده از کمپرس یخ و یا لباس های خیس در ناحیه درگیر
– کار کردن و خوابیدن در اتاق خنک
– پوشیدن لباس های آزاد
در صورت مشاهده علائمی از قبیل:
– سرگیجه
– مشکلات تنفسی
– احساس گرفتگی در قفسه سینه
– تورم زبان، لب ها و صورت
باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

Source: https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/hives-urticaria-angioedema#​