شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

در طول تست آلرژی پوستی، پوست در تماس با ماده حساسیت زا (آلرژن) قرار می گیرد تا علائمی از واکنش های آلرژیک بررسی شود. این تست به همراه سوابق پزشکی، به تشخیص این موارد کمک می کند که آیا تماس، تنفس و یا خوردن آلرژن ها منجر به بروز علائم می شود یا عوامل دیگری دخیل هستند.

 

دلایل انجام تست آلرژی پوستی

اطلاعات به دست آمده از تست حساسیت پوستی به درمان بهتر آلرژی از جمله دوری از محرک ها، مصرف دارو و یا واکسن آلرژی (ایمونوتراپی) کمک می کند.
از تست آلرژی پوستی در تشخیص شرایط آلرژیک از جمله:
– رینیت آلرژیک
– آسم آلرژیک
– اگزما (درماتیت)
– حساسیت غذایی
استفاده می شود.
انجام این تست ها برای کودکان و بزرگسالان کاملا ایمن است.

 

هزینه تست آلرژی چقدر است؟

در چه مواردی تست آلرژی پوستی نباید انجام شود؟

انجام تست آلرژی پوستی در برخی موارد خاص توصیه نمی شود، از جمله زمانی که:
– فرد سابقه واکنش آلرژیک شدید داشته باشد. گاهی ممکن است فرد به ماده خاصی حساسیت بالایی داشته باشد و حتی استفاده مقدار کمی از آلرژن بتواند منجر به بروز واکنش های شدید و شوک آنافیلاکسی شود.
– داروهایی که مصرف می شوند می توانند در نتیجه تست پوستی تاثیر بگذارند. داروهایی از قبیل آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و یا داروهای تنظیم کننده ضربان قلب. در چنین مواردی، پزشک توصیه می کند مصرف دارو چند روز قبل از انجام تست قطع شود.
– شرایط پوستی خاصی وجود داشته باشد. در صورتی که اگزما و یا پسوریازیس، بخش وسیعی از پوست را درگیر کرده باشد، تست آلرژی پوستی نتایج دقیقی را نشان نخواهد داد.
آزمایش خون برای آن دسته از افرادی که نمی توانند تست آلرژی پوستی را انجام دهند، در نظر گرفته می شود. در کل، تست آلرژی پوستی تست قابل اعتماد در تشخیص آلرژن ها می باشد. حساسیت غذایی که واکنش آلرژیک پیچیده ای است، به تست های تشخیصی بیشتری نیاز دارد.

تست پوستی پریک

تست پوستی پریک، به بررسی واکنش های آلرژیک فوری کمک می کند. این تست در بزرگسالان در ناحیه ساعد و در کودکان بر روی ساعد یا قسمت فوقانی پشت بدن انجام می شود. انجام این تست معمولا بدون درد است و با استفاه از سوزن و وارد شدن آلرژن به سطح پوست صورت می گیرد.
بعد از پاکسازی ناحیه با الکل، علامت های کوچکی بر روی پوست زده می شود و مقداری از آلرژن بر روی ناحیه قرار می گیرد. سپس ماده با استفاده از سوزن مخصوصی به داخل سطح پوست می رود.
پانزده دقیقه بعد از انجام تست، علائم حساسیت بررسی خواهد شد. در صورت بروز علائمی از حساسیت مانند قرمزی و یا تورم، نتایج باید بررسی شود.

تست تزریق پوستی

این تست با استفاده از سوزن و تزریق مقدار کمی از آلرژن به پوست بازو انجام می شود. ناحیه تزریق بعد از پانزه دقیقه بررسی خواهد شد. معمولا این تست در مواردی مانند حساسیت به نیش حشره و یا پنی سیلین توصیه می شود.

تست پوستی پچ (Patch)

تست پوستی پچ، به منظور بررسی التهاب پوستی آلرژیک (درماتیت تماسی) انجام می شود. این تست هم چنین به تشخیص واکنش های آلرژیک تاخیری که ممکن است چند روز طول بکشد تا ظاهر شوند، کمک می کند.
در این تست از سوزن استفاده نمی شود، در مقابل، آلرژن ها در قطعاتی بر روی پوست قرار می گیرند. لاتکس، داروها، رنگ مو و نگه دارنده ها از جمله آلرژن هایی هستند که در این تست استفاده می شوند. این مواد به مدت 48 ساعت بر روی بازو و یا پشت باقی می مانند و در این مدت باید از استحمام و فعالیت هایی که با تعریق همراه هستند، خودداری شود.
نتایج تست پچ که طی چند روز انجام می شود، صحت بیشتری را به همراه دارد.
مثبت بودن تست به معنای حساسیت به ماده آلرژن می باشد و منفی بودن به معنای عدم حساسیت.
این نکته را در نظر داشته باشید که تست های آلرژی پوستی می توانند نتایج مثبت و منفی کاذب را به همراه داشته باشند.
درمانی که برای آلرژی و حساسیت در نظر گرفته می شود شامل مصرف دارو، ایمونوتراپی و یا تغییراتی در محیط کار و زندگی می باشد. بعد از تشخیص علت بروز آلرژی، درمان موثر از سوی پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی در نظر گرفته خواهد شد که با هدف کاهش و یا رفع علائم و نشانه های آلرژی انجام می شوند.
Source: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/allergy-tests/about/pac-20392895

پاسخ

تماس سریع