سینوزیت در کودکان

سینوزیت در کودکان به چه معناست؟ سینوزیت به معنای عفونت سینوس ها می باشد. این عفونت ها معمولاً بعد از یک سرماخوردگی یا آلرژی بروز می کنند. سه نوع مختلف سینوزیت وجود دارد که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم:
– سینوزیت کوتاه مدت یا حاد – در این نوع سینوزیت عفونت کم تر از 12 هفته به طول می انجامد و معمولاً بعد از یک درمان مناسب بهبود می یابد.
– سینوزیت بلند مدت یا مزمن – این نوع سینوزیت بیشتر از 12 هفته به طول می انجامد.
– سینوزیت مکرر به عفونت سینوزیت گفته می شود که بارها بروز می کند. به این معنا که فرد سه بار یا بیشتر در طول یک سال به سینوزیت حاد مبتلا می شود.

سینوزیت در کودکان

علت سینوزیت در کودکان

زمانی که سینوس ها توسط مخاط بینی مسدود می شود باکتری شروع به رشد می کند. این عارضه منجر به عفونت سینوسها و سینوزیت می شود.

علائم سینوزیت در کودکان

در ادامه به برخی از علائم و نشانه های شایع سینوزیت در کودکان اشاره می کنیم:
– انسداد بینی
– خروح ترشحات رنگی و غلیظ از بینی
– ترشح از پشت گلو
– سر درد
سرفه کردن
– درد و حساس شدن سینوس ها
– تب
– از دست دادن حس بویایی

علائم سینوزیت می تواند مشابه دیگر بیماری ها باشد. بنابراین حتماً کودک را نزد فوق تخصص برده تا علت اصلی تشخیص داده شود.

تشخیص سینوزیت در کودکان

در مورد علائمی که کودک تجربه می کند پرسش می شود. در برخی موارد که پزشک نتواند سینوزیت را تشخیص دهد می توان از آزمایشات دیگری که در زیر آمده است کمک گرفت :
– سی تی اسکن
– نمونه گیری از مخاط بینی

درمان سینوزیت در کودکان

درمان سینوزیت در کودکان بستگی به علائمی دارد که وی تجربه می کند. همچنین مواردی مانند سن کودک و سلامت کلی وی بر نوع درمان تاثیر می گذارد. در برخی موارد شدت بیماری هم می تواند بر گزینه درمانی اثر گذار باشد.

درمان سینوزیت حاد در کودکان

– آنتی بیوتیک ها – در صورتی که سینوس های کودک با باکتری عفونی شده باشد نیاز است که از آنتی بیوتیک استفاده شود. اگر علائم بیماری ظرف سه تا پنج روز بهبود نیابد احتمالاً نوع دارو عوض می شود.
– داروهای ضد آلرژی – برای سینوزیتی که ناشی از آلرژی باشد از داروهای آنتی هیستامین برای کاهش تورم سینوس ها استفاده می شود.
هیچ گاه به صورت سر خود از اسپری های ضد احتقان استفاده نشود زیرا این اسپری ها می توانند علائم را شدید تر کنند.

درمان سینوزیت مزمن در کودکان

آنتی بیوتیک برای درمان سینوزیت های مزمن هم تجویز می شود. اسپری های بینی و قطره های استروئیدی در اغلب موارد برای کودکان تجویز می شود. گزینه آخر برای درمان سینوزیت مزمن در کودکان جراحی سینوزیت است.

برخی مقالات مفید دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی:

درمان آلرژی
درمان آسم
درمان کهیر

منبع : https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=sinusitis-in-children-90-P02063