شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

تست حساسیت پوستی

در طول تست حساسیت پوستی پوست انسان در معرض مواد آلرژی زای مشکوک ( آلرژن ها ) قرار می گیرد و سپس نشانه های واکنش آلرژیک مورد بررسی قرار می گیرند. در کنار بررسی پرونده پزشکی فرد، با انجام تست های آلرژی می توان حساسیت به برخی مواد غذایی را مورد بررسی قرار داد. در این آزمایش اینکه با لمس کردن، تنفس کردن و یا خوردن علائمی مشاهده می شود یا خیر مورد بررسی قرار می گیرد.

تست حساسیت پوستی
تست حساسیت پوستی

علت انجام تست حساسیت پوستی

اطلاعاتی که از تست های آلرژی به دست می آید می تواند به روند درمانی آلرژی کمک زیادی کند. از جمله روندهای درمانی آلرژی می توان به عدم تماس با آلرژن، دارودرمانی و شات های آلرژی یا روش ایمونوتراپی اشاره کرد.
دکتر محبوبی به طور گسترده از تست های آلرژی پوست برای تشخیص انواع آلرژی استفاده می کند. از جمله بیماری های مرتبط با آلرژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تب یونجه ( رینیت آلرژیک )
– آسم آلرژی
– درماتیت یا اگزما
– آلرژی های غذایی
– آلرژی به پنی سیلین
– آلرژی به زهر زنبور عسل
– آلرژی به لاتکس
تست های حساسیت پوستی به طور کلی ایمن هستند و برای بزرگسالان و کودکان در هر سنی انجام می گیرند. در برخی شرایط خاص تست های پوستی پیشنهاد نمی گردد. دکتر محبوبی در موارد زیر تست حساسیت پوستی را پیشنهاد نمی کنند:
– سابقه واکنش آلرژیک شدید – شاید به برخی مواد خاص حساسیت شدید داشته باشید و حتی مقدار کمی از این ماده بر روی پوست می تواند خطر جانی داشته باشد.
– مصرف برخی داروهای مداخله گر بر نتیجه آزمایش – برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها، بسیاری از داروهای ضد افسردگی و برخی داروها برای سوزش سر دل می توانند در نتیجه تست حساسیت پوستی اختلال ایجاد کنند. در صورت امکان شاید بتوان برخی از این داروها را قطع کرد و آزمایش را انجام داد.
– ابتلا به برخی بیماری های حاد پوستی – در صورتی که اگزما یا پسوریازیس مناطق وسیعی از پوست ناحیه بازوها و کمر را درگیر کرده باشد ( مناطق متداول برای تست حساسیت پوستی ) احتمالاً پوست کافی برای انجام این تست وجود نخواهد داشت.
در مواردی که فرد نمی تواند تست حساسیت پوستی را انجام دهد می توان از روش آزمایش خون برای بررسی آلرژی استفاده کرد. ولی آزمایش خون به دلیل دقت کمتر و هزینه بیشتری که دارد، کم تر از تست حساسیت پوستی انجام می گیرد.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

موارد استفاده از تست حساسیت پوستی

تست حساسیت پوستی برای تشخیص آلرژی به مواد زیر به کار می رود:
– مواد غذایی
– مواد آلاینده
– حیوانات خانگی
– گرد و خاک
-آلرژی به حشرات
-گرده گیاهان شامل درختان،چمنها و علفهای هرز
تست حساسیت پوستی می تواند برای تشخیص آلرژی غذایی هم به کار رود ولی ممکن است به دلیل پیچیدگی آلرژی های غذایی نیاز به انجام تست های دیگری نیز باشد.

خطرات تست حساسیت پوستی

شایع ترین اثرات جانبی تست حساسیت پوستی به شرح زیر است:
– تورم
– قرمزی
– برآمدگی هایی که خارش دارند.
این برآمدگی ها یکی از برجسته ترین علائم در طول انجام تست حساسیت پوستی هستند.

منبع : https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/allergy-tests/about/pac-20392895

پاسخ

تماس سریع