آیا درمان قطعی برای آسم وجود دارد؟

درمان آسم

آسم، بیماری مزمن و شایعی است که بسیاری از افراد در دنیا درگیر آن هستند. این بیماری در کودکان نیز مشاهده می شود. آسم معمولا با علائمی مانند التهاب و گرفتگی مجاری هوایی همراه می باشد.

در حالت طبیعی، زمانی که نفس می کشیم، هوا از راه بینی وارد حلق، مجاری هوایی و در نهایت ریه ها می شود. مجاری هوای موجود در ریه ها، اکسیژن را به بستر خون می رسانند.

درمان-آسم

آسم، زمانی ظاهر می شود که مخاط موجود در مجاری هوایی ملتهب و عضلات و ماهیچه ها نیز تنگ و منقبض می شوند. مجاری هوایی با موکوز پر می شوند که مانع از عبور جریان هوا خواهد شد. چنین شرایطی آسم نامیده می شود که با سرفه و احساس گرفتگی در قفسه سینه همراه می باشد.

پزشک با بررسی علائم، و با توجه به سن بیمار و علت بروز آسم، بهترین گزینه را برای درمان آسم بیمار در نظر می گیرد.

تمرینات تنفسی

این قبیل تمرینات باعث می شوند هوای بیشتری وارد ریه ها شود. به مرور زمان، با این کار ظرفیت ریه ها افزایش می یابد و علائم نیز برطرف خواهند شد.

در صورتی که فردی برای مدت زمان طولانی به آسم مبتلا شده باشد، داروهای تجویز شده باید روزانه مصرف شوند. داروهای آسم در فرم های قرص، تزریق و استنشاق کننده ها در دسترس هستند. بسیاری از این داروها در فرم اسپری و یا پودر موجود می باشند.

استفاده از استنشاق کننده ها باعث می شود تا دارو به داخل ریه ها فرستاده شود. در کنار درمان های گفته شده، درمان های خانگی برای آسم نیز وجود دارد. به عنوان مثال، مواد شیمیایی موجود در کافئین مشابه داروهای آسم عمل می کند. بدین معنا که با باز نگه داشتن مجاری هوایی به تسکین علائم برای مدت چند ساعت کمک می کنند.

کنترل آسم

در کنار مصرف دارو، رعایت یک سری اقدامات به کنترل علائم آسم کمک می کنند. از جمله:

• داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل. افراد مبتلا به آسم باید مصرف غذاهای فرآوری شده را تا حد امکان محدود کنند تا احتمال بروز حملات آسمی به حداقل برسد.
  • حفظ وزن بدنی ایده آل. معمولاً آسم در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند، شدت بیشتری دارد.
  • کنار گذاشتن مصرف سیگار و دخانیات.
  • ورزش و تمرینات بدنی. بله درست است فعالیت بدنی می تواند باعث تحریک علائم شود، اما ورزش به صورت دائمی می تواند احتمال بروز مشکلات تنفسی را کم کند. تمرینات ایروبیک، به تسهیل تنفس کمک می کنند.
  • کنترل استرس. در بسیاری از موارد استرس می تواند باعث تشدید علائم شود. به همین خاطر، افراد مبتلا به آسم باید تا جایی که می توانند استرس و اضطراب خود را کنترل کنند.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم و نشانه های آسم

علائم آسم عبارت است از:

• خس خس کردن تنفس
  • سرفه کردن
  • احساس درد در قفسه سینه

برخی دیگر علائمی که اختصاصی نیستند و در کودکان و افراد نوجوان دیده می شوند، عبارتند از برونشیت، پنومونی، سرفه های مکرر به همراه سرماخوردگی.

این مورد را باید در نظر داشته باشید که ممکن است فردی برای مدت ها هیچ گونه علائمی از آسم نداشته باشد اما ناگهان با حملات آسمی روبرو شود. یا گاهی ممکن است علائم آسم در برخی بازه های زمانی مانند شب ها و یا بعد از ورزش کردن ظاهر شود.

علت بروز آسم

نمی توان برای آسم یک علت واحد در نظر گرفت. پزشکان معتقدند، مشکلات تنفسی بنا به دلایل مختلفی ظاهر می شوند، از جمله:

• عوامل ژنتیکی. در صورتی که یکی از والدین مبتلا به آسم باشد، شانس ابتلای کودک بیشر خواهد بود.
  • سابقه ابتلا به عفونت های ویروسی. افرادی که در دوران کودکی به عفونت های ویروسی مبتلا شده اند، در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.
  • فرضیه بهداشت. این فرضیه نیز وجود دارد که نوزادانی که در ماه ها و سال های اول بعد از به دنیا آمدن در معرض هیچ نوع باکتری نبوده اند، سیستم ایمنی قوی نخواهند داشت و بیشتر مستعد ابتلا به شرایط مختلف و آسم هستند.
  • تماس بیش از حد با عوامل حساسیت زا، که احتمال بروز آسم را افزایش می دهد.

محرک های آسم

شرایط مختلف و هم چنین محیط می توانند باعث تحریک علائم آسم شوند. برخی از این محرک ها عبارتند از:

• بیماری ها از قبیل بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا و پنومونی
  • ورزش و فعالیت بدنی که ممکن است منجر به بروز مشکلات تنفسی شود
  • تنفس مواد شیمیایی و مواد آلاینده موجود در هوا
  • آلرژن ها مانند ذرات گرد و غبار، موی سر حیوانات
  • شرایط آب و هوایی مانند آب و هوای بسیار مرطوب و یا بسیار گرم
  • خنده، داد زدن و یا گریه کردن

تشخیص آسم

تست واحدی جهت تشخیص آسم وجود ندارد. معمولاً پزشک از چندین معیار در تشخیص این بیماری کمک می گیرد که عبارتند از:

• بررسی سابقه خانوادگی بیمار
  • انجام معاینات بالینی و فیزیکی. در این معاینات پزشک به تنفس بیمار گوش می کند. تست پوستی نیز وجود هر گونه واکنش آلرژیک را نشان می دهد.
  • تست های تنفسی. در این تست، وضعیت مجاری تنفسی و ریه ها سنجیده می شود. اسپیرومتری، از جمله این تست ها می باشد.

تست تنفس معمولا در کودکان زیر پنج سال انجام نمی شود. در این رده سنی، مصرف دارو جهت تسکین علائم در نظر گرفته می شود.

آسم در کودکان

تشخیص آسم در کودکان به نسبت سخت است. چرا که مجاری هوایی هنوز از لحاظ اندازه کوچک هستند و بیماری هایی مانند سرماخوردگی باعث التهاب این مجاری خواهد شد. به همین خاطر، ممکن است مشکلات تنفسی با آسم اشتباه گرفته شود.

برخی علائم شایع آسم در کودکان عبارت است از:

• بروز مشکل در خوردن
  • نفس نفس زدن حین انجام برخی فعالیت ها
  • سرفه های شبانه
  • تنفس سریع
  • سرماخوردگی های مکرر
آسم در کودکان

آسم در دوران بارداری

علت اصلی بروز آسم در دوران بارداری به طور کامل مشخص نیست. در برخی موارد، علائم آسم در دوران بارداری بهبود می یابد و گاهی شدت می گیرد که معمولا در دو ماه سوم شاهد تشدید علائم هستیم.

گاهی نیاز به ایجاد تغییر در داروهای مصرفی می باشد که باید تحت نظر پزشک انجام شود. آسم دوران بارداری حتما باید درمان شود، چرا که می تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل:

• تهوع صبح گاهی
  • زایمان زودرس
  • فشار خون ناشی از بارداری
  • مسمومیت بارداری

شود.

درمان های موثر از جمله مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی به بهبود کیفیت زندگی بیمار و تسکین علائم کمک می کنند.

چکیده مطالب

عواملی مانند سن و عوارضی که بیمار را درگیر کرده اند، پزشک را در انتخاب روش مناسب درمان یاری می دهند. همچنین انجام برخی تمرینات و رعایت برخی نکات، تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت بیمار دارند. شما می توانید جهت تشخیص درست علت و مدیریت آسشم خود به یک متخصص آسم و آلرژی مراجعه نمایید.