آلرژی های متداول در کودکان

آلرژی های کودکان معمولاً در دوران نوزادی و کودکی خود را نشان می دهد. آلرژی ها می توانند باعث عدم توانایی در خوابیدن نوزاد شوند و بر روی عملکرد وی در مدرسه، بازی کردن و … تاثیر بگذارد. در این مطلب سعی داریم به آلرژی های متدوال در کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید.

آلرژی در کودکان

در سال های اخیر با شیوع آلرژی های پوستی و غذایی در کودکان روبرو هستیم. آلرژی های تنفسی شایع ترین نوع آلرژی در بین کودکان است و در دوران کودکی این حالت و وضعیت ثابت است. سی دی سی اظهار دارد که شیوع آلرژی با سن، تغییر می کند و به بیان دیگر در کودکان جوان تر، بیشتر آلرژی پوستی دیده می شود و در کودکان بزرگ تر آلرژی تنفسی دیده می شود. احتمال دارد که علائم آلرژی های پوستی را در کودکان خود مشاهده کنید ولی در کودکان بزرگ تر احتمال دارد که خس خس کردن را مشاهده کنید.

در صورتی که واکنش آلرژیک بروز کند، سیستم ایمنی به ماده ای که برای بسیاری از انسان ها بی خطر است، واکنش نشان می دهد. آلرژن نام این ماده است که می تواند در غذا، شوره حیوانات یا گرده چمن یا درختان وجود داشته باشد. این آلرژی می تواند واکنش هایی را در بدن  فرد فعال کند. سیستم ایمنی به صورتی واکنش نشان می دهد گویی یک مهاجم خارجی به آن حمله کرده است.

نشانه های ابتدایی آلرژی

کودک شما در صورتی که به آلرژی مبتلا باشد، آبریزش بینی، خارش، قرمزی، تورم چشم ها و علائمی از این دست را تجربه می کند که این علائم در صورتی که بیش تر از یک تا دو هفته دوام داشته باشد، نشان دهنده آلرژی است.آیا این علائم مزمن هستند؟ آیا کودک گلو و دهان خود را می خارد؟ آیا آن ها گوش های خود را می خارانند؟ تمامی این موارد می توانند نشان دهنده تب یونجه یا رینیت آلرژیک و … باشد که همگی در بین کودکان متداول است. این نکته را به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است در زمان مشخصی از سال یا کل سال بروز کنند.

بررسی علائم آلرژی در کودکان

پوست بزرگ ترین ارگان بدن است که بخشی از سیستم ایمنی است. پوست گاهی اوقات به آلرژن ها واکنش نشان می دهد. لازم است که پوست کودک خود را بررسی کنید و علائم خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن و خارش پوست را بررسی کنید. این علائم می توانند نشان دهنده اگزما باشند. مراقب کهیر های پوستی باشید زیرا این نقاط قرمز رنگ می توانند نشان دهنده آلرژی باشند. این ضایعات قرمز بر روی پوست می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند. این ضایعات می توانند به کوچکی ته خودکار یا به بزرگی یک بشقاب باشند.

علائم آلرژی تنفسی

تب یونجه یا دیگر آلرژی ها می توانند بر تنفس فرد تاثیر بگذارند. در صورتی که صدای خس خس کردن را هنگام تنفس کودک می شنوید، یا متوجه نفس کشیدن سریع کودک می شوید و یا کودک تنگی نفس دارد، حتماً لازم است که کودک را به  فوق تخصص آسم و آلرژی نشان دهید تا علائم بررسی شوند. در صورتی که کودک هنگام بازی کردن به زودی خسته می شود، این مورد هم می تواند نشانه آلرژی تنفسی باشد.

آلرژی های دیگری مانند آلرژی به غذا، حیوانات خانگی و … وجود دارد که لازم است بررسی های لازم در صورت بروز علائم، انجام شوند.

در پایان باید گفت اگر فرزند شما علائم آلرژی های متداول در میان کودکان را از خود بروز داد، با مراجعه به بهترین متخصص آلرژی برای درمان آن اقدام نمایید.

منبع :