آلرژی چشمی

آلرژی چشمی، مشکل شایعی است و زمانی اتفاق می افتد که چشم‌ ها به موادی به نام آلرژن ها واکنش می دهند. چشم ها موادی به نام هیستامین آزاد می کنند که در نتیجه، پلک‌ ها و ‌مژه ها متورم‌ می شوند.
ممکن است از چشم‌ها اشک بیاید و‌فرد احساس سوزش چشم داشته باشد. بر خلاف سایر انواع آماس های چشمی، آلرژی از فردی به فرد دیگر منتقل نخواهد شد.
معمولا افرادی که مبتلا به آلرژی های‌چشمی می شوند، آلرژی بینی‌ به همراه خارش، آبریزش بینی و عطسه نیز دارند. این یک اختلال موقتی است که با آلرژی های فصلی در ارتباط می باشد.
امکان بروز آلرژی های چشمی از طریق موی حیوانات، گرد و‌ غبار، دود سیگار و یا حتی مواد غذایی وجود دارد. در صورتی که امکان دوری از آلرژن‌ها‌ وجود نداشته باشد، آلرژی می تواند شدیدتر شود و علائمی‌ مانند سوزش، خارش و یا حساسیت به نور، ظاهر گردد.

آلرژی چشمی

علائم و نشانه های آلرژی های چشمی

از جمله شایع ترین علائم ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تورم و قرمزی چشم ‌ها
– سوزش و آبریزش از چشم‌ ها
– حساسیت به نور
در صورتی که آلرژی چشمی با آلرژی بینی همراه باشد، علائمی مانند آبریزش بینی‌ و یا عطسه نیز مشاهده خواهد شد. سردرد، سرفه و یا احساس خارش در گلو از دیگر علائم خواهند بود.

علت بروز آلرژی های چشمی

آلرژی، واکنش بدن به آلرژن ها است. زمانی که یک آلرژن با چشم‌ تماس پیدا می کند، برخی سلول های موجود در چشم، هیستامین و یا سایر مواد را آزاد می کنند.
این واکنش، منجر به بروز علائمی مانند قرمزی و خارش‌ چشم ها خواهد شد.
آلرژن‌ های موجود در هوا می‌توانند باعث بروز آلرژی های چشمی شوند. موادی از قبیل:
– گرده موجود در چمن و درختان
– ذرات گرد و ‌غبار
– کپک ها
– دود سیگار
واکنش های آلرژیک به عطر، مواد آرایشی و ‌یا داروها نیز می‌ تواند از جمله علل بروز آلرژی های چشمی باشند.
برخی افراد به نگه دارنده های شیمیایی موجود در قطره های چشمی نیز حساسیت نشان می دهند.
در برخی موارد، چشم‌ها می توانند در اثر تماس غیر مستقیم با آلرژن ها، ملتهب و‌ قرمز شوند.
برخی افراد الرژی چشمی را از‌ والدین خود به ارث می برند.
جهت درمان موثرتر، ابتدا باید چشم‌ ها از نظر عفونت و آماس بررسی شوند. آماس چشم به راحتی قابل تشخیص می باشد.
بیمار نیز باید سوابق پزشکی و‌ یا سابقه خانوادگی ابتلا به حساسیت را به پزشک اطلاع دهد.

درمان آلرژی های چشمی

هدف اصلی از درمان آلرژی های چشمی، محدود کردن و‌ یا خودداری از تماس با موادی است که منجر به بروز مشکل می شوند. اما شما باید این مواد را شناسایی کنید. در صورت لزوم، فوق تخصص آسم ‌و آلرژی، می‌تواند آزمایش خون و یا تست پوستی را جهت شناسایی آلرژن ها تجویز کند.

دوری از آلرژن ها

در صورتی که فرد به گرده حساسیت داشته باشد، توصیه می شود در فصل های گرده افشانی، از بودن در محیط بیرون تا حد امکان خودداری و یا از عینک استفاده کند.
بسته نگه داشتن پنجره ها و‌ یا استفاده از مرطوب کننده، چه در منزل و چه در خودروی شخصی از ورود آلرژن ها پیشگیری خواهد کرد.
در صورتی که گرد و‌ خاک علت بروز آلرژی و آماس چشمی باشد، باید از قرار گیری خاک بر روی پوست خودداری شود. توصیه می شود روکش رختخواب و‌ بالشت ها به طور مرتب با آب ولرم شسته شوند.
در صورتی که موی حیوان منبع آلرژی باشد، باید سعی کنید حیوان را بیرون از منزل نگه داری کنید. نباید اجازه ورود حیوان به اتاق خواب داده شود.
در نهایت، از مالیدن چشم ها باید خودداری شود، این کار باعث ناراحتی بیشتر چشم ها خواهد شد.

درمان آلرژی چشمی با قطره و دارو

– اشک مصنوعی
قطره های اشک مصنوعی، به تسکین موقت کمک می کنند، چرا که آلرژن ها را از روی چشم برمی دارند. این قطره ها هم ‌چنین به بهبود خشکی چشم نیز کمک می کنند.
– ضد احتقان‌ ها
ضد احتقان ها به کاهش قرمزی چشم ها کمک می کنند. در صورتی که این داروها حاوی آنتی هیستامین باشند، به تسکین خارش نیز کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که این قطره ها نباید بیشتر از دو تا سه روز استفاده شوند چرا که استفاده طولانی مدت می تواند باعث تشدید علائم شود.
– آنتی هیستامین های خوراکی
آنتی هیستامین های خوراکی، تا حدی می توانند به تسکین علائم مانند خارش کمک کنند.
– کورتیکواستروئیدها
قطره های چشمی استروئیدی می توانند به درمان آلرژی های چشمی مزمن و شدید و رفع علائمی مانند خارش، قرمزی و‌ تورم کمک کنند. البته توجه داشته باشید که این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.
Source: https://www.aao.org/eye-health/diseases/allergies

14 + بیست =