شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

درمان اگزمای آتوپیک

درمان اگزمای آتوپیک به تسکین علائم کمک می کند. در بسیاری از موارد، شاهد بهبود علائم همزمان با بزرگ شدن کودک خواهیم بود. درمان های اصلی اگزمای آتوپیک عبارت است از:
– نرم کننده ها، که باید روزانه استفاده شوند تا جلوی خشک شدن پوست گرفته شود.
– کورتیکواستروئیدهای موضعی، کرم ها و پمادهایی که به کاهش تورم و قرمزی کمک می کنند.
برخی دیگر از اقدامات درمانی عبارتند از:
– مصرف آنتی هیستامین، زمانی که میزان خارش شدید است.
– استفاده از پانسمان های مخصوص تا امکان ترمیم بافت های زیرین فراهم گردد.

درمان اگزمای آتوپیک

مراقبت های فردی برای درمان اگزمای آتوپیک

در کنار اقدامات درمانی گفته شده، رعایت یک سری موارد می تواند به تسکین علائم و پیشگیری از بروز مشکلات و عوارض بعدی در آینده کمک کند.
تا جایی که امکان دارد باید از خاراندن ناحیه خودداری شود. اگزما با خارش همراه است و فرد همواره سعی در خاراندن ناحیه درگیر دارد. اما خاراندن خود یکی از دلایل بروز آسیب های پوستی و تشدید اگزما می باشد، که در نهایت، پوست ناحیه ضخیم تر خواهد شد.
خاراندن عمیق هم چنین می تواند باعث خونریزی و افزایش احتمال بروز عفونت شود.
توصیه می شود افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک، ناخن های خود را کوتاه نگه دارند تا احتمال بروز آسیب های ناشی از خاراندن ناگهانی پوست، به حداقل برسد.
از محرک ها باید دوری شود.
با شناسایی محرک ها، باید تا حد امکان از تماس با آن ها دوری شود. به عنوان مثال:
– اگر لباس پارچه ای باعث بروز ناراحتی پوستی شده باشد، توصیه می شود از پوشیدن این قبیل لباس ها دوری و در مقابل، لباس هایی پوشیده شود که از مواد طبیعی و نرم تشکیل شده اند.
– اگر حرارت و گرما باعث تحریک اگزما می شود، دمای اتاق باید خنک نگه داشته شود.
– استفاده از صابون و یا اسپری هایی که بر روی پوست تاثیر می گذارند، باید محدود شود.

تغییر در رژیم غذایی

برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ و شیر گاو می توانند باعث تحریک علائم اگزما شوند. اما توجه داشته باشید که هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید تحت نظر پزشک فوق تخصص آلرژی باشد. گاهی ممکن است حذف برخی مواد غذایی در نوجوانانی که به کلسیم، کالری و پروتئین مواد غذایی نیاز دارند، کار سالمی نباشد.
باید از مصرف مواد غذایی که منجر به بروز آلرژی می شوند، خودداری شود. اما این تغییر باید به گونه ای باشد که تمام مواد مغذی مورد نیاز به بدن برسد.

نرم کننده ها

نرم کننده ها باید به طور مستقیم بر روی پوست زده شوند تا نوار محافظی برای پوست ایجاد گردد. نرم کننده ها به کنترل شرایط پوست های خشک مانند اگزمای آتوپیک کمک می کنند.
کرم ها، پمادها و لوسیون ها از جمله نرم کننده ها هستند که تفاوت آن ها در میزان روغنی است که دارند. پمادها، بیشترین میزان روغن و لوسیون ها کمترین میزان روغن را دارند.

 

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

 

کورتیکواستروئیدهای موضعی

اگر پوست ملتهب شده باشد، کورتون های موضعی تجویز می شوند که به کاهش التهاب طی چند روز کمک می کنند. مدت زمان مصرف کورتون با توجه به شدت علائم و ناحیه درگیر تعیین می شود.
هیدروکورتیزون و بتامتازون، از جمله کوروتون های موضعی هستند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها، داروهایی هستند که اثرات هیستامین در خون را خنثی می کنند. به علاوه این که خارش ناشی از اگزمای آتوپیک را نیز تسکین می بخشند.

استفاده از پانسمان های مخصوص

در برخی موارد، ناحیه درگیر با استفاده از پانسمان های مخصوص پوشانده می شود. زیر پانسمان می توان از نرم کننده و یا کورتون های موضعی استفاده کرد، تا جلوی خارش گرفته شود، اجازه ترمیم به پوست زیرین داده شود و پوست نیز خشک نشود.
به طور خلاصه این که،
اگزمای اتوپیک قابل درمان و کنترل است و خوش بختانه اقدامات درمانی برای این اختلال نیز در دسترس می باشد. با رعایت نکات و موارد گفته شده از سوی فوق تخصص آسم و آلرژی، کیفیت زندگی بیمار به حالت طبیعی باز خواهد گشت.
Source: https://www.nhs.uk/conditions/atopic-eczema/treatment

پاسخ

تماس سریع