عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به منظور درمان عفونت های باکتریایی از سوی پزشک تجویز می شوند. بیشتر عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، تهدید کننده نیستند، اما با این حال می توانند منجر به بروز عوارض جدی تری مانند شوک آنافیلاکسی شوند.
طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، واکنش های شدید به آنتی بیوتیک ها، دلیل مراجعه اورژانسی بیماران در پی مصرف دارو می باشد. به همین خاطر، در صورتی که مصرف آنتی بیوتیک، منجر به بروز علائم آزاردهنده ای شده باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض آنتی بیوتیک ها
عوارض جانبی شایع مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن عفونت های باکتریایی می شود. با این حال، می تواند در برخی افراد، عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. عوارضی از قبیل:

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی، شایع ترین عارضه مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد که با علائم زیر همراه خواهد بود:
– تهوع
– سوء هاضمه
– استفراغ
– نفخ
– احساس پر بودن
– کاهش اشتها
– دل پیچه و معده درد
در بیشتر موارد، مشکلات گوارشی با قطع مصرف آنتی بیوتیک، برطرف خواهد شد. در صورت تشدید و یا ادامه دار شدن علائم، مصرف دارو باید قطع شود.
علائم شدیدتر عبارتند از:
– مشاهده خون و یا موکوس در مدفوع
– اسهال شدید
– معده دردهای شدید
– تب
– استفراغ غیر قابل کنترل

عفونت های قارچی

آنتی بیوتیک ها به گونه ای طراحی شده اند که باکتری ها را نابود می کنند. با این حال، می توانند باعث نابودی باکتری های مفیدی که از ما در برابر عفونت های قارچی محافظت می کنند نیز شوند. در نتیجه، بسیاری از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، با عفونت های قارچی در واژن، دهان و حلق روبرو خواهند شد.
علائم شایع عفونت های قارچی عبارتند از:
– خشکی و التهاب واژن
– احساس درد و سوزش حین رابطه جنسی
– ترشح غیر طبیعی از واژن
– تب و لرز
– احساس درد هنگام غذا خوردن و بلع
– از دست دادن احساس مزه

تداخلات دارویی

برخی داروها با آنتی بیوتیک ها تداخلات دارویی دارند، از جمله:
– رقیق کننده های خون
– قرص های پیشگیری از بارداری
– آنتی هیستامین ها
– مولتی ویتامین ها و مکمل ها به خصوص آن هایی که حاوی زینک، آهن و کلسیم هستند
– داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی
– داروهای پسوریازیس
– داروهای آرتریت روماتوئید
– ادرار آورها
– داروهای دیابت
– داروهای بیماری پارکینسون

حساسیت پوست به نور

بسیاری از انواع آنتی بیوتیک ها باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شوند. به همین خاطر، رعایت موارد زیر هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها توصیه می شود:
– دوری از قرارگیری طولانی مدت زیر نور خورشید
– استفاده از کرم های ضد آفتاب
– استفاده از کلاه و یا پوشیدن لباس های بلند

لک شدن دندان ها

سه تا شش درصد افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، لک هایی بر روی دندان های شان ظاهر می شود و این لکه ها از بین نمی رود، چرا که دندان ها در بزرگسالی رشد مجدد نمی کنند.

عوارض نادر مصرف آنتی بیوتیک ها

برخی از عوارضی که ممکن است به ندرت بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها دیده شوند، عبارتند از:
شوک آنافیلاکسی که می تواند با علائمی مانند تند شدن ضربان قلب، خارش پوست، سرگیجه، التهاب پوست و افت فشار خون همراه باشد
– باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها. به منظور پیشگیری از بروز عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک توصیه می شود داروها به موقع مصرف شوند و از قطع خودسرانه آن ها خودداری شود. از مصرف آنتی بیوتیک برای درمان علائمی از سرماخوردگی و آنفولانزا باید خودداری شود. از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها باید خودداری شود.
– مشکلات کلیوی
در صورت مشاهده واکنش های شدید به هر نوع آنتی بیوتیک باید به پزشک مراجعه شود تا مصرف دارو قطع و اقدامات پزشکی در نظر گرفته شود.
افرادی که با عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها روبرو می شوند، باید این مساله را با پزشک خود در میان بگذارند.

در پایان این که،
افراد اغلب به یک نوع آنتی بیوتیک و یا خانواده ای از آنتی بیوتیک ها حساسیت نشان می دهند.
در صورتی که فردی نسبت به مصرف یک نوع آنتی بیوتیک حساسیت داشته باشد، نوع دیگری از سوی پزشک تجویز خواهد شد. اگر علائم خفیف باشد، تصمیم به ادامه دارو گرفته می شود، البته اگر مزایای مصرف بیشتر از عوارض آن باشد.

5 × چهار =