ویروس کرونا

هراس جهانی از ویروس کرونا

ویروس کرونا، نوعی ویروس است که عمدتا سیستم تنفسی انسان را درگیر می کند. این ویروس می تواند با سرماخوردگی، پنومونی و یا سندرم حاد تنفسی در ارتباط باشد. این ویروس، مسئول سی تا پنجاه درصد سرماخوردگی هاست.
ویروس کرونا برای اولین بار در سال 1960 در بینی افراد مبتلا به سرماخوردگی تشخیص داده شد.
این عفونت در انسان ها و عمدتا در فصل زمستان و یا اوایل بهار اتفاق می افتد. این که فردی با این ویروس دچار سرما خوردگی شود و این بیماری مجد چهار ماه بعد تکرار شود، دور از ذهن نخواهد بود، آن هم به این دلیل که آنتی بادی های ویروس کرونا برای مدت زمان طولانی باقی نمی مانند.

ویروس کرونا

علائم و نشانه های ویروس کرونا

سرماخوردگی و یا علائم آن به مدت دو تا چها روز بعد از عفونت با ویروس کرونا باقی می ماند و این علائم چندان شدید نیستند. از جمله علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– عطسه
آبریزش بینی
– خستگی
– سرفه
– تب (در برخی موارد)
– گلو درد
ویروس کرونا بر خلاف سایر علل سرماخوردگی، در محیط آزمایشگاه کشت نمی یابد. به همین خاطر، تشخیص تاثیر این ویروس بر روی سلامتی کمی سخت است.
درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد، اما مصرف دارو و یا رعایت مواردی از قبیل:
– استراحت و دوری از انجام فعالیت های سنگین
– نوشیدن آب به میزان کافی
– دوری از استعمال سیگار و دخانیات
– مصرف استامینوفن، ایبروبروفن و ناپروکسن به منظور تسکین درد
– استفاده از مرطوب کننده هوا در محیط می تواند موثر باشد.
این ویروس با نمونه برداری از مایعات تنفسی مانند موکوز بینی و یا خون تشخیص داده می شود.

راه های انتقال ویروس کرونا

اطلاع کامل در خصوص راه های انتقال این ویروس به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با این حال، این ویروس از طریق مایعات مترشحه از سیستم تنفسی می تواند منتقل شود.
دیگر راه های انتقال این ویروس عبارت است از:
– سرفه و عطسه، بی آن که جلوی دهان گرفته شود. در چنین شرایطی، ویروس در محیط پخش خواهد شد.
– دست دادن با فرد مبتلا به ویروس کرونا که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
– تماس با سطوح آلوده به ویروس و بعد از آن لمس بینی، چشم ها و دهان
– در برخی موارد (البته به ندرت) ممکن است این ویروس از راه تماس صورت با صورت نیز منتقل شود.
جهت پیشگیری از انتقال این ویروس، توصیه می شود در صورت مشاهده علائم، در منزل بمانید و استراحت کنید تا از تماس نزدیک با دیگر افراد پیشگیری شود.
حتما هنگام سرفه و یا عطسه، جلوی دهان خود را با دستمال بپوشانید، تا از پخش شدن ویروس در محیط پیشگیری به عمل آید.
رعایت بهداشت و شست و شوی مداوم دست ها همواره توصیه می شود.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی هستند، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

سندرم حاد تنفسی

سندرم حاد تنفسی، بیماری واگیرداری است که توسط کرونا ویروس SARS- CoV ایجاد می شود و نوع خطرناک پنومونی می باشد. در این بیماری، سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی درگیر می شود. علائم این بیماری که با تب آغاز می شود، طی یک هفته پیشرفت می کند.
از جمله علائم شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– سرفه خشک
– تب و لرز
– اسهال
– نفس نفس زدن
پنومونی، عفونت شدید ریوی است که ممکن است بعد از ابتلا به سندرم حاد تنفسی ظاهر شود.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/256521.php

هشت − یک =