سینوزیت در کودکان معمولا در اوایل ابتلا به آنها تشخیص داده نمی شود. اینکه شما به نشانه ها و علائم کودک خود توجه داشته باشید بسیار مهم است . اگر گرفتگی بینی کودک زیاد است و درمان های معمول پاسخگو نیستند و یا اینکه مدام دچار بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آبریزش بینی می شود می توان به وجود بیماری سینوزیت شک کرد. سینوزیت در کودکان که با عفونت سینوس ها همراه است باعث التهاب شدید سینوس شده و با علائمی از بیماری برای کودک همراه باشد. سینوزیت در کودکان به خصوص در افرادی که به آلرژی های تنفسی مبتلا هستند بیشتر دیده می شود واین آلرژی می تواند زمینه ساز ابتلای ایشان به این عارضه محسوب شود.

سینوزیت در کودکان به چه معناست؟ سینوزیت به معنای عفونت سینوس ها می باشد. این عفونت ها معمولاً بعد از یک سرماخوردگی یا آلرژی بروز می کنند. سه نوع مختلف سینوزیت وجود دارد که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم:
– سینوزیت کوتاه مدت یا حاد – در این نوع سینوزیت عفونت کم تر از 12 هفته به طول می انجامد و معمولاً بعد از یک درمان مناسب بهبود می یابد.
– سینوزیت بلند مدت یا مزمن – این نوع سینوزیت بیشتر از 12 هفته به طول می انجامد.
– سینوزیت مکرر به عفونت سینوزیت گفته می شود که بارها بروز می کند. به این معنا که فرد سه بار یا بیشتر در طول یک سال به سینوزیت حاد مبتلا می شود.

سینوزیت در کودکان

علت سینوزیت در کودکان

بهتر است مقداری با آناتومی سینوس ها آشنا شوید، سینوس‌ها در واقع حفره‌های پر از هوا هستند که در قسمت هایی مانند چشم و اطراف بینی قرار دارد. این حفره ها معمولا و بیشتر در بالا و زیر چشم و در هر دو طرف بینی قرار دارند . پوشش دیواره‌ٔ سینوس‌ها در حالت طبیعی نازک است و در صورت ایجاد التهاب متورم و ضخیم شده که همین امر باعث می شود که مسیرهای بینی و سینوس ها بسته شود. این احساس که با گرفتگی شدید بینی ایجاد می شود می تواند مشکلات سر درد ، سرماخوردگی و یا مشکلات تنفسی را برای کودکان و افراد بزرگسال در پی داشته باشد. در واقع سینوزیت زمانی ایجاد می شود که مخاط درون سینوس ها ایجاد گرفتگی و پر شدن نمایند.

زمانی که سینوس ها توسط مخاط بینی مسدود می شود باکتری شروع به رشد می کند. این عارضه منجر به عفونت سینوسها و سینوزیت می شود.که با مشکلاتی مانند مسدود شدن بینی و سخت شدن تنفس از راه بینی همراه می شود. در ادامه ممکن است کودک دچار ترشحات رنگی و غلیظ از بینی شوند و یا اینکه فرد ترشحات پشت گلو را تجربه کند. تحمل این شرایط برای کودک بسیار سخت است چرا که معمولا سینوزیت با سردرد و سرفه همراه است و به شدت روی اشتهای ایشان تاثیر می گذارد. اگر این عارضه شدید باشد معمولا کودکان دچار تب شده و حس بویایی خود را از دست می دهند.

علائم سینوزیت در کودکان

در ادامه به برخی از علائم و نشانه های شایع سینوزیت در کودکان اشاره می کنیم:
– انسداد بینی
– خروح ترشحات رنگی و غلیظ از بینی
– ترشح از پشت گلو
– سر درد
سرفه کردن
– درد و حساس شدن سینوس ها
– تب
– از دست دادن حس بویایی

سینوزیت کودکان

علائم سینوزیت می تواند مشابه دیگر بیماری ها باشد. بنابراین حتماً کودک را نزد فوق تخصص برده تا علت اصلی تشخیص داده شود.

تشخیص سینوزیت در کودکان

در مورد علائمی که کودک تجربه می کند پرسش می شود. در برخی موارد که پزشک نتواند سینوزیت را تشخیص دهد می توان از آزمایشات دیگری که در زیر آمده است کمک گرفت :
– سی تی اسکن
– نمونه گیری از مخاط بینی

درمان سینوزیت در کودکان

همیشه عامل تهدید کننده ای برای ایجاد سینوزیت کودکان وجود ندارد.ممکن است یک ویروس مسری این عارضه را ایجاد کرده باشد. در صورتی که ویروس عامل ایجاد کننده آن باشد نیازی به درمان های تخصصی و جدی نیست. معمولا ویروس‌ها خودبه‌خود و بدون درمان از بین می‌روند و تنها در این دوره درمان نیاز به مراقبت و توجه خواهد بود. درمان های ابتدایی مانند مصرف استامینوفن و ایبوپروفن برای کودکان مناسب است اما این مورد باید توسط پزشک توصیه و تجویز شود . توجه داشته باشید که هیچ گونه داروی سرماخوردگی برای کودکان مجاز نیست و ممکن است عوارض نامطلوبی را به همراه داشته باشد. اگر پزشک علت را ویروس تعیین کند با درمان هایی مانند استفادهاز کمپرس گرم و مراقبت های غذایی و استفاده از محلول های شستشو بینی درمان کامل می شود.

درمان سینوزیت در کودکان بستگی به علائمی دارد که وی تجربه می کند. همچنین مواردی مانند سن کودک و سلامت کلی وی بر نوع درمان تاثیر می گذارد. در برخی موارد شدت بیماری هم می تواند بر گزینه درمانی اثر گذار باشد.

درمان سینوزیت حاد در کودکان

– آنتی بیوتیک ها – در صورتی که سینوس های کودک با باکتری عفونی شده باشد نیاز است که از آنتی بیوتیک استفاده شود. اگر علائم بیماری ظرف سه تا پنج روز بهبود نیابد احتمالاً نوع دارو عوض می شود.
– داروهای ضد آلرژی – برای سینوزیتی که ناشی از آلرژی باشد از داروهای آنتی هیستامین برای کاهش تورم سینوس ها استفاده می شود.
هیچ گاه به صورت سر خود از اسپری های ضد احتقان استفاده نشود زیرا این اسپری ها می توانند علائم را شدید تر کنند.

درمان سینوزیت مزمن در کودکان

آنتی بیوتیک برای درمان سینوزیت های مزمن هم تجویز می شود. اسپری های بینی و قطره های استروئیدی در اغلب موارد برای کودکان تجویز می شود. گزینه آخر برای درمان سینوزیت مزمن در کودکان جراحی سینوزیت است.

پیشگیری از بروز سینوزیت در کودکان مستعد

اگر کودک شما برای ابتلا به سینوزیت زمینه های کافی را دارد می توانید با مراقبت هایی که پزشک به شما اعلام می کند از بروز و یا عود آن جلوگیری نمایید. یکی از اقدامات مهم و کارآمد برای رفع این مشکل مرطوب نگه داشتن فضای خانه و اتاق است.رطوبت محیط به نازک ماندن پوشش دیواره‌ٔ سینوس و رقیق بودن ترشحات آن کمک می‌کند که شما به راحتی می توانید از یک دستگاه بخور برای کنترل و یا افزایش رطوبت منزل استفاده کنید. استفاده از دستگاه بخور به خصوص در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک است کمک کننده خواهد بود. همین طور سعی کنید که در این دوره به کودکان نوشیدنی های مختلفی بدهید که میزان مایعات و رطوبت بدنشان بیشتر شود.

منبع : https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=sinusitis-in-children-90-P02063