شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

بسیاری از افرادی که از آلرژی های فصلی رنج می برند ، در مواقعی از سال که آلرژی آن ها شدت می گیرد ، در خانه می مانند، اما گاهی اوقات با اینکه در خانه مانده اند ، هنوز از الرژی رنج می برند، زیرا ممکن است هوای خانه الودگی شدیدی داشته باشد و شامل الرژن هایی ( حساسیت زا ) باشد که در خارج از خانه فراوان اند. در واقع کیفیت هوای داخل خانه می تواند از کیفیت هوای خارج خانه هم بدتر باشد زیرا این الرژن ها جایی برای رفتن ندارند. الرژن ها به کمک حیوانات خانگی تان ، سیستم تهویه و حتی خود شما ( رویه کفش و لباس ها ) راه خود را پیدا می کنند و وارد خانه شما می شوند. ماندن در خانه همیشه راه حلی برای کاهش شدت آلرژی یا درمان آلرژی نیست.

آسم

یکی از راه حل هایی که بسیاری از مردم برای مقابله الودگی هوای خانه خود پیدا می کنند ، باز کردن پنجره ها است. اما این همیشه یک گزینه مطلوب نیست زیرا:

  1. اگر تلاش می کنید از الرژن هایی که در هوای خانه وجود دارد ، دوری کنید ؛ اصلا منطقی نیست که با باز کردن پنجره الرژن های بیشتری را به خانه راه دهید.
  2. اگر هوای بیرون بسیار گرم باشد ، اکنون مشکل جدیدی پیدا کرده اید. گرما + الرژی = یک روز خیلی بد.

استفاده از تهویه هوا فرقی هم ایجاد می کند؟

تهویه هوا می تواند از دو روش به رفع حساسیت شما کمک کند. اول این که بیشتر کولر ها قسمتی از سیستم گرمایش کلی و تهویه هوا ( HVAC ) می باشند. سیستم های HVAC برای تمیز کردن هوایی که درون خانه شما جریان دارد ، به فیلتر نیاز دارند.
وقتی این فیلترها مرتبا تعویض شوند ، می توانند طیف گسترده ای از ذرات را که باعث ایجاد الرژی می شوند ، به دام بیندازند. ذرات گرد و غبار ، شوره حیوانات خانگی و بسیاری از عوامل محرک دیگر می توانند از هوا حذف شوند. بعضی سیستم ها حتی می توانند ذرات کوچک تر را با یک فیلتر خوب HEPA به دام بیندازند.
دوم این که کولر ها می توانند رطوبت هوا را کنترل کنند. بعضی از آلرژن ها مانند کپک و قارچ در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند. یک دستگاه تهویه مطبوع می تواند سطح رطوبت خانه را بین 30 تا 50 درصد حفظ کند ، تا از رشد آلرژن هایی مانند کپک و قارچ جلوگیری شود.

با استفاده از تهویه هوای مناسب الرژی فصلی شما بهبود می یابد،
باور کنید یا نه ، سیستم تهویه هوایتان یک اختراع شگفت انگیز است. می تواند در روز های گرم و مرطوب شما را راحت کند و همچنین الرژی فصلی شما را تسکین دهد. زیرا بسیاری ازآلاینده ها و آلرژن ها محلول در آب هستند. کولرها آب را از جو خارج می کنند (به همین دلیل است که شما را خنک نگه می دارند)، در نتیجه این آلاینده ها ، گرده ها و ذرات از بین می روند.

این محافظت با استفاده از فیلتر مناسب بیشتر هم می شود
فرایند خنک کردن طبیعی یک سیستم تهویه کارامد به طور قابل توجهی سطح الرژی شما را بهبود می دهد. با این وجود هر کسی که از الرژی شدید رنج می برد ، مطمئنا نمی خواهد در مورد کیفیت هوای درون خانه خود ریسک کند. در این موارد ما نصب یک فیلتر HEPA ( فیلتر ذرات معلق با کارایی زیاد) را پیشنهاد می کنیم. این فیلتر ها کارایی و محافظت سیستم تهویه هوایی شما را در برابر الرژن ها و الاینده ها بیشتر تر می کنند.

چه زمانی استفاده از تهویه هوا کمک نمی کند؟

کولر شما می تواند در مورد الرژی شما کمک بزرگی باشد ، به جز مواقعی که به درستی نگهداری نشده باشد. وقتی نگهداری سیستم HVAC نادیده گرفته می شود ، در واقع کیفیت هوای داخل خانه را بدتر می کند، در نتیجه الرژی شما ممکن است تشدید شود.
اگر فیلتر ذراتی که در سیستم جریان دارند را پشت هم به دام بیندازد ولی تعویض نشود ، ان ذرات روی هم جمع می شوند و چون جایی برای رفتن ندارند ، دوباره در خانه شما جریان می یابند. این مورد درباره الرژن های دیگری که ناشی از رطوبت هستند نیز صدق می کند.
اگر رطوبت افزایش یابد یا نشتی ای در قسمتی از سیستم تهویه مانند مجاری لوله وجود داشته باشد ، محیط خانه مرطوب می شود. بدین گونه کپک ها و باکتری ها اجازه دارند به راحتی در هوای خانه جریان یابند و بر حساسیت های تنفسی شما افزوده می شود.

در این صورت چه کاری از دست ما بر می آید؟

برای اینکه سیستم تهویه به جای بدتر کردن الرژی شما ، ان را تسکین دهد ، کار های زیر را انجام دهید:

  • حداقل سالی یک بار کولر خود را تمیز کرده و از ان نگهداری کنید
  • فیلتر های تهویه هوا را مرتبا تعویض کنید
  • در صورت تعویض فیلتر ، از فیلتر هوای بهتری استفاده کنید
  • هر گونه زباله یا گرد و غبار موجود در اطراف فیلتر و دستگاه تهویه هوا را تمیز کنید تا از بازگشتن این ذرات به جریان هوای داخل خانه جلوگیری کنید
  • سیستم تهویه هوا و لوله های ان را از نظر داشتن نشتی چک کنید
  • اگر کولرتان بیشتر از ده سال سن دارد ، ان را عوض کنید
  • زمانی که سیستم تهویه کار می کند ، در ها و پنجره ها را ببندید

ایا سیستم تهویه هوا می تواند برای الرژی بد باشد؟

بستگی دارد از دستگاه تهویه هوای خود چقدر خوب نگهداری کرده اید. اگر سیستم تهویه هوای شما ضعیف عمل کند ، ممکن است حساسیت شما را تحریک کند.
علائم رایج الرژی های ناشی از تهویه هوا عبارتند از :

  • خورش ، سوزش و اشک ریزی چشم ها
  • سوزش و خارش گلو
  • عطسه کردن
  • ابریزش بینی
  • سرفه کردن
  • احساس سبکی در سر
  • خس خس کردن
  • تنگی نفس
  • احتقان
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی

1 thoughts on “تهویه هوای منزل و آلرژی

  1. پریسا - 10 آبان 1400 در 10:26 ب.ظ

    ادامه: من حتی دکتر گفت مایت هست من پرمترین می زنم نقطه های سیاه ریز بیرون از پوستم و من برام مهمه که چیکار کنم پوستم حساس نباشه دیگه

    پاسخ

پاسخ

تماس سریع