آیا درمان قطعی برای آلرژی وجود دارد؟

درمان آلرژی

در صورتی که نمی توانید از مواد آلرژی زا دوری کنید، روش های مختلفی برای کنترل آلرژی شما وجود دارد. داروهایی نظیر ضدانعقادها و آنتی هیستامین ها از رایج ترین داروها برای درمان آلرژی هستند.

درمان-آلرژی

این داروها معمولاً برای کاهش علائمی همچون گرفتگی بینی و آبریزش بینی، عطسه و خارش تجویز می شوند. سایر داروهای شیمیایی که برای درمان آلرژی استفاده می شوند به رهایی از علائم آلرژی کمک می کنند. کورتیکواستروئیدها موجب کاهش و درمان التهاب بینی شما می شوند.

برای درمان آلرژی به چه کسی مراجعه کنیم ؟

ایمونولوژیست پزشکی است که در زمینه درمان و تشخیص آلرژی تخصص دارد. یک متخصص آلرژی به منظور کشف علت اصلی آلرژی، درمان آن و کمک به بهبود شما آموزش دیده است.  متخصص ایمونولوژی می بایست پس از کسب مدرک پزشکی عمومی، یک دوره تخصصی برای پزشکی داخلی یا اطفال را پشت سر بگذارد.

سپس دوره آموزشی را در فیلد آسم، آلرژی و ایمونولوژی آموزش تکمیل می کند. این پزشک به شما کمک خواهد کرد تا بهترین دارو و متناسب ترین دوز را برای مصرف انتخاب نمایید. مشاوره با ایمونولوژیست نیز شما را در انتخاب داروهایی با کم ترین عوارض جانبی یاری می دهد.

دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بهره گیری از بروزترین متدهای علمی دنیا به تشخیص و بهبود علائم آلرژی و آسم می پردازد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های 26702070-26703670 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

تشخیص آلرژی

حدود 40 الی 50 میلیون نفر در آمریکا به بیماری آلرژی یا آسم مبتلا می باشند. این بیماری به قدری شایع می باشد که به نظر می رسد هر دکتری بتواند برای درمان و تشخیص درست آن اقدام نماید. هر چند که تنها پزشک متخصص آلرزی است که برای درمان آلرزی آموزش های مخصوصی دیده تا بتواند:

• تست های آلرژی را به درستی انجام دهد.
  • علت اصلی مشکل شما را مشخص می کند.
  • وضعیت دقیق بیماری شما را تشخیص می دهد.
  • تنها به درمان علائم بیماری بسنده نمی کند.
  • یک برنامه شخصی برای بهبود علائم بیماری به شما می دهد.
  • بهترین نتایج را با بهینه ترین هزینه برای شما فراهم می کند.

دو کلید اصلی برای تشخیص علت آلرژی، تست های تشخیصی و پرونده پزشکی بیمار است. متخصص آلرژی از مهارت خود برای درمان بیماری، و ادامه فعالیت های روزانه شما استفاده می نماید.

تست آلرژی

اگر می خواهید به روند زندگی عادی خود بازگردید، بهتر است به منظور تشخیص دقیق علت حساسیت خود، به یک فوق تخصص آلرژی و آسم مراجعه نمایید. همچنین شما می توانید با انجام اعمال ذیل به کشف علت این عارضه کمک شایانی نمایید:

• در خصوص عواملی که به تشخیص آلرژی کمک می نمایند، مطالعه نمایید.
  • تست پوستی آلرژی و تست های استاندارد انجام دهید.
  • به متخصص آلرژی که توانایی انجام تست های آلرژی را داشته باشد مراجعه نمایید.
  • به جمع آوری اطلاعات در مورد تست آلرژی غذایی بپردازید.

آیا تست های آلرژی عوارض جانبی دارند؟

هر نوع آزمایش تشخیصی و پزشکی که شما انجام می دهید، خطرات خاص خود را دارد. عود کردن آلرژی شما در حین انجام تست آلرژی می تواند از عوارض جانبی این آزمایش تشخیصی باشد. از شایع ترین علائم واکنش بدن در طول این پروسه می توان به خارش و تورم در ناحیه ای که ماده آلرژن قرار می گیرد، اشاره نمود. در موارد جدی تر، امکان ایجاد واکنش های شدید تر بدن وجود دارد.

یکی از دلایل تأکید بر انجام تست آلرژی توسط پزشک متخصص آلرژی، واکنش های آلرژیک بدن طی تست حساسیت می باشد. از عوارض جانبی تست خونی آلرژی، می توان به درد و خونریزی در محل تزریق اشاره نمود. همچنین برخی از افراد در طول این پروسه ممکن است اندکی از حال رفتگی را تجربه نمایند. کودکان و برگسالانی که به آلرژی مبتلا هستند می توانند در هر سنی تست آلرژی را انجام دهند.

تست آلرژی چگونه انجام می شود؟

تست آسم و آلرژی بسته به شرایط فرد می تواند از طریق خون، پوست و دمیدن انجام پذیرد. معمولاً تست های آلرژی تحت نظر یک متخصص آلرژی انجام می شود. این افراد برای انتخاب بهترین متد تست و درمان بیماران آموزش دیده اند.

تست حساسیت سریع ترین نتایج را به دست می دهد. این آزمایش معمولاً نسبت به آزمایش خون هزینه کم تری دارد. همچنین در طول پروسه انجام تست حساسیت پوستی، ممکن است از داروهای خاصی استفاده شده و مهارت پزشک متخصص در نتیجه نهایی تأثیر گذار است. این آزمایش می بایست توسط فردی با مهارت بالا صورت پذیرد.

لزوم اطلاع از پرونده پزشکی

زمانیکه صحبت از تشخیص بیماری آلرژی می شود، پرونده پزشکی مراجعه کننده به اندازه تست آلرژی مهم محسوب می شود. سابقه پزشکی فرد ارتباطی حیاتی بین تست آلرژی و بیماری های آلرژیک ایجاد می نماید.

تست آلرژی طبق استاندارد های جهانی انجام شده و زمانیکه با اطلاعات پزشکی شخص ادغام می شود، به تشخیص دقیق بیماری های آلرژیک کمک می نماید. آزمایش خون و تست حساسیت پوستی از ابزارهای سنجش حساسیت های رایج همچون آلرژی به گرده گیاهان، غبار های معلق در هوا، داروها، غذاهای خاص، لاتکس، سموم و آفات و یا موارد دیگر می باشند.

عموماً تست حساسیت پوستی برای تشخیص مواد آلرژیک از نظر پزشک متخصص آلرژی نسبت به سایر روش ها ارجح تر می باشد. آزمایش خون معمولاً برای شرایط خاص همچون جوش و اگزمای پوستی و همچنین در صورتیکه از دارویی استفاده می نمایید که با تست حساسیت پوستی تداخل دارد و قطع آن غیر ممکن می باشد، توصیه می شود.

درمان آلرژی با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی کمک می کند تا بدن شما بتواند با آلرژن هایی پیش تر در برابر آنها از خود واکنش نشان می داده است، کنار بیاید. ایمونوتراپی درمانی قطعی برای آلرژی شما محسوب نمی شود. ولی این تکنیک تأثیر بسزایی در بهبود علائم حساسیت دارد. در صورتیکه بیش از سه ماه در سال علائم آلرژی را تحمل می کنید و سایر روش های کنترل آلرژی برای بهبود شما کارآمده نبوده است، ایمونوتراپی می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

ایمونوتراپی

تعداد جلسات ایمونوتراپی

در جلسات اولیه ایمونوتراپی، شما می بایست یک الی دو بار در هفته به پزشک متخصص ایمونولوژی مراجعه نمایید. معمولاً شات های ایمونوتوراپی به بازو تزریق می شوند. مواد تشکیل دهنده این شات ها حاوی کمی از مواد آلرژن همچون گرده گل، پروتئین های روی پوست حیوانات، قارچ ها و.. می باشد.

پس از طی کردن جلسات اولیه، شما می بایست هر 2 الی 4 هفته یکبار و به مدت 4 الی 5 ماه برای دریافت شات های کنترل کننده حساسیت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در نهایت وی زمان بین دریافت شات ها را به ماهی یکبار و برای 3 الی 5 سال کاهش می دهد. در طول دوره ایمونوتراپی، علائم حساسیت شما به شدت کاهش یافته و یا به طور کل از بین می روند.

در صورتیکه پس از گذشت یکسال از ایمونوتراپی شما، علائم حساسیت همچنان بدون تغییر باقی بماند، می بایست با پزشک متخصص آلرژی خود در مورد روش های درمانی جایگزین مشورت نمایید. استفاده از روش ایمونوتراپی توسط پزشک متخصص به تعدد آلرژی های شما و شدت آنها بستگی دارد.

آمادگی برای ایمونوتراپی

• تا دو ساعت قبل و بعد از ایمونوتراپی می بایست از انجام فعالیت های بدنی سنگین خودداری نمایید. علت اصلی این مراقبه، تسریع بیش تر گردش خون در بافت های بدن و پخش شدن سریع تر آلرژن ها در بدن می باشد. البته انجام فعالیت های ورزشی نمی تواند سبب ایجاد خطرات جدی شود، ولی برای ایمنی بیش تر بهتر است به ساعات دیگری موکول گردد.
  • برای انجام ایمونوتراپی با پزشک متخصص ایمونولوژی در مورد مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی مشورت نمایید. برخی از داروها ممکن است در روند درمانی خلل ایجاد کرده و یا موجب بروز عوارضی در بدن شود. در صورتیکه از برخی داروهای خاص استفاده می نمایید، شاید لازم باشد تا استفاده از آنها را قطع نمایید.
  • اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری گرفته اید، در مورد ادامه مصرف شات ها از پزشک خود سوال نمایید.

مراقبت های بعد از ایمونوتراپی

• معمولاً از شما خواسته می شود تا حداقل 30 دقیقه پس از تزریق شات در مطب پزشک بمانید. این کار به دلیل اطمینان از عدم بروز علائمی همچون خارش چشم، تنگی نفس، آبریزش بینی و یا خلطی شدن گلو می باشد. در صورتیکه پس از ترک مطب نیز درگیر این علائم شدید، پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • قرمزی، تورم و خارش در اطراف ناحیه تزریق امری طبیعی می باشد. این علائم می بایست پس از 4 الی 8 ساعت از بین بروند.

7 thoughts on “آیا درمان قطعی برای آلرژی وجود دارد؟

1. یاور دلجوگیگلو پارس اباد - آگوست 29, 2020 در 12:07 ب.ظ

سلام جناب دکتر وقت بخیر بنده معمولا در شهریور ماه بمدت ۳ الی ۴ هفته دچار آلرژی میشم خواستم بدونم آیا در مان خاصی برای ازبین بردن الرزی بنده هست .بنده ۵۱ سالمه

• drmahboubi - سپتامبر 3, 2020 در 7:00 ق.ظ

سلام. بله درمان وجود دارد که بر اساس معاینه تجویز می شود.

2. مارال شاهی - اکتبر 22, 2020 در 1:45 ب.ظ

سلام ایا با شات آلرژی میتوان آلرژی نسبت به گربه را برطرف یا کنترل کرد ؟

3. مهران جهازی - ژانویه 18, 2021 در 8:25 ب.ظ

سلام جناب دکتر محبوبی خسته نباشید

• drmahboubi - ژانویه 30, 2021 در 11:51 ق.ظ

سلام دوست عزیز
      ابتدا باید بررسی از نظر سی تی اسکن و تست تنفسی انجام شود تا علت بیماری مشخص شود.نگران نباشید بهتر میشید.

4. پریسا - فوریه 19, 2021 در 8:24 ب.ظ

سلام من از آخرین سرماخوردگیم که دوسال پیش بود در بهار و تابستان به شدت دچار آبریزش بینی و گرفتگی بینی بودم و پائیز و زمستان امسال با قطع شدن این علائم با خوردن غذا های شیرین و چرب و با قرار گرفتن در محیط کمی سرد سرفه های شدید خلط دار برای من به وجود می آید که تنفس رو برای من سخت کرده . با مراجعه به دکتر و مصرف دارو به مدت سه ماه هیچ تغییری در بنده به وجود نیامده ! باید چی کار کنم ؟

• drmahboubi - مارس 2, 2021 در 6:01 ق.ظ

سلام
      نیاز است با توجه به طول کشیدن سرفه شمارادیوگرافی سینه انجام شود و سپس در صورت لزوم اسپیرومتری انجام شود.

هفده + 2 =