درمان جدید آسم

آسم نوعی بیماری است که شامل چندین اندوتایپ(نوع بالینی) بیماری می باشد. نفس نفس زدن و اختلال در تنفس همگی از علائم اولیه آسم می باشند. آسم به عنوان یک بیماری پیچیده و با علل متفاوت شناخته می شود. خس خس گلو، سرفه و تنگی نفس از دیگر مشکلات مبتلایان به آسم هستند.
درمان با داروهای ضد التهابی می تواند تا حد زیادی به درمان بیماران مبتلا به آسم کمک نماید. اما نتیجه حاصل از درمان موفقیت آمیز با این داروها معمولاً تا چند هفته پس از شروع روند درمانی قابل مشاهده می باشد. هدف از درمان آسم بهبود کیفیت زندگی مراجعین و کنترل و مدیریت علائم آزاردهنده آسم شامل کاهش خطر مرگ و میر بیماران بر اثر این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آسم می باشد.

درمان آسم

درمان دارویی آسم

هدف از تجویز درمان های دارویی، کنترل آسم و کاهش خطراتی که بر اثر ابتلا به این بیماری گریبانگیر بیماران می شوند، است.
انواع داروهای بکار رفته برای درمان قطعی آسم:
• داروهای پیشگیری کننده و متوقف کننده علائم مزمن بیماری (همچون سرفه و تنگی نفس شبانه روزی)
• تجویز داروهایی که کم تر از دو هفته علائم آسم را از بین می برند.
• داروهایی که سطح فعالیت های روزانه فرد را به حالت نرمال بازمی گردانند.

• بیماران می توانند با مراقبت های خود به نتایج مثبتی برسند.
• با درمان دارویی آسم می توان از تشدید این بیماری و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری به عمل آورد.
آسم ممکن است در کودکان موجب آسیب به ریه ها و مشکلاتی در رشد مناسب این ارگان شود. با درمان های دارویی می توان از مواردی که منجر به آسیب به ریه ها شوند، جلوگیری به عمل آورد.
با مراجعه به فوق تخصص آلرژی می توان از عوارضی که مصرف بیش از حد دارو و یا استفاده از داروهای غیر مرتبط گریبانگیرتان می شود، تا حد زیادی پیشگیری نمود. بیماران پس از دریافت درمان های دارویی معمولاً از بهبود حالشان خبر می دهند. بنابراین پزشک فوق تخصص آلرژی از بیمار درخواست می نماید به منظور تداوم روند درمانی، 2 الی 4 هفته بعد به مطب وی مراجعه نماید.

سایر روش های درمانی آسم:

-ایمونوتراپی آلرژن ها

تزریق ایمونوتراپی می تواند برای درمان و کاهش بسیاری از علائم آسم آلرژیک موثر باشد. از این نوع درمان برای کنترل واکنش بدن نسبت به آلرژن های خاص استفاده می شود. ایمونوتراپی هر چند که کم تر تأثیری بر آسم کهنه و چند ساله باقی می گذارد، اما در کنترل و یا درمان آسم فصلی نقش موثری بازی می کند. ایمونوتراپی می تواند به عنوان درمان کمکی در کنار درمان های بلند مدت قرار بگیرد.

درمان بیولوژیک

درمان بیولوژیک نیز تکنیک دیگری است که می تواند به عنوان درمان کمکی در کنار سایر روش های درمانی صورت پذیرد. اومالیزوماب (آنتی بادی منوکلونال) می تواند برای 5 الی 6 مرحله مراقبت از بیمارانی که دارای آسم و آلرژی پایدار هستند به عنوان درمان کمکی استفاده شود. اومالیزوماب می تواند برای جلوگیری از شدیدتر شدن علائم و احتمال بستری شدن بیماران مبتلا به آسم موثر باشد.

منبع:

Source: https://www.worldallergy.org/education-and-programs/education/allergic-disease-resource-center/professionals/allergic-asthma-symptoms-and-treatment