شوک آنافیلاکسی

شوک آنافیلاکسی چیست؟

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به آلرژی علائم خفیفی مانند آبریزش از چشم ، آبریزش بینی و یا راش پوستی را از خود نشان می دهند. اما گاهی تماس با آلرژن می تواند منجر به بروز واکنش های شدیدی با عنوان آنافیلاکسی شود.

شوک آنافیلاکسی

آنافیلاکسی، واکنش آلرژیک خطرناک و تهدید آمیزی است که عمدتا در پی واکنش به مواد غذایی، نیش حشرات، مصرف دارو و یا لاتکس ایجاد می شود. در افرادی که به این قبیل مواد حساس هستند، سیستم ایمنی با آزاد کردن مواد شیمیایی نسبت به این آلرژن ها واکنش های شدیدی را نشان می دهد که نتیجه آن بروز علائم آلرژی خواهد بود.

این علائم عمدتاً در یک ناحیه از بدن ظاهر می شوند. با این حال، برخی افراد حساسیت بیشتری را نسبت به ماده آلرژن نشان خواهند داد. این واکنش می تواند در آن واحد چند ناحیه از بدن را درگیر کند.

شوک آنافیلاکسی، شرایط اورژانسی است که باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرد، درمان هایی از قبیل: تزریق اپی نفرین و یا مراجعه سریع به بیمارستان. در صورتی که نسبت به درمان آنافیلاکسی اقدامی صورت نگیرد، این شوک می تواند منجر به مرگ شود.

برخی افراد بیشتر در معرض شوک آنافیلاکسی قرار دارند، از جمله: افراد مبتلا به آسم و آلرژی و یا آن دسته از افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این شوک را دارند. حتی اگر فردی در گذشته سابقه شوک آنافیلاکسی را داشته نیز بیشتر در معرض خواهد بود.

تشخیص صحیح و کنترل درست آلرژی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین شرایطی توصیه می شود حتما به فوق تخصص آسم و آلرژی مراجعه شود.

علائم و نشانه های شوک آنافیلاکسی

علائم و نشانه های شوک آنافیلاکسی عمدتا پنج تا سی دقیقه بعد از تماس با آلرژنی که نسبت به آن حساسیت دارید، ظاهر می شود. در برخی موارد، ممکن است یک ساعت طول بکشد تا شما متوجه علائم و نشانه ها شوید.

• علائم هشدار دهنده ای که می توانند یک یا چند عضو بدن را درگیر کنند، عبارتند از:
  • راش های پوستی قرمز و کهیر که می توانند با خارش همراه باشند
  • تورم گلو و یا تورم نواحی مختلفی از بدن
  •  تنفس صدادار
  • گرفتگی قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی و سرفه
  • تهوع
  • معده درد
  •  کبود و قرمز شدن رنگ پوست صورت و بدن
  • تشخیص شوک آنافیلاکسی

جهت تشخیص دقیق شوک آنافیلاکسی، فوق تخصص آسم و آلرژی به بررسی علائم مرتبط با این شوک می پردازد و تست های تشخیصی تجویز می کند تا علت اصلی بروز آلرژی مشخص گردد. سابقه بروز هر گونه واکنش آلرژیک در گذشته نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان و کنترل شوک آنافیلاکسی

بهترین راه های کنترل شوک آنافیلاکسی عبارت است از:

دوری از آلرژن هایی که باعث تحریک واکنش های آلرژیک می شوند.

مواد غذایی، لاتکس، برخی داروها و نیش حشرات از جمله محرک هایی هستند که می توانند با واکنش های آنافیلاکسی همراه باشند.

–              آمادگی برای انجام هر گونه اقدام اورژانسی.

شناسایی علائم و نشانه های شوک آنافیلاکسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت تماس ناگهانی با محرک ها، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.

افرادی که بیشتر در معرض شوک آنافیلاکسی قرار دارند، باید تزریق اپی نفرین را همراه خود داشته باشند. این تزریق شامل دوز واحدی از داروهایی است که در هنگام بروز شوک به ران باید تزریق شود. توجه داشته باشید که حتما در خصوص نحوه انجام این تزریق باید با پزشک مشورت داشته باشید. افراد نزدیک شما نیز باید با نحوه این تزریق آشنایی داشته باشند.

Source: https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/allergies/anaphylaxis