حساسیت در کودکان با علائم و نشانه های مختلفی ایجاد می شود که می تواند باعث بی قراری در نوزادان و یا ایجاد ناراحتی در کودکان شود، حساسیت کودکان با آلرژی در آن ها دارای تفاوت هایی است . تشخیص دقیق حساسیت و آلرژی و واکنش هایی که بدن به آن وارد می کند توسط بهترین متخصص آلرژی مشخص می شود و این مساله باید با دقت و توجه در زمان معاینه علائم و نشانه ها صورت بگیرد. حساسیت در کودکان معمولا با علائمی مانند خارش بدن کودک، خارش کف پای کودک در شب، آبریزش بینی کودکان بروز می کند اما ممکن است که به طور همزمان یک کودک هم به آلرژی مبتلا باشد هم حساسیت در این موارد تجویز داروهای مناسب جهت درمان و کنترل بسیار مهم است. شاید کمی گمراه کننده باشد اما به طور مثال اگر کودکی بعد از پوشیدن لباس پلاستیکی یا پشمی دچار خارش و اگزما شود به این واکنش بدن آلرژی گفته نمی شود و می توان آن را نوعی حساسیت به پارچه لباس تشخیص داد.

اگر بخواهیم دقیق بگوییم تفاوت اصلی بین آلرژی، حساسیت و عدم تحمل در این است که آلرژی با واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده مشخص می ­شود در حالی که حساسیت شامل هیچ پاسخ ایمنی نیست و عدم تحمل به این معناست که بدن فاقد یک ماده شیمیایی یا آنزیم مورد نیاز برای هضم یک غذای خاص است.

آبریزش بینی، انسداد بینی، عطسه کردن و … همگی از علائم حساسیت فصلی هستند. این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است. تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به حساسیت فصلی شود. در صورتی که کودک تان هر ساله در دوره ای مشخص به حساسیت و آلرژی مبتلا شود احتمالاً به حساسیت فصلی مبتلا است.
آلرژی های فصلی با نام های تب یونجه یا رینیت آلرژیک فصلی نیز خوانده می شوند. این نوع آلرژی در زمان های مشخصی در سال بروز می کند،در این فواصل زمانی،علل زیر می توانند عامل بیماری باشند:
کپک های بیرون از خانه،گرده درختان و چمن ها و علف های هرز.
سیستم ایمنی برخی افراد که با کپک ها و گرده ها به عنوان یک مهاجم برخورد می کند،مواد شیمیایی خاصی به نام هیستامین را آزاد می سازد. این ماده وارد جریان خون می شود و از بدن در مقابل این مواد دفاع می کند. آزادسازی این مواد شیمیایی در خون باعث بروز علائم آلرژی می شود.
افراد آلرژیک معمولا به یک یا چند نوع گرده و کپک حساسیت دارند. زمانی که علائم بروز می کند می توان نوع آلرژی را تعیین کرد. حتی کودکانی که هیچ گاه به آلرژی های فصلی مبتلا نبوده اند هم احتمال دارد به انواعی از آلرژی فصلی مبتلا شوند. آلرژی فصلی می تواند در هر سنی بروز کند.

حساسیت فصلی در کودکان

نشانه ها و علائم آلرژی فصلی در کودکان

آلرژی فصلی معمولاً به صورت ناگهانی بروزمی کند و زمانی که کودک در معرض آلرژن ها قرار می گیرد علائم زیر خود را نشان می دهند:
– عطسه کردن
– خارش بینی و یا گلو
– انسداد و گرفتگی بینی
– آبریزش بینی
– سرفه کردن
این علائم معمولاً همراه با خارش ، آبریزش و قرمزی چشم ها نیز همراه است. کودکانی که علائم دیگری مانند تنگی نفس و خس خس گلو را تجربه می کنند احتمالاً به آسم مبتلا هستند.

تشخیص حساسیت فصلی در کودکان

این نوع حساسیت به راحتی تشخیص داده می شود زیرا علائم بیماری سالانه در زمان مشخصی بروز می کند. برای یافتن علت حساسیت معمولاً نیاز است تا از تست های فوق تخصصی پوستی یا آزمایش خون کمک گرفته شود.

درمان حساسیت فصلی در کودکان

راه های مختلفی برای درمان این نوع حساسیت وجود دارد. بر اساس شدت علائم آلرژی، می توان درمان مناسب را برای بیمار در نظر گرفت. مهم ترین بخش درمان تشخیص علت آلرژی و نوع آلرژن حساسیت زا است. گاهی اوقات می توان با دوری و حذف آلرژن و یا محدود کردن تماس با آلرژن، از واکنش آلرژیک پیشگیری کرد.
اگر فصل خاصی موجب حساسیت می شود می توان با بستن پنجره ها و استفاده از تهویه هوای مطبوع و ماندن در فضاهای بسته در صورت امکان از موارد آلرژی زا دوری کرد. شستن مرتب دست ها و دوش گرفتن و عوض کردن لباس ها بعد از به خانه برگشتن می تواند از حساسیت پیشگیری کند.
در صورتی که با دوری از مواد آلرژی زا نتوان حساسیت را کنترل کرد می توان درمان دارویی را آغاز کرد. از جمله داروهای متداول برای حساسیت فصلی می توان به آنتی هیستامین ها و اسپری های استروئیدی اشاره کرد.

منبع : https://kidshealth.org/en/parents/seasonal-allergies.html

1 thoughts on “حساسیت فصلی در کودکان

1. شاهین - 12 شهریور 1400 در 1:58 ق.ظ

ببخشید آقای دکتر چقدر برای این مقاله تحقیق کرده و وقت گذاشته بودند؟!؟!