ساعت کاری مطب شنبه تا پنجشنبه بجز یکشنبه ها
ساعت 15:00 الی 21:00 پنجشنبه ها تا 19:00

آیا درمان قطعی برای کهیر وجود دارد؟

درمان کهیر

کهیرها ضایعات خارش آور و به رنگ صورتی یا قرمز می باشند که به صورت ضایعاتی برآمده یا برجسته بر روی پوست ظاهر می شوند. سایز کهیرها می تواند از یک سر سوزن تا یک بشقاب غذاخوری متفاوت باشد. زمانیکه بدن شما برای اولین بار دچار کهیر می شود، ممکن است با نیش پشه اشتباه گرفته شوند.
تورم ناشی از کهیر معمولاً پس از چند دقیقه تا چند ساعت در اطراف ناحیه مورد نظر از بین می رود، اما ممکن است تا چند روز، چند هفته یا حتی بیش تر نیز با فرد باقی بماند. در بیش تر موارد کهیر تنها به دلیل آلرژی به وجود نمی آید و می توانند با آنتی هیستامین هایی که متخصص آلرژی تجویز می نماید، به راحتی درمان شود. به خاطر داشته باشید که درمان کهیر می بایست توسط پزشک متخصص آسم و آلرژی صورت پذیرد.

درمان-کهیر

زمانیکه کهیرها بیش از ۶ هفته فرد را درگیر می نمایند، به عنوان کهیر مزمن شناخته می شوند و به درمان های پیچیده تری احتیاج دارند.
بیش از ۲۰% از مردم حداقل یکبار کهیر را تجربه می نمایند. در بیش تر موارد، کهیر تنها به دلیل آلرژی فرد را درگیر نمی نماید. سلول های سیستم ایمنی بدن در زیر پوست انسان، و سایر ارگان های بدن (شامل :معده، ریه ها، ببینی و چشم ها) قابل کشف می باشند. سلول های سیستم ایمنی بدن حاوی مواد شیمیایی به نام هیستامین می باشند. زمانیکه این مواد در پوست ترشح می شوند، موجب واکنش عصبی بدن شده و به خارش و تورم پوست، تراوش آب و ایجاد قرمزی و التهاب منجر می گردند.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های ۲۶۷۰۲۰۷۰-۲۶۷۰۳۶۷۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پیشگیری از کهیر

کهیر نیز همچون هر عارضه دیگری، نیازمند پیگیری و درمان های تخصصی می باشد. اما با رعایت نکات ذیل می توانید به درمان کهیر کمک کرده و روند بهبود خود را تسریع بخشید:
• از عواملی که موجب تشدید کهیر می شوند دوری نمایید.
عواملی همچون گرمای زیاد، مصرف غذاهای پرادویه و الکل می تواند در تشدید علائم کهیر تأثیرگذار باشند.
• آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون
از داروهایی که انعقاد خون را کند کرده و علائم کهیر را بدتر می نمایند، دوری نمایید.
• داروهای شیمیایی و گیاهی
برخی از آنتی هیستامین ها معمولاً برای کاهش حساسیت و خارش های افراد مبتلا به کهیر تجویز می شوند. تورم شدید گلو که یکی از عوارض کهیر می باشد، برای درمان نیاز به استفاده سریع آدرنالین و پیگیری های تخصصی دارد.
• درماتیت مزمن شدید
• رژیم غذایی مخصوص
رژیم های غذایی معمولاً نقش محدودی در کنترل و مدیریت کهیر ایفا می نمایند.

علت بروز کهیر چیست؟

با آنکه علت اصلی به وجود آمدن کهیر به طور واضح مشخص نیست، اما کهیر می تواند به دلایل ذیل فرد را درگیر نماید:
• عفونت
یکی از متداول ترین دلایل کهیر در کودکان عفونت می باشد. علی الخصوص زمانیکه این عارضه بیش از ۲۴ ساعت با فرد باقی بماند.
• آلرژی و تماس با حیوانات و گیاهان می تواند موجب بروز کهیر ناحیه ای گردد.
• واکنش های آلرژیک نسبت به یک غذا، دارو و نیش حشره خاص می تواند سبب ایجاد کهیر شود. در این نوع از کهیر، علائم کهیر می تواند تا ۲-۱ ساعت پس از مصرف غذا و گزیدگی بروز نماید و پس از ۸-۶ ساعت از بین برود.
همچنین کهیر می تواند تنها در شرایطی خاص بروز نماید:
• تنها در زمان ورزش و فعالیت بدنی
• معمولاً تا دو ساعت پس از صرف غذا
• زمانیکه کهیر با علائم و نشانه های خاصی در سایر ارگان های بدن بروز می نماید. معده درد، تهوع و استفراغ، اختلال در تنفس و سرگیجه می تواند از این علائم باشند.
• در صورتیکه کهیر موجب ایجاد تورم در ناحیه گلو و زبان شود، فشارخون پایین، اختلال در تنفس و شوک آنافیلاکسی دور از ذهن نمی باشد.

در بیش تر افراد، کهیر می تواند به دنبال عوامل فیزیکی به وجود بیاید. سرما و گرما، نورخورشید، ارتعاش، مالش یا خاراندن پوست، بلند کردن اجسام سنگین، ورزش کردن و تعریق، استرس داشتن، مصرف غداهای پرادویه، الکل و یا کافئین می توانند علائم ناشی از کهیر را تشدید نمیاند.

کدام مناطق از بدن می توانند درگیر کهیر شوند؟

کهیر می تواند سبب ایجاد تورم در نواحی عمیق تر پوست و مخاط شده و به آنژیوادم منجر شود. این التهابات معمولاً بزرگتر بوده، ماندگاری بیش تری داشته، کم تر ایجاد خارش کرده، معمولاً با ناراحتی یا سوزش همراه شده و واکنش کم تری نسبت به درمان با آنتی هیستامین ها نشان می دهند.
تورم های بزرگ بر روی مفاصل، برای مثال می توانند موجب دردی مشابه آرتروز نمایند. این در حالی است که در این نوع عارضه مفاصل به هیچ وجه درگیر نمی شوند. آنژیوادم می تواند صورت یا لب ها را نیز درگیر می نماید.

ده − 3 =