شماره های تماس (021) 26 70 20 70
(021) 26 70 37 70
ساعت کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 08:00 الی 17:00
پنجشنبه ها 08:00 الی 12:00
آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، ،بین میرداماد وظفر
روبروی ایستگاه متروشریعتی،خیابان زیبا،پلاک60،طبقه دوم

روش های درمان آلرژی

عکس متحرک

عطسه های مکرر، خارش پوست، کهیر و آبریزش بینی و چشم تنها بخشی از نشانه های حساسیت و یا آلرژی در افراد است. امروزه بسیاری از افراد ممکن است بعد از خوردن غذاهایی خاص، تغییر فصل، آلودگی شدید هوا و یا شرایطی این چنینی احساس حساسیت و یا آلرژی داشته باشند. آلرژی گاهی خیلی کوتاه مدت بوده و گاهی تا آخر عمر در بدن فرد وجود دارد؛ بنابراین بهتر است نگاهی جامع به بحث آلرژی، انواع آن، نشانه ها و… بپردازیم تا در صورت بروز به سرعت آن را درمان کنیم.

یکی از سوالات پرتکرار اغلب مراجعین از دکتر یعقوب محبوبی اسکوئی در این باره است که آیا آلرژی درمان دارد ؟ آیا می توان آلرژی را درمان کرد؟ بهتر است قبل از پاسخ به این سوالات این سوال مطرح شود که، آیا بیماری درمان دارد ؟ مسلما پاسخ این است که کدام بیماری مورد نظر شماست؟ بر اساس اینکه بیماری در چه عضوی در بدن باشد، چه علائمی داشته باشد،در چه سنی ایجاد شود، درمان های متفاوتی برای او وجود خواهد داشت . برخی بیماریها زود خوب می شوند،برخی بیماریها دیر و گاهی برخی ممکن است با عوارضی همراه باشند.

آلرژی چیست ؟

حساسیت چیست و چگونه در بدن رخ می دهد

آلرژی به حالتی اطلاق می شود که سیستم ایمنی بدن یک عامل بیرونی و محیطی که اساسا برای اکثر مردم مضر نیست را خطرناک تشخیص داده و برای مقابله با آن پادتن (آنتی بادی) تولید کند؛ این واکنش سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به حالاتی مانند التهاب پوست، سینوس ها، مجاری تنفسی و دستگاه گوارش شود. عوامل محیطی که معمولا سبب ایجاد آلرژی در افراد مختلف می شود را آلرژن می نامند و می توان از جمله آن ها به مواردی مانند گرد و خاک، گل و گیاه، مواد غذایی مانند فلفل و تخم مرغ و… اشاره کرد؛ آلرژی را بر مبنای اینکه آلرژن آن چیست به انواع گوناگونی تقسیم می کنند که در ادامه به تفصیل بررسی می شود.

آلرژی ها از علل شایع بیماری هایی هستند که هر فردی می تواند به آن ها مبتلا شود. عوامل مختلفی از آلاینده ها گرفته تا مواد غذایی و داروها می توانند موجب آلرژی شوند و به همین دلیل نمی توان بهترین درمان خانگی را برای درمان آلرژی انتخاب کرد. بهترین روش درمانی بستگی به علت ایجاد آلرژی و شدت عکس العمل بدن فرد دارد. در این مقاله ما با توجه به شدت حساسیت هر فرد به روش های مختلف برای درمان واکنش های آلرژیک می پردازیم.

عکس متحرک حساسیت

آلرژی به حالتی اطلاق می شود که سیستم ایمنی بدن یک عامل بیرونی و محیطی که اساسا برای اکثر مردم مضر نیست را خطرناک تشخیص داده و برای مقابله با آن پادتن (آنتی بادی) تولید کند؛ این واکنش سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به حالاتی مانند التهاب پوست، سینوس ها، مجاری تنفسی و دستگاه گوارش شود.

علائم آلرژی

آلرژی چگونه بروز می کند و دارای چه علامت هایی است ؟

آبریزش بینی

علائم آلرژی برای هر فرد متفاوت است و هر آلرژی. علائم آلرژی فصلی یا محیطی معمولاً شامل موارد زیر است:

علائم بستگی به حساسیت دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی، معمولاً با مخاطی شفاف یا کم رنگ
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • چشم های قرمز و آبکی
  • خارش در اطراف بینی، دهان یا چشم
  • حساسیت های فصلی یا محیطی شامل حساسیت به گرده، مانند: جلبک، کپک، حیوانات خانگی، کنه گرد و غبار، سوسک و موش.
  • تورم لب ها، صورت، چشم ها.
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی.
  • چشمان قرمز، آبکی و خارش دار.
  • خس خس سینه یا سرفه مداوم.
  • مشکلات تنفسی.
  • تورم زبان و گرفتگی گلو.
  • سردرد
  • بثورات پوستی.
  • درد معده.
  • استفراغ و اسهال.

خود تشخیص ندهید. علائم و نشانه های آلرژی در بسیاری از بیماری های دیگر مشترک است. مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان حرفه ای بسیار مهم است.


عوارض آلرژی

آیا آلرژی برای فرد مبتلا خطرناک است ؟

به طور معمول آلرژی به صورت موقف رخ می دهد و اگر فرد به درستی آلرژن های (عوامل حساسیت زا) بدنش را بشناسد، می تواند با دوری از این عوامل از بروز آلرژی در بدن خود جلوگیری کند. برخی از انواع آلرژی به صورت فصلی بوده و برخی دیگر ممکن است در زمان های مختلف و در تماس با آلرژن های بخصوصی رخ دهد.

پسر بچه
عطسه کردن

گاهی اوقات با گذر زمان یک حساسیت به طور کامل در بدن فرد از بین رفته و بهبود میابد و گاهی هم در تمام طول عمرش همراهش است و با ایجاد سبک زندگی درست می تواند از بروز آن جلوگیری نماید. بنابراین در اکثر موارد آلرژی خطرناک نبود و می توان با آن مدارا کرد.


انواع آلرژی

آلرژی ها به چند دسته تقسیم می شوند و چه نشانه هایی دارند؟


به طور کلی آلرژی یا حساسیت مسئله ای شایع در میان افراد است که در هر فرد ممکن است نمود پوستی، تنفسی و گوارشی داشته باشد. بیشتر انواع آلرژی دوره ای و موقت هستند و برخی به صورت مادام العمر همراه فرد است. از آنجا که معمولا آلرژی در نتیجه یک عامل بیرونی بروز می کند ، بنابرالین بهترین راه درمان و پیشگیری از آن، شناخت عوامل و پرهیز از آن هاست.

بر اساس اینکه عامل آلرژی چه مواردی است، چه علائمی را از خود بروز دهد، در چه شرایط زمینه ای ایجاد شود، در چه منطقه جغرافیایی باشد انواع آلرژی در افراد مختلف متفاوت می باشد . اما به طور کلی حساسیت ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه توضیح داده شده است :

حساسیت غذایی

تخم مرغ در بشقاب

حساسیت دارویی

دارو

حساسیت فصلی

برگ ریزان

حساسیت پوستی

خارش پوست

آلرژی غذایی


یکی از رایج ترین انواع آلرژی، حساسیت به نوع خاصی غذا و یا خوراکی است. البته در این مورد مهم است که آلرژی غذایی از مسمومیت غذایی و نیز مشکلات دستگاه گوارش تفکیک شود. اگر شما به غذایی آلرژی داشته باشید، با خوردن آن غذا ممکن است بعد از چند دقیقه یا بیشتر، علائم حساسیت در بدن شما بروز کند. در واقع در این حالت، سیستم ایمنی بدن یکی از ترکیبات موجود در غذا را به اشتباه یک مورد مضر شناخته و سعی در مقابله با آن می کند و در نتیجه آلرژی شکل می گیرد. بهترین راه مقابله با آلرژی غذایی این است که خوراکی های حساسیت زا را بشناسید و از خوردن آن ها اجتناب نمایید. مواد غذایی که اکثرا حساسیت غذایی به آن ها گزارش شده است عبارتند از:
·        شیر
·        تخم مرغ
·        سویا
·        ماهی
·        بادام زمینی
·        گندم
·        انواع مغز آجیل
حالت هایی که در اثر حساسیت به خوراکی ممکن است نمایان می شود عبارتند از: کهیر، خارش، تهوع، تورم در اطراف دهان.
گاهی اوقات ممکن است واکنشی که بدن به یک ماده غذایی نشان می دهد ناشی از سیستم ایمنی بدن نبوده و مربوط به سیستم گوارش بشود و این دستگاه گوارش است که نمی تواند به درستی آن غذا را هضم کند؛ به عنوان مثال لاکتوز موجود در شیر گاهی اوقات این مشکل را در سیستم گوارش بعضی افراد به وجود می آورد. معمولا در آلرژی غذایی میزان مصرف ماده غذایی اهمیتی نداشته و با مصرف هر اندازه ای از غذا، حساسیت رخ می دهد؛ از سویی دیگر اگر مشکل به وجود آمده ناشی از دستگاه گوارش باشد، بستگی زیادی به میزان خوردن آن دارد و معمولا در مقادیر کم مشکلی بروز نمی کند. رعایت رژیم غذایی مناسب برای حساسیت از مواردی است که باید به خوبی لحاظ شود .




آلرژی دارویی


گاهی اوقات بدن به دارویی خاص حساسیت نشان می دهد و نشانه هایی همچون تورم گلو، سرفه، اسهال و استفراغ نمود کند؛ به عنوان مثال معمولا پیش از تزریق پنی سیلین تست پوستی حساسیت انجام می شود. البته نکته مهم در این زمینه این است که نباید تمامی نشانه هایی که در بدن پس از مصرف داروی خاصی دیده می شود، به حساسیت دارویی اطلاق شود زیرا بسیاری از این علائم به دلیل عوارض داروی مصرفی رخ می دهد.
توصیه می شود قبل از مصرف دارو با داروهای دیگر حتما با پزشک مشورت نمایید و سابقه بیماری های خود را نیز به ایشان یاد آوری کنید .به کمک این روش از بروز آلرژی های نا خواسته جلوگیری می نمایید .

آلرژی فصلی


آلرژی به گرده گل و گیاه مانند گیاهان چنار، سرو، بلوط، توت و… که در هوا پخش می شود برای بسیاری از افراد سبب ایجاد آلرژی می شود. این حساسیت می تواند در طول سال رخ دهد ولی معمولا در فصول پاییز و بهار بروز می کند. آلرژی فصلی که با نام تب یونجه یا رینیت آلرژی نیز شناخته می ششود علائمی همچون التهاب و تورم در چشم و بینی، خارش و آبرزیش بینی و عطسه های پی در پی و خس خس کردن گلو است. بهتر است افرادی که تجربه حساست فصلی را دارند تا جای ممکن از محیط هایی که در آن ها گرده افشانی می شود دوری کنند و در صورت بروز این آلرژی مصرف آنتی هیستامین می تواند به کاهش این علائم کمک فراوانی کند.

عکس متحرک



آلرژی پوستی


حساسیت پوستی که با نام های اگزما یا درماتیت نیز شناخته می شود، یکی دیگر از انواع بسیار شایع آلرژی است که با علائمی همچون کهیر، دانه های ریز قرمز رنگ، خشکی و پوسته ریزی و خارش شدید گاها تا حد خونریزی همراه است. آلرژی پوستی در شرایط متفاوتی ممکن است رخ دهد مانند:

سرشانه زخم شده
  • لمس یا تماس یک عامل حساسیت زا مانند گرد و غبار، گل و گیاه، پشم و موی حیوانات خانگی
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید
  • تماس با محصولات لاتکسی مانند دستکش
  • استفاده از موارد آرایشی همچون عطر و یا مواد شوینده شیمایی
  • خوردن موارد غذایی حساسیت زا مانند شیر و تخم مرغ

جهت تسکین و درمان این نوع آلرژی می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • ·        شستن سطح مورد نظر با شوینده های غیر صابونی تا آلرژن تماسی از بین برود.
  • ·        استفاده از لوازم بهداشتی و مراقبتی ارگانیک برای پوست
  • ·        پرهیز از مواد غذایی حساسیت زا
  • ·        مرطوب نگه داشتن همیشگی پوست زیرا خشکی سبب افزایش خارش و تحریک محل حساسیت می شود.
  • در صورت تشدید حساسیت و افزایش علائم، استفاده از آنتی هیستامین و پمادهای کورتیزون جهت رفع خارش و التهاب توصیه می شود.


بسیاری از واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط را می توان با درمان های خانگی و داروهای ساده درمان کرد. درمان هایی که در ادامه آمده است به طور متداول برای کاهش علائم آلرژی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین راه برای درمان و پیشگیری از آلرژی شناخت مواد حساسیت زا و دوری از آن هاست. این راه مخصوصاً در مورد مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. زمانی که این راه امکان پذیر نباشد می توان از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها استفاده کرد تا به درمان علائم آلرژی کمک کرد.

خارش پوست

درمان آلرژی های پوستی

– استفاده از کرم ها و قرص های کورتون
– کرم های نرم کننده
– داروهای ضد گزش پشه و …
– کمپرس یخ بر روی ناحیه متورم

روش های تشخیص آلرژی



آزمایش آلرژی می تواند به شناسایی منبع واکنش آلرژیک کمک کند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که کسی واکنش های آلرژیک شدید یا مکرر را تجربه کند.
واکنش های آلرژیک علل مختلفی دارند و ممکن است به طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارند.
برخی از آلرژی ها بی ضرر هستند اما ناراحت کننده نیستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چالش های بیشتری ایجاد کنند.
برخی از علل شایع آلرژی عبارتند از:
·        غذا
·        حیوانات
·        غبار
·        گرده
·        قارچ
این مقاله برخی از روش های حرفه ای آزمایش آلرژی را نشان می دهد و نحوه استفاده پزشکان از نتایج را برای تشکیل برنامه های درمانی مورد بحث قرار می دهد. همچنین به آزمایش خانگی می پردازد. به طور کلی تست های تشخیص آلرژی شامل موارد زیر می باشد :



تست خارش پوست

پزشکان معمولاً در اولین مرحله از تست خارش پوست برای تشخیص آلرژی استفاده می کنند.

عوامل حساسیت در محرک ها و واکنش ها متفاوت است، بنابراین چندین آزمایش مختلف وجود دارد که پزشک ممکن است از آن ها برای تشخیص علت واکنش آلرژیک استفاده کند.

تست خارش پوست رایج ترین روشی است که پزشکان در ابتدا برای شناسایی علل احتمالی آلرژی از آن استفاده می کنند. این ساده، ارزان و سریع است و می تواند طیف وسیعی از عوامل حساسیت زا را آزمایش کند.

این روش زمانی مفید است که آلرژن پیش بینی شده مانند: حساسیت فصلی (تب یونجه) یا حساسیت غذایی واکنش فوری داشته باشد.

پزشک یک سری آلرژن های بالقوه را در امتداد ساعد فرد قرار می دهد و بین هر نمونه فاصله می گیرد تا از همپوشانی جلوگیری شود. سپس آن ها یک سوراخ کوچک در وسط هر نمونه ایجاد می کنند، به طوری که آلرژن به لایه بیرونی پوست نفوذ می کند.

در صورت واکنش آلرژیک، پوست ممکن است علائم قرمزی و تورم را نشان دهد و در ناحیه آسیب دیده یک کندو یا کشک ایجاد کند.

پزشک از یک معاینه پزشکی و اطلاعات مربوط به سابقه و محیط جغرافیایی فرد برای انتخاب نمونه های آلرژن برای آزمایش خارش پوست استفاده می کند.

تست خارش پوست می تواند عوامل حساسیت زا را شناسایی کند:

  • رینیت
  • آسم
  • التهاب ملتحمه
  • اگزما
  • مشکوک به حساسیت غذایی یا دارویی
  • حساسیت به سم بعد از نیش حشرات
  • سایر واکنش های کمتر رایج


آزمایش داخل پوستی

گاهی اوقات هنگامی که روش سوزش پوست نتیجه قوی ایجاد نمی کند، آزمایش داخل پوستی مرحله بعدی است.

آزمایش خارش پوست فقط به لایه سطحی پوست نفوذ می کند، اما برای آزمایش داخل پوستی، پزشک از سرنگ برای تزریق آلرژن بالقوه به زیر پوست استفاده می کند.

اگرچه روش داخل پوستی یک روش بسیار حساس برای برداشتن آلرژن هایی است که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند، اما آزمایش چندان خاصی نیست و اغلب منجر به نتایج مثبت کاذب می شود.

لوگوی اینستاگرام



تست پچ

هنگامی که مشکوک به حساسیت آلرژیک واکنش دیررس داشته باشد، ممکن است پزشک از تست پچ استفاده کند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است پس از چند روز منتظر واکنش باشند نه آنی. این مورد درماتیت تماسی است.

پزشک یک تکه حاوی نمونه ای از ماده حساسیت زای پیشنهادی را در پشت فرد قرار می دهد و حدود 48 ساعت در آنجا باقی می ماند. سپس پزشک پچ را برداشته و واکنش آلرژیک را ارزیابی می کند. آن ها ممکن است 2-3 روز بعد دوباره این کار را انجام دهند.

اگر پوست واکنش نشان داده باشد، احتمالاً خارش دارد و علائم تورم و قرمزی را نشان می دهد.

آزمایش خون هنگامی مفید است که آزمایشات پوستی موثر واقع نشوند یا روش های دیگر ناامن یا ناخوشایند باشند.

پزشک برای تکمیل آزمایشات سرم ایمونوگلوبولین E (IgE) نمونه خون می گیرد. در طول تجزیه و تحلیل، یک متخصص بهداشت IgE سرم را از خون خارج می کند و آن را برای پاسخ ایمنی در برابر آلرژن های مختلف احتمالی ارزیابی می کند.



آزمایش آلرژی در خانه


روش های تست آلرژی نیز وجود دارد که برای استفاده در خانه طراحی شده است، اما متخصصان از استفاده از این روش ها منصرف می شوند.
انجمن آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی معتقد است که کیت های تست حساسیت خانگی نه موثر هستند و نه مفید. به همین ترتیب، سازمان جهانی آلرژی از نگرانی در مورد احتمال تشخیص نادرست آزمایش خانگی جلوگیری می کند.
به عنوان مثال، به راحتی می توان عدم تحمل آلرژی را هنگام آزمایش آلرژن در خانه اشتباه گرفت.
یک متخصص با توجه به سابقه فرد و نتایج یک معاینه فیزیکی، ایده بهتری در مورد آزمایش نمونه ها خواهد داشت.
اگرچه متخصصان کیت های آزمایش خانگی را توصیه نمی کنند، اما گزینه های دیگری وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال، یک فرد می تواند در مورد قرار گرفتن در معرض چیزهایی مانند: غذا یا محیط زیست دفتر خاطرات خود را نگه دارد و هنگام بروز علائم آلرژیک به آن توجه داشته باشد.



آزمون های چالشی

در طول یک آزمایش چالشی، یک فرد نمونه کوچکی از یک آلرژن غذایی بالقوه را مصرف می کند در حالی که پزشک علائم واکنش آلرژیک را زیر نظر دارد.

درمان آلرژی

چه راهکار هایی برای درمان آلرژی وجود دارد ؟

دختر مبتلا به آلرژی

آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن بیش از حد به یک ماده حساسیت زا یا “محرک” واکنش نشان دهد که معمولاً برای اکثر مردم بی ضرر است. برآوردها نشان می دهد که از هر چهار نفر یک نفر به چیزی حساسیت دارد و تقریباً نیمی از مبتلایان به آلرژی را کودکان تشکیل می دهند. علائم حساسیت از خفیف تا شدید متغیر است. شدیدترین نوع واکنش آلرژیک آنافیلاکسی است که بدون مراقبت فوری پزشکی ممکن است باعث مرگ شود. در بیشتر موارد ، درمان های موثر برای مدیریت یا درمان علائم آلرژی در دسترس است.
نمونه هایی از آلرژی شامل رینیت آلرژیک (تب یونجه)، آسم، اگزما، کهیر و حساسیت غذایی است.
علائم و نشانه های آلرژی در سایر شرایط پزشکی مشترک است، بنابراین همیشه برای تشخیص و درمان حرفه ای به پزشک مراجعه کنید.

هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد، اما درمان های موثری وجود دارد که می تواند علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

در واقع افراد مبتلا به آلرژی باید سبک زندگی خود را به گونه ای تنظیم نمایند که بتوانند علاوه بر حضور در اجتماع و یا برخورد با دیگران ، مانع از بروز ناراحتی های ناشی از آلرژی در بدن خود بشوند . این دسته از افراد باید همواره در نظر داشته باشند که رعایت نکات و مواردی که برای پیشگیری از بروز حساسیت حائز اهمیت است ، در درجه اول قرار دارد .

همچنین نیاز است که مشاوره های لازم را از متخصص آلرژی دریافت نمایید تا به درستی در مسیر صحیح قدم بردارید .

بنر ماوراطب

یکی از رایج ترین داروهای آلرژی، اسپری بینی می تواند علائم مربوط به سینوس را به طور موقت تسکین دهد.درمان آلرژی بسته به شدت بیماری شما و نوع حساسیت شما متفاوت است.همچنین بروز آن در افراد مختلف نیز متفاوت است.

اگر آلرژی شما به حدی شدید است که کیفیت زندگی شما را مختل می کند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهید به چه چیزی حساسیت دارید و به طیف گسترده ای از گزینه های نسخه دسترسی پیدا کنید.

اگر آلرژی شما کمتر شدید یا صرفاً آزاردهنده است، ممکن است بتوانید یک درمان موثر بدون نسخه (OTC) پیدا کنید. یک داروساز می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه بر اساس علائم شما کمک کند.

برای درمان آلرژی های محیطی مانند گرد و خاک و آلاینده ها می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:
– شستن تمام لباس ها بعد از مواجهه با آلرژن
– چند دقیقه ورزش کردن برای کاهش انسداد بینی

نیاز است تا شما مشاوره های تخصصی و دقیق از بهترین متخصص آلرژی دریافت نمایید تا بتوانید به راحتی حساسیت های خود را کنترل نمایید .

بسیاری از بیماران در طول دوره های مختلف زندگی نیاز به کنترل حساسیت هایی دارند که ممکن است برای ایشان ایجاد ناراحتی و یا مشکلاتی برای روزمره بنماید .

رضایتمندی بیمار عزیز برای کنترل و درمان آلرژی در طول دوران بارداری

ویس آیکون



درمان با اسپری بینی

شاید متداول ترین درمان برای علائم خاص مربوط به آلرژی، اسپری بینی باشد. چندین اسپری مختلف ، هم OTC و هم نسخه وجود دارد که می تواند به طور موقت علائم مربوط به سینوس را تسکین دهد. آن ها عبارتند از:


اسپری های استروئیدی
استروئیدهای بینی یا اسپری های کورتیکواستروئیدی قبلاً فقط با نسخه پزشک در دسترس بودند. سازمان غذا و دارو (FDA) Nasacort AQ (تریامسینولون) را برای درمان بدون نسخه در سال 2013 تأیید کرد و پس از آن در سال بعد OTC Flonase (fluticasone).
این اسپری ها با کاهش التهاب و مخاط در مجاری بینی عمل می کنند. کلیفورد باست، MD، استادیار بالینی در NYU Langone Health در نیویورک می گوید: برای افرادی که مبتلا به رینیت آلرژیک (تب یونجه) هستند، اسپری های استروئیدی بینی می توانند “یکی از علائم آلرژی مزاحم را تسکین دهند: گرفتگی بینی یا احتقان”.
استروئیدهای بینی به ویژه برای علائم شدید یا مداوم مفید هستند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا شروع به کار کنند. اگر حساسیت فصلی دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که حدود یک هفته قبل از شروع علائم شروع به استفاده از استروئیدهای بینی کنید. آن ها می توانند روزانه برای علائم فصلی یا در طول سال استفاده شوند.

استفاده از اسپری دهانی

آلرژی مشکلاتی در سینوس ها و یا ریه ایجاد می کند و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که استفاده از اسپری های دهانی که به درستی مورد مصرف قرار بگیرند باعث می شود که آلرژن ها کنترل و نسبت به بهبودی آن موفقیت آمیز باشند .

در ویدئو مقابل نحوه ی استفاده صحیح و روش کار با اسپری های دهانی توسط دکتر محبوبی اسکویی آموزش داده شده است .

اسپری های ضد احتقان

اسپری های ضد احتقان می توانند به کاهش احتقان بینی کمک کنند، اما برای درمان حساسیت های مزمن توصیه نمی شوند. افرادی که از اسپری های ضد احتقان OTC استفاده می کنند، می توانند نسبت به آن ها تحمل ایجاد کنند (معروف به اثر برگشتی) و برای کنترل احتقان آن ها به داروهای بیشتری نیاز است.

قرص ها، شربت ها و اسپری های ضد احتقان بینی می توانند به بهبود سینوس های متورم و پر از ترشح کمک کنند و در نتیجه به کاهش گلودرد و سرفه کردن بینجامند. با این حال مصرف این داروها نباید بیش تر از 72 ساعت به طول انجامد.

اسپری بینی شور

اسپری های نمکی بینی محلول های آب شور هستند که مخاط را نرم می کنند بنابراین می تواند به راحتی تخلیه شود. آن ها یک نقطه شروع آسان برای از بین بردن احتقان ارائه می دهند زیرا عوارض جانبی غیر معمول است.

“اسپری های ضد احتقان می توانند به کاهش احتقان بینی کمک کنند، اما برای درمان حساسیت های مزمن توصیه نمی شوند.”



درمان با دارو آلرژی


علاوه بر اسپری بینی که علائم مربوط به سینوس را تسکین می دهد، داروهایی نیز وجود دارند که می توانند به کاهش واکنش بدن شما در برابر مواد آلرژی زا کمک کنند. این داروها، چه به صورت OTC و چه نسخه ، می توانند به صورت مایعات یا قرص مصرف شوند.


داروهای رایج آلرژی عبارتند از:
·        آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها با مسدود کردن اثرات هیستامین (یک ماده شیمیایی در بدن که می تواند باعث علائم آلرژی شود) عمل می کنند. آن ها گاهی اوقات با انواع دیگر داروها ترکیب می شوند.
نمونه هایی از آنتی هیستامین ها عبارتند از:
·        آلگرا (فکسوفنادین)
·        آزلاستین (Astelin ، Astepro)
·        بنادریل (دیفن هیدرامین)
·        کلارینکس (desloratadine)
·        لوراتادین (کلاریتین ، آلاورت)
·        دیمتان (برومفنیرامین)
·        عمادین (emedastine)
·        لیووستین (لووکاباستین)
·        Optivar (آزلاستین)
·        پالژیک (کاربینوکسامین)
·        زایزال (لووستیریزین)
·        تاویست (کلماستین)
·        زیرتک (ستیریزین)


عوارض جانبی شایع آنتی هیستامین ها عبارت اند از:
·        خواب آلودگی یا خواب آلودگی
·        سرگیجه
·        خشکی دهان، بینی یا گلو
·        افزایش اشتها و افزایش وزن
·        ناراحتی معده
·        ضخیم شدن مخاط
·        تغییرات در بینایی
·        احساس عصبی، هیجان زده یا تحریک پذیر
ممکن است لازم باشد هنگام مصرف آنتی هیستامین از برخی غذاها مانند: گریپ فروت و آب گریپ فروت اجتناب کنید زیرا می توانند بر نحوه عملکرد این داروها در بدن شما تأثیر بگذارند. الکل ممکن است برخی از موارد را بدتر کند

آنتی هیستامین برای درمان آلرژی

آنتی هیستامین ها برای درمان واکنش های آلرژیک خفیف مورد استفاده قرار می گیرند. علت اینگونه آلرژی ها ارتباطی به استفاده از آنتی هیستامین ندارد. این داروها هیستامین تولیدی در بدن را کاهش می دهند که به این ترتیب به کاهش علائم مختلف شامل عطسه کردن، آبریزش از چشم ها و واکنش های پوستی کمک می شود. اشکال مختلف آنتی هیستامین به شرح زیر است:
قرص
– اسپری های بینی
– شربت
– قطره های چشمی

همچنین برای پیشگیری از آلرژی می توان از آنتی هیستامین ها استفاده کرد. بسیاری از افرادی که به آلرژی های فصلی مبتلا هستند و یا به مواد آلرژن حساسیت دارند، قبل از مواجهه با این شرایط از قرص آنتی هیستامین استفاده می کنند.

قرص



راه کارهایی برای کنترل آلرژی


حساسیت های فصلی را می توان کنترل کرد،بهار به معنی جوانه زدن گل و شکوفه درختان است، و اگر جزء میلیون ها نفری هستید که به آلرژی فصلی مبتلا هستید، و علائمی همچون عطسه ، احتقان ، آبریزش بینی و سایر علائم آزار دهنده را تجربه می کنید بهتر است هر چه سریعتر برای درمان این علائم اقدام کنید . تنها با رعایت برخی نکات تا حد قابل توجهی می توانید به درمان آلرژی های فصلی خود کمک کنید .

خانم با ماسک

قرار گرفتن در معرض محرک های آلرژی را کاهش دهید.
در روزهای خشک و همراه با باد شدید در داخل خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون رفتن بعد از باران است که به پاکسازی گرده از هوا کمک می کند.
برداشت علفهای هرز و سایر کارهای باغبانی که باعث ایجاد حساسیت می شوند،نباید انجام شود .
سعی کنید لباس های خود را بعد از رسیدن به منزل تعویض کنید .
لباس های خود را تا جای ممکن بیرون از خانه برای خشک شدن پهن نکنید .
علائم و نشانه های آلرژی فصلی می توانند در صورت وجود گرده زیاد در هوا شعله ور شوند.

بهترین راه برای درمان و پیشگیری از آلرژی شناخت مواد حساسیت زا و دوری از آن هاست. این راه مخصوصاً در مورد مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. زمانی که این راه امکان پذیر نباشد می توان از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها استفاده کرد تا به درمان علائم آلرژی کمک کرد.


سوالات متداول در خصوص آلرژی


11 thoughts on “درمان آلرژی ( روش ها و راهکار های قطعی )

  1. امیر - 22 شهریور 1400 در 5:10 ق.ظ

    سلام من چند سال زمستون ها آبریزش بینی دارم
    با هبچ دارویی هم خوب نمیشم چیکار باید کنم؟

    پاسخ
    • drmahboubi - 22 شهریور 1400 در 5:19 ق.ظ

      لطفا مراجعه نمایید

      پاسخ
  2. الهام اکبری - 22 شهریور 1400 در 5:20 ق.ظ

    سلام کارم لبنیاتی هستش و به لبنیات حساسیت دارم البته مدتی هست که بیکارم. چیز های ترش و تند و شور و ادویه ها مثل زرد چوبه و دارچین و فلفل حساسیت دارم… همه‌ی اینا قطعی نیست فقط با خوردن اینجور چیزا تشدید میشه و یه حالت کهیر میزنم… پوستم گوله گوله متورم و قرمز میشه اما چیزی که از پوست خارج باشه نیست همش از داخله… شبی یه دونه فکسوفنادین میخورم که فقط مسکنه و بهتر میکنه اما درمان نیست..‌. اخیرا هم مدام همون حالت کهیرو میزنم… به نظر شما از چیه؟ چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
    • drmahboubi - 22 شهریور 1400 در 5:21 ق.ظ

      سلام نیاز به بررسی از طریق آزمایشات هست

      پاسخ
  3. مهدی - 22 شهریور 1400 در 6:55 ق.ظ

    آقای دکتر آلرژی من با هیچ روشی درمان نشده خیلی جاها رفتم….چجوری باید وقت بگیرم ازتون ؟

    پاسخ
    • drmahboubi - 17 مهر 1400 در 7:41 ق.ظ

      سلام تماس بگیرید لطفا

      پاسخ
  4. رئیسی - 22 مهر 1400 در 3:04 ب.ظ

    سلام من یک سال میشه به بوی ادویه عطر و گردوخاک یا بعضی غذاها مثل ماهی انگور خربزه خیلی عطسه میکنم آبریز ش بینی هم دارم یا چشام خارش میده با گوشام میشه راهنمایی کنید ایا ب دکتر مراجعه کنم قابل درمان است؟

    پاسخ
  5. اسمعیلی - 16 آذر 1400 در 6:03 ب.ظ

    سلام آقای دکتر من به شمامراجعه کردم تست الرژی روی دستم انجام دادین دوسری مراجعه کردم دارو هم دادین استفاده کردم خوب نشدم خارش شدید بدن دارم

    پاسخ
  6. موبایل باران - 23 تیر 1401 در 2:04 ق.ظ

    سلام. من حدود یک ساله الرژی گرفتم چند نوع قرص و امپول مصرف کردم ولی تاثیر چندانی نداشته عطسه و اب بینی شدید دارم و ریزش اب چشم کم … ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • drmahboubi - 13 شهریور 1401 در 2:31 ب.ظ

      باید علت بروز آلرژی رو دقیق بررسی بفرمایید

      پاسخ

پاسخ

تماس سریع