آمفیزم ریوی چیست؟

آمفیزم یک بیماری پیش رونده و بلند مدت است که ریه ها را درگیر می کند و در ابتدای بیماری باعث تنگی نفس می شود. تنگی نفس در این بیماری به دلیل تورم بیش از حد آلوئولی ( کیسه های هوا در ریه ها ) می باشد. در افرادی که به آمفیزم ریوی مبتلا هستند، بافت ریه ها که وظیفه انتقال هوا ( اکسیژن و دی اکسید کربن ) را دارد از کار می افتد و یا تخریب می شود.
آمفیزم ریوی شامل گروهی از بیماری هاست که با نام بیماری های انسداد مزمن ریوی شناخته می شوند. به این دلیل این اسم انتخاب شده است که هوا در مجراهای هوایی حرکت کندی دارد و یا از حرکت باز ایستاده است و هنگام تنفس هوایی جابه جا نمی شود.

آمفیزم ریوی چیست؟

آمفیزم تغییرات بسیاری در آناتومی ریه ها ایجاد می کند که بسیار مهم هستند. زمانی که بافت ریه آسیب ببیند مجراهای هوایی دچار افتادگی می شوند و ریه ها نمی توانند هوا را تخلیه کنند و هوا در آلوئولها گیر می افتد.
بافت ریه سالم و طبیعی شبیه به یک اسفنج است. آمفیزم ریوی باعث تغییر شکل ریه و شبیه شدن آن به یک اسفنج قدیمی و کارکرده می شود که سوراخ های بزرگی دارد و الاستیسیته خود را از دست داده است. جریان هوای ریه در این بیماری به طور کلی دچار دستخوش می شود.

علت بروز آمفیزم ریوی

مصرف سیگار یکی از مهم ترین عوامل بروز آمفیزم ریوی است. البته از سوی دیگر به راحتی می توان از این علت پیشگیری کرد. از دیگر فاکتورهای خطر برای این بیماری می توان به کمبود آنزیم به نام آلفا یک آنتی تریپسین، آلودگی هوا، ژنتیک، جنسیت مذکر و سن و سال اشاره کرد.
مصرف سیگار یکی از فاکتورهای خطر مهم برای آمفیزم ریوی است. مصرف سیگار موجب تخریب بافت ریه می شود که در نتیجه باعث انسداد جریان هوا می گردد. از سوی دیگر می تواند باعث تورم و آسیب رسیدن به مجراهای هوا شود که در نتیجه انسداد هوا در ریه ها را افزایش می دهد.

نشانه ها و علائم آمفیزم ریوی

تنگی نفس یکی از شایع ترین علائم آمفیزم ریوی است. گاهی اوقات با تولید بیش از حد مخاط در ریه، بیمار سرفه های زیادی می کند. همچنین میزان تحمل فرد برای ورزش کردن به مرور زمان کاهش می یابد. آمفیزم ریوی معمولاً به آهستگی پیشرفت می کند. تخریب ریه به مرور زمان و خیلی کند اتفاق می افتد و شاید تنگی نفس حاد تا مراحل پیشرفته بیماری مشاهده نشود.

منبع : https://www.emedicinehealth.com/emphysema/article_em.htm#how_to_test_for_emphysema