سرما خوردگی یا آلرژی

سرماخوردگی و آلرژی، شرایط شایعی هستند که می توانند کودکان و بزرگسالان را درگیر کنند.
با این که علائم آلرژی و سرماخوردگی مشابه هم هستند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. تشخیص صحیح هر یک از این دو اختلال، به درمان موثرتر کمک خواهد کرد.

تفاوت های سرماخوردگی و آلرژی

سرماخوردگی و آلرژی، تفاوت های اصلی با یکدیگر دارند. افراد باید هنگام تشخیص این دو اختلال، به موارد زیر توجه داشته باشند:
– خارش و آبریزش چشم ها، نشانه هایی از آلرژی هستند
– تب می تواند نشانه ای از سرماخوردگی شدید باشد به خصوص در کودکان. اما آلرژی با تب همراه نیست.
– سوزش گلو می تواند در آلرژی دیده شود، اما علامت شایع سرماخوردگی محسوب می شود.
– بدن درد که علامت شایع سرماخوردگی است و در آلرژی دیده نمی شود.
– معمولا افراد مبتلا به آلرژی، اگزما را نیز تجربه می کنند.

سرما خوردگی یا آلرژی

مدت زمان ماندگاری علائم

تفاوت هایی در خصوص مدت زمان ماندگاری علائم سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد. علائم سرماخوردگی معمولا هفت تا ده روز ادامه پیدا می کند. علائم آلرژی می تواند به مدت چند هفته باقی بماند، به خصوص اگر آلرژن ها در هوا وجود داشته باشند.
یکی از راه های اصلی در تشخیص سرماخوردگی از آلرژی، بررسی سابقه علائم می باشد.
علائم آلرژی معمولا در فصل های خاصی ظاهر و با توجه به محیط زندگی فرد برطرف می شوند. به عنوان مثال، در صورتی که علائم به طور ناگهانی و هنگام تماس با حیوانات و یا علف ظاهر شوند، می تواند نشانه ای باشد از آلرژی نه سرماخوردگی.

تشابهات

سرماخوردگی و آلرژی علائم مشابهی دارند. به عنوان مثال، هر دو شرایط می توانند سیستم تنفسی را درگیر کنند. علائم شایع سرماخوردگی و آلرژی عبارتند از:
آبریزش بینی
– گرفتگی بینی
– سرفه
– عطسه
– گلو درد
– التهاب چشم

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی هستند، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

تفاوت ها

مطرح کردن یک سری سوالات، به تشخیص تفاوت های میان سرماخوردگی و آلرژی کمک می کند. از جمله:
– علائم با چه سرعتی ناپدید می شوند؟
علائم سرماخوردگی به مرور و طی یک تا دو روز ظاهر می شوند. اما ظاهر شدن ناگهانی علائم، نشانه ای است از آلرژی.
– چه مدت طول می کشد تا علائم باقی بمانند؟
علائم سرماخوردگی معمولا یک تا دو هفته ادامه پیدا می کنند. در حالی که علائم آلرژی تا زمان تماس با آلرژن های موجود در هوا، ادامه خواهند یافت.
– آیا علائم در زمان مشخصی ظاهر می شوند؟
در صورتی که علائم در یک زمان مشخص و هر سال تکرار شوند، آلرژی فصلی تشخیص داده خواهد شد.
– آیا علائم می تواند شامل خارش، اشکریزش چشم و یا اگزما باشد؟
برخی علائم در آلرژی ها بیشتر تکرار می شوند.

فهم علل

جهت تشخیص تفاوت های سرماخوردگی و آلرژی، آن چه که اهمیت دارد این است که باید شناخت دقیقی از این دو شرایط وجود داشته باشد.
بیش از دویست نوع ویروس وجود دارد که می توانند عامل بروز سرماخوردگی باشند. سرماخوردگی از طریق ذرات موجود در هوا و از راه عطسه و سرفه منتقل می شود. با این که سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان شایع است اما می تواند در سایر فصول سال نیز اتفاق بیفتد.
آلرژی توسط ویروس ایجاد نمی شود و واگیردار نیست. آلرژی زمانی ظاهر می شود که سیستم ایمنی بدن به مواد خاصی واکنش نشان می دهد.
بدن ترکیباتی را آزاد می کند که هیستامین، یکی از این ترکیبات است که می تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود.

روش های درمانی

با این که مصرف دارو می تواند به درمان سرماخوردگی و آلرژی کمک کند، اما تفاوت هایی در درمان هر یک از این دو شرایط وجود دارد.
فردی که سرما می خورد باید در منزل استراحت کند، مایعات مصرف کند و محیط استراحت نیز مرطوب نگه داشته شود.
با این حال، مصرف دارو می تواند به درمان علائم سرماخوردگی کمک کند. ضد احتقان ها، به کاهش گرفتگی بینی و داروهای مسکن به درمان بدن درد و گلو درد کمک می کنند.
پیشگیری بخشی از روند درمان آلرژی است. با یک بار تشخیص آلرژی، توصیه می شود فرد از تماس مجدد با آلرژن خودداری کند. با این کار، به درمان علائم نیز کمک خواهد شد.
داروهای حاوی آنتی هیستامین می توانند به درمان آلرژی کمک کنند. آنتی هیستامین ها که در فرم قرص و اسپری در دسترس هستند، اثرات هیستامین را خنثی می کنند و به بهبود علائمی از قبیل خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی کمک می کنند.
اسپری های استروئیدی بینی نیز برای درمان آلرژی توصیه می شوند. این اسپری ها حاوی کورتون هستند که به کاهش التهاب بینی کمک می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آن جایی که تشخیص سرماخوردگی از آلرژی سخت است، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه شود. در صورتی که علائم بیش از دو هفته ادامه پیدا کنند و تشدید یابند، باید به پزشک مراجعه کرد.
پزشک از طریق تست های پوستی و سرمی، محرک های آلرژی را تشخیص می دهد. با یک بار تشخیص آلرژن، درمان مناسب در نظر گرفته خواهد شد.

منبع:
Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/315756.php#causes