آسم عصبی

در صورتی که علائم آسم را حتی برای مدت زمان کوتاهی دارید حتماً لازم است که به پزشک فوق تخصص مراجعه کنید. برای درمان این بیماری لازم است که به فوق تخصصان آسم و آلرژی مراجعه داشته باشید تا علت بیماری تشخیص داده شود و بهترین روش درمانی برای کنترل و درمان آن انتخاب گردد. ولی سوال اصلی که برای بسیاری از بیماران ایجاد می شود این است که آسم منجر به استرس و اضطراب می شود و یا چیزی به نام آسم عصبی وجود دارد؟
برای پاسخ به این سوال نیاز است که اندکی درباره ی ارتباط بین اضطراب و آسم صحبت کنیم.
سرفه کردن مکرر، انسداد تنفسی، خس خس کردن گلو و تنگی نفس از علائم بیماری آسم هستند که می توانند منجر به ایجاد اضطراب و تنش در فرد شوند. زندگی کردن با بیماری آسم می تواند استرس زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کند و حتی در مواردی دیده شده است که استرس می تواند منجر به وخیم تر شدن علائم بیماری آسم شود. ولی با کمک یک فوق تخصص خوب آسم و آلرژی می توان تا حدودی علائم بیماری را کنترل کرد تا فرد زندگی طبیعی خود را در پیش گیرد.

آسم مرتبط با استرس یا آسم عصبی

با اینکه استرس موجب بیماری آسم نمی شود ولی استرس و آسم به هم مرتبط هستند. آسم باعث ایجاد استرس می شود و استرس می تواند کنترل بیماری آسم را برای فرد دشوارتر سازد. استرس روزانه می تواند منجر به وخیم تر شدن علائم آسم شود. فرد باید یاد بگیرد که استرس خود را کنترل کند تا بتواند علائم بیماری را تحت کنترل در آورد. نیاز است که برنامه روزانه مناسبی داشته باشید تا اینکه در طول روز تحت فشار قرار نگیرید.

آسم عصبی

هرچه مشکلات تنفسی مدت زمان طولانی تری تحت کنترل نباشند به احتمال بیشتری فرد متوجه آسم ناشی از استرس می شود. این مورد می تواند باعث مشکلات زیر شود:
– اختلال در خواب
– خستگی
– عدم توانایی در ورزش کردن
– آسم ناشی از ورزش کردن
– عدم توانایی در انجام حرکات هوازی
– عدم توانایی در تمرکز
– عملکرد ضعیف
– حساس شدن فرد
– تغییر در اشتها
– افسردگی

نتیجه گیری

استرس باعث بیماری آسم نمی شود ولی می تواند منجر به وخیم تر شدن علائم بیماری شود. برای این منظور بهتر است که با فوق تخصص مشورت شود تا راهکارهای مناسبی به بیمار پیشنهاد شود.
منبع : https://www.webmd.com/asthma/asthma-help-living-with-asthma#1

2 thoughts on “آسم عصبی

1. اکرم صادقی - ژوئن 27, 2021 در 5:46 ق.ظ

سلام آقای دکتر من تنگی نفس را از زمان بیست سالگی به بعد داشتم و نفسم در برابر دود و شوینده‌های شیمیایی و غیره می‌گرفت الان مدت 47 سالم است و مدت 3 سال است که مدام دچار مشکل تنفس هستم خلط پشت گلو و خس خس سینه و سرفه وقتی که عصبانی میشم یا حرص می‌خورم این تنگی نفس تشدید می‌شود لطفا بگید من چکار کنم.
    پیشاپیش از زحمات شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

• drmahboubi - جولای 26, 2021 در 5:52 ق.ظ

لطفا با حفظ آرامش خودتان برای بررسی لازم و درمان مناسب تشریف بیاورید.