ساعت کاری مطب شنبه تا پنجشنبه بجز یکشنبه ها
ساعت 15:00 الی 21:00 پنجشنبه ها تا 19:00

شوک آنافیلاکسی و درمان آن

درمان شوک آنافیلاکسی

آنافیلاکسی شرایط اورژانسی محسوب می شود و به همین خاطر باید سریعاً نسبت به درمان اقدام صورت گیرد. درمان شوک آنافیلاکسی با توجه به شدت آن در نظر گرفته می شود. در مواردی که شدت شوک آنافیلاکسی زیاد باشد، تزریق اپی نفرین انجام می شود. اپی نفرین یا همان آدرنالین، عملکردهای زیر را دارد:

• انقباض رگ های خونی که باعث کاهش تورم و افزایش فشار خون می شود
  • شل شذن عضلات و ماهیچه های اطراف ریه ها
  • پیشگیری از رها شدن مواد شیمیایی
درمان-شوک-آنافیلاکسی

بسیاری از بیماران به خوبی به این شیوه درمانی پاسخ می دهند و علائم برطرف خواهد شد. در صورتی که با اولین تزریق تغییری در روند بهبود بیمار مشاهده نشود، ده دقیقه بعد تزریق مجددی انجام خواهد شد.

در برخی موارد، علائم بعد از تزریق از بین  می رود اما مجدد برمی گردد. در چنین شرایطی، بیمار باید تحت مراقبت باشد.

در مواردی که میزان شوک آنافیلاکسی شدید نیست، تزریق کورتون و یا آنتی هیستامین برای فرد در نظر گرفته می شود.

علت بروز شوک آنافیلاکسی چیست؟

• آنافیلاکسی، واکنش آلرژی شدید و خطرناکی است.
  • آنافیلاکسی می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی، تغییرات فشار خون، شوک و مرگ فرد شود.
  • دوری از تماس با محرک ها می تواند احتمال بروز این شوک را کم کند.

شوک آنافیلاکسی، عبارت است از واکنش های حساسیتی شدید و مزمن که می تواند خطرناک باشد. این شوک در پی آزاد شدن واسطه گرها از ماست سل ها، بازوفیل ها و سلول های التهابی ایجاد می شود. آنافیلاکسی گروهی از علائم و نشانه ها را شامل می شود که در عرض چند دقیقه و یا چند ساعت بعد از تماس با عامل محرک اتفاق می افتند.

آنافیلاکسی، شوکی است که سریع اتفاق می افتد و در عرض پنج تا سی دقیقه به بیشترین حد خود می رسد.

برخی موادی که بدن نسبت به آن ها واکنش نشان می دهد، عبارتند از مواد غذایی، داروه و یا نیش حشرات. آلرژی غذایی یکی از شایع ترین علت بروز شوک آنافیلاکسی می باشد.

بسیاری از افراد نسبت به آلرژن ها واکنش هایی را به صورت آبریزش از بینی و چشم ها و یا راش  های پوستی نشان می دهند. آنافیلاکسی زمانی اتفاق می افتد که بدن به یک ماده حساسیت زا یا آلرژن بد واکنش نشان دهد. بدن، میزان زیادی هیستامین ترشح می کند که باعث تحریک واکنش های التهابی نیز خواهد شد.

این واکنش می تواند منجر به اتساع رگ  های خونی ، افت ناگهانی فشار خون، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت شوک شود. با باریک شدن راه های تنفسی، نفس کشیدن برای فرد سخت خواهد شد. مدت زمان این واکنش می تواند در حد چند ساعت باشد.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های ۲۶۷۰۲۰۷۰-۲۶۷۰۳۶۷۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم و نشانه های آنافیلاکسی

آنافیلاکسی عمدتاً پوست، سیستم تنفس، قلب و عروق، معده و روده را درگیر می کند. پوست و موکوز در ۸۰ تا ۹۰ درصد شوک های آنافیلاکسی درگیر هستند. بسیاری از بزرگسالان با علائمی مانند کهیر، ارتما و قرمزی پوست، خارش مواجه می شوند. در کودکان این شوک بیشتر با علائم تنفسی همراه می باشد.

برخی دیگر علائم عبارتند از:

• مشکلات پوست و چشم: سرخ شدن پوست، کهیر، متورم شدن پوست
  • مشکلات تنفسی: مانند تنگی نفس، گرفتگی گلو و بینی، خشن شدن صدا
  • مشکلات قلبی عروقی: سرگیجه، ضعف، درد در قفسه سینه، تپش قلب، غش کردن (سنکوپ)
  • مشکلات گوارشی: معده درد، تهوع، اسهال، استفراغ و دل پیچه
  • مشکلات سیستم عصبی: سردرد، سرگیجه، تاری دید، تشنج

آلرژن ها و موادی که منجر به بروز شوک آنافیلاکسی می شوند، عبارتند از:

• مواد غذایی، از جمله بادام زمینی، تخم مرغ و برخی میوه ها
  • داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها، آسپیرین، داروهای مسکن مانند ژلوفن
  • لاتکس موجود در دستکش های جراحی، تجهیزات پزشکی و یا برخی از وسایل موجود در منزل
  • نیش حشره، مخصوصا زنبور، مگس، و یا مورچه

تشخیص آنافیلاکسی

آنافیلاکسی، نیاز به تشخیصی بالینی دارد و در وهله اول پزشک باید به بررسی وضعیت سیستم تنفسی و مجاری هوایی بیمار بپردازد. در معاینه اولیه، یافته های زیر به دست خواهد آمد:

• مشخصات ظاهری و علائم حیاتی: شدت علائم و ارگان های درگیر شده در هر فردی متفاوت است، بیماران عمدتا مضطرب و بی قرار هستند.
  • یافته های مرتبط با سیستم تنفسی: تنفس سریع، تنفس با صدای بلند و گوش خراش، خس خس کردن، از دست دادن قدرت تکلم
  • یافته های مرتبط با سیستم قلبی عروقی: افت فشار خون، تپش قلب و شوک
  • یافته های مرتبط با سیستم عصبی: کاهش سطح هوشیاری، اضطراب
  • یافته های پوستی: کهیر در هر ناحیه از بدن، اریتما و قرمز شدن پوست
  • مشکلات مرتبط با سیستم گوارشی: استفراغ، اسهال و دردهای شکمی

تست های تشخیصی

معمولا نیازی به انجام تست های تشخیصی و آزمایشگاهی نیست، چرا که این قبیل تست های کمکی به تشخیص نمی کنند. با این حال در صورتی که امکان تشخیص دقیق برای پزشک وجود نداشته باشد، و یا فرد مبتلا به سندرم خاصی باشد، برخی تست های آزمایشگاهی از سوی پزشک تجویز می شود، که عبارتند از:

• سطح تریپتاز سرمی که به تشخیص قطعی آنافیلاکسی کمک می کند
  • هیستامین در ادرار ۲۴ ساعته که به تشخیص عود و برگشت آنافیلاکسی کمک می کند

تست پوستی، تست های ایمونوگلوبولین E (IgE) و یا هر دو تست، به تشخیص محرک های موثر در بروز شوک آنافیلاکسی کمک می کنند. در برخی موارد، تست هایی جهت تعیین آلرژی غذایی و یا دارویی نیز انجام خواهد شد.

پیشگیری از بروز آنافیلاکسی

آنافیلاکسی، شرایط اورژانسی محسوب می شود. با این حال، شرایطی است که امکان پیش بینی آن وجود ندارد.  برخی افراد به موادی واکنش نشان می دهند که در گذشته سابقه آلرژی و حساسیت به آن ماده را نداشته اند. بعد از بروز واکنش، باید این را بدانید که چه چیزی عامل بروز این واکنش بوده تا در آینده از تماس با آن دوری کنید.

چکیده مطالب

آنافیلاکسی شوکی اورژانسی است که بر اثر واکنش شدید بدن نسبت به آلرژن ها به وجود می آید. پزشک متخصص آلرژی در ابتدا به بررسی مجاری تنفسی فرد پرداخته و سپس در صدد تشخیص دقیق علت این شوک می پردازد. وی به منظور پیشگیری و درمان شوک آنافیلاکسی ممکن است داروهای خاصی را تجویز نماید.

یک × یک =